شهرزاد قصه‌گوی کودکتان باشید

بخش بزرگی از دنیای کودکان را رؤیاها و تصورات و تخیلاتشان تشکیل می‌دهد. این رؤیاپردازی‌ها، زمینه‌ساز تخیل و رشد هوشی فرزند شما هستند. بنابراین، بهتر است قبل از خواب به فرزندتان فرصت رؤیا بافی بدهید. اجازه دهید قدری از فضای دنیای واقعی فاصله بگیرد و در داستان‌ها غرق شود. برایش قصه و لالایی بخوانید. از او بخواهید ادامه قصه را حدس بزند یا با خیال خود بسازد.

داستان‌هایی را برای کودک بخوانید که به او آرامش دهند. دنیای شاد و زیبایی را ترسیم کنند و فضایی دلنشین، رنگین و پر از دوستی و درستکاری داشته باشند. کتابی را انتخاب کنید که شخصیت اصلی‌اش درستکار، مؤدب، موفق و خوشحال است چون کودکان با شخصیت اصلی کتاب همذات پنداری می‌کنند و خودشان را جای او می‌گذارند.

آنچه را می‌خواهید به کودکتان آموزش دهید در قالب قصه بگویید اما پیامتان تحمیلی نباشد، بلکه با قهرمان سازی، به او بفهمانید که می‌تواند شبیه یک قهرمان داستان رفتار کند.

قصه‌های زیبا منشأ خواب‌های زیبا برای کودک شما می‌شوند. سعی کنید داستان‌های مصور را برای کودک انتخاب کنید تا با دیدن تصاویرشان، بتواند مهارت تصویرسازی و تخیل قوی تری کسب کند. داستان‌های زیبا و شاد می‌تواند به کودکانی که دچار کابوس شبانه می‌شوند، کمک بسیاری کند.

صحبت کردن با کودکان در وقت خواب، قدرت تکلم را افزایش می‌دهد. متخصصان معتقدند با این روش قابلیت تکلم کودکان تا شش برابر افزایش می‌یابد و برای کودکانی که هنوز به سن مناسب برای تکلم نرسیده‌اند نیز مفید است. زمانی که کودک صدای پدر یا مادر را می‌شنود، سعی می‌کند به گونه‌ای به صدا پاسخ دهد و این امر سبب رشد مهارت‌های زبانی و تکلمی به طرز شگفت‌آوری می‌شود.

این کار همچنین باعث صمیمیت بیشتر شما با فرزندتان می‌شود. فرزندتان برای دقایقی احساس می‌کند به او تعلق دارید و برتر از هر اولویت دیگری در زندگی شما جای دارد. بنابراین احساس امنیت و آرامش زیادی خواهد کرد. این احساس امنیت به اعتماد به نفس بالاتر در آینده منجر می‌شود.

هنگام قصه‌گویی یا لالایی خواندن، نقش‌ها را برای فرزندتان بازی کنید. با این کار هم بیشتر سرگرم می‌شوند و هم لذت بیشتری می‌برند و هم با تفاوت‌های نقش و شخصیت‌ها آشنا می‌شوند. قصه گویی فرصت خوبی است تا فرزندتان با کلمات جدید و مفاهیم تازه آشنا شود. او از این طریق با دنیاهای جدید و شیوه‌های مختلف زندگی و رفتار آشنا شده و تجربه خود را گسترده‌تر می‌سازد.

متخصصان می‌گویند داستانی که برای خوابیدن کودک تعریف می‌کنید باید کمی بیش از ۸ دقیقه طول بکشد و اگر در رابطه با جن و پری یا شاهزاده و جادوگر باشد تخیل کودک را بیشتر تحریک می‌کند.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.