خط قرمزهای استفاده کودک از اینترنت

هر قدر هم که بخواهید فرزندتان را کنترل کنید، باز سرعت پیشرفت تکنولوژی آنقدر زیاد است که نمی‌توانید او را از فضای تبادل اطلاعات دور نگه دارید. دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی روز به روز بیشتر می‌شود و نظارت بر فعالیت بچه‌ها در این فضا سخت تر. دیگر نمی‌توانید همه دوستان فرزندتان را بشناسید یا همه رفت و آمدها و اطلاعاتی که به او می‌رسد را کنترل کنید. در این شرایط تربیت فرزند کار دشواری است. اما شاید با دانستن برخی نکات بتوانید بیشتر اوضاع را کنترل کرده و از فرزندتان محافظت کنید:

– به فرزندتان بیاموزید که چطور از اینترنت استفاده کند. به او بگویید که فعالیت در یک فضای مجازی خیلی جذاب است اما ایمن نیست. بنابراین، به جای آنکه بیشتر وقتش را در این دنیای مجازی زندگی کند، بهتر است در دنیای واقعی باشد.

– زمان‌هایی را در کنار کودک‌تان در محیط مجازی بگذرانید و جنبه‌های مثبت استفاده ازاینترنت را به صورت غیرمستقیم به او آموزش دهید.

– برای دسترسی او به اینترنت زمان بگذارید. این زمان درباره کودکان هفته‌ای دو بار، نوجوانان زیر ۱۵ سال یک روز درمیان به مدت یک ساعت در روز و نوجوانان بالای ۱۵سال که ممکن است از اینترنت استفاده درسی کنند، روزانه یک ساعت است. همه اعضای خانواده باید به این زمان‌بندی پایبند باشند.

– سایت‌هایی را در صفحه خانگی تعریف کنید که از محتوای مطالب آن کاملاً آگاه باشید.

– رایانه را طوری در خانه قرار دهید که به آن مشرف باشید. برای فرزندتان لپ تاپ یا تبلت شخصی تهیه نکنید.

– هیستوری رایانه را به طور مرتب چک کنید و در صورتی که فرزندتان جلب موضوعاتی شده بود که آنها را خلاف اخلاق و عفت می‌دانید، به طور نامحسوس با او صحبت کنید و هشدارهای لازم را بدهید.

– از نرم افزارهای کنترل کودک استفاده کنید تا فعالیت‌های کودک در فضای مجازی را زیر نظر داشته باشید و همچنین ورود به برخی سایت‌ها یا برنامه‌ها را برای کودک غیر ممکن کنید.

– موارد هشدار دهنده و عبرت آموز را درباره استفاده نادرست از اینترنت (حوادث، اتفاقات ناگوار و سوءاستفاده ها) را به طور شفاف با فرزندتان درمیان بگذارید تا درس بگیرد.

– روی سیستم‌تان وب کم نصب نکنید و فرزندتان را در فضایی که اینترنت آزاد دارد، تنها نگذارید.

– اجازه ندهید فرزندتان اکانت جداگانه‌ای برای رایانه خانه تعریف کند.

– خودتان بیشتر از فرزندتان به رایانه و اینترنت مسلط باشید تا فرزندتان نتواند به دلیل ناآگاهی‌تان، چیزی را از شما پنهان کند.

– به فرزندانتان تأکید کنید که هرگز آدرس، شماره تلفن یا سایر اطلاعات شخصی و خانوادگی را در فضای اینترنت به اشتراک نگذارند. به او بیاموزید که درست و غلط در اینترنت همانی است که در دنیای واقعی وجود دارد. بنابراین نباید در این فضا به کسی دروغ بگوید، به کسی زود اعتماد کند، تصاویر مبتذل نگاه کند و…

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.