فرزندم درس نمی خواند

درس خواندن بچه‌های امروزی خیلی پیچیده‌تر و دشوارتر از درس خواندن بچه‌های قدیم شده. با اینکه امکانات تحصیل خیلی بیشتر فراهم است اما گاهی بچه‌ها به هزار و یک دلیل از زیر بار درس خواندن فرار می‌کنند. برای آنکه فرزندتان را به درس خواندن علاقمند کنید باید نقش فعالانه تری در زندگی تحصیلی آنها بازی کنید. فرایند تحصیل بچه‌ها چیزی نیست که به طور کامل به نهادهای آموزشی واگذار کنید. شما بیشتر از مدرسه و معلم سرخانه مؤثر هستید و می‌توانید صبورانه و با حوصله او را در درس خواندن پیش ببرید.

با مسئولان مدرسه فرزندتان ارتباط برقرار کنید. از معلمانش بپرسید چطور می‌توانید او را به درس علاقمندتر کنید. گاهی با تشویقی کوچک مقابل همکلاسی‌ها یا عوض کردن محل نشستن فرزندتان در کلاس، یا حتی توجه بیشتر معلم به او تأثیر چشمگیری در وضعیت تحصیلی فرزندتان اتفاق می‌افتد.

با فرزندتان حرف بزنید و سعی کنید قبل از اینکه مادر باشید، یک دوست صمیمی باشید تا حرفتان بیشتر در او اثر کند. از او بخواهید برنامه روزانه مدرسه‌اش را با تمام جزئیات برایتان تعریف کند، بپرسید چه اتفاقی بیفتد به درس‌هایش علاقمندتر می‌شود و سعی کنید با یکدیگر این شرایط را فراهم آورید تا بهتر و با انگیزه بیشتری درس بخواند.

توانمندی‌های ویژه فرزندتان را بشناسید. شاید فرزند شما در هنر استعدادی بیشتر از ریاضی داشته باشد. شاید استعداد یادگیری زبان در او بیشتر از ورزش باشد. این استعدادهای ویژه را کشف کنید و او را در مسیر خودش هدایت کنید.

حضور پررنگ تری در مدرسه داشته باشید. وقتی فرزندتان حس کند فعالیت‌های مربوط به مدرسه، فعالیت‌هایی خانوادگی و جمعی هستند، احساس تعلق بیشتری به مدرسه پیدا می‌کند.

با فرزندتان راجع به «هدف»، «برنامه»، «نقش توجه و تمرکز در مطالعه» و «چگونگی ضبط و نگهداری اطلاعات در مغز» صحبت کنید. کتاب‌های مرتبط با مهارت‌های خواندن و نوشتن، تمرکز کردن و مطالعه بگیرید و با هم بخوانید. به او بفهمانید علت اینکه مبحثی را خوب فهمیده این بوده که توجه و تمرکز لازم را داشته و علت آنکه مبحثی را درک نکرده چه بوده است. به این ترتیب فرزندتان یاد می‌گیرد که داشتن برخی مهارت‌ها به موفقیت بیشتر منجر می‌شود.

از همه این‌ها مهم‌تر، خانه را برای یادگیری آماده کنید. محیط مناسب درس خواندن، باید عاری از سر و صدا و محرک‌هایی باشد که بچه را از درس دور می‌کنند. بنابراین در زمان انجام تکالیف، تلویزیون و رادیو را خاموش کنید. میهمانی رفتن و پذیرایی از میهمانان را به وقت دیگری موکول کنید و تا حد امکان اتاقی مجزا برای مطالعه در خانه در نظر بگیرید که همه اعضای خانواده از آن برای مطالعه یا درس خواندن استفاده می‌کنند. در این اتاق نباید خبری از تلویزیون، رایانه و تلفن باشد.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] فرزندم درس نمی خواند […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.