دکوراسیون آشپزخانه و دانش فنگ‌شویی

می‌گویند آشپزخانه قلب خانه است. قلب هم محل جای دادن مهر و عاطفه محسوب می‌شود و به همین دلیل، آشپزخانه مکانی اختصاص یافته به عشق است، اما آیا تا به حال بدرستی به این فکر کرده‌اید که چرا به آشپزخانه محل عشق و عاطفه خانه می‌گویند؟ آیا این جمله تنها محض تعارف گفته می‌شود یا براستی احساسات قلبی خانواده در این مکان جریان دارد؟

مگر در آشپزخانه چه اتفاقات خاص و ویژه‌ای می‌افتد که به این مکان رنگ و بویی متفاوت بخشیده است؟! سال‌هاست‌ آشپزخانه‌های اپن(باز) جای آشپزخانه‌های سنتی را گرفته و این مکان به بخشی از اتاق پذیرایی تبدیل شده که با دیواری نصفه و نیمه یا با ‌ تعدادی کابینت مرزبندی شده است، اما در زمان‌های قدیم‌تر که آشپزخانه به شکل اتاقی جداگانه در یک بخش از خانه قرار می‌گرفت، ارزش و اعتبار این منطقه به مراتب بیشتر بود و حال و هوایی خاص در آن جریان داشت. خانم‌ها ترجیح می‌دادند بیشتر ساعات روزشان را در آنجا بگذرانند. حتی اگر همیشه مشغول پخت و پز و شست‌وشو نبودند، باز هم در آن محیط احساس آرامش بیشتری داشتند و از بودن در آن لذت می‌بردند. خیلی از بچه‌ها ترجیح می‌دادند درسشان را در آشپزخانه و پشت میز غذاخوری بخوانند و اعتقاد داشتند در این محیط حواسشان راحت‌تر جمع می‌شود. آقایان که سهم کمتری از آشپزخانه داشتند هم با هر بار ورود به آن احساس خوبی یافته و با فضای زنانه و لطیف آنجا بخوبی ارتباط برقرار می‌کردند.

وجود این احساس صمیمیت در آشپزخانه هیچ تعجبی ندارد. به مدت سال‌های متمادی هر روز صبح مادر خانواده از خواب ناز دل می‌کند و به این اتاق پا می‌گذارد تا سماور را روشن و چای صبحگاهی دم کند و صبحانه را آماده نماید. هنگامی که او چای می‌ریزد، شکر به آن می‌افزاید تا کام خانواده‌اش شیرین شود و هریک از آنها با خوردن صبحانه و جان گرفتن به دنبال کار خود بروند. سپس او در همان محیط دست به کار پختن ناهار می‌شود. سبزی را می‌شوید، برنج را پاک می‌کند، حبوبات را می‌خیساند، غذا را بار می‌گذارد، برنج را آبکش می‌کند، گوشت را مزه‌دار می‌کند و هرچه از دستش برمی‌آید انجام می‌دهد تا بهترین شاهکار آشپزی‌اش را در آن روز خلق کند و بتواند غذایی فوق‌العاده را تقدیم عزیزانش کند.

هنگامی که قفسه را بازمی‌کند تا ادویه‌های رنگی را دربیاورد، به این می‌اندیشد که کدام ادویه می‌تواند حکم عصای جادویی این خوراک را داشته باشد و طعمی نو به آن ببخشد که در هیچ جای دیگری یافت نشود. کدبانوی خانواده هر بار که غذا را‌ هم می‌زند، بخشی از عشق و علاقه بی‌انتهایی را که به اعضای خانواده‌اش دارد ‌ به محتویات آن اضافه می‌کند تا در نهایت خوراکی با طعم عشق آماده کند و آن را در ظروفی که هریک به محبت او آراسته‌اند بکشد و به خانواده‌اش بدهد. آنها دستپخت خانم را می‌خورند، در حالی که با فرودادن هر لقمه، بخشی از عشق تقسیم شده او را وارد روح خود می‌کنند.

شاید به همین دلیل است که پلوخورش‌هایی که در گران‌ترین رستوران‌ها سرو می‌شوند هرگز از لحاظ طعم و لطف به گرد پای غذای کدبانوهای باسلیقه نمی‌رسند. در رستوران‌ها سرآشپز اصول پخت و پز را برای مشتریانی که احتمالا آنها را نمی‌شناسد به کار می‌گیرد، اما در خانه، مادر غذا را با عشق و علاقه خود مزه‌دار می‌کند و هر بار که نمک و فلفل به آن می‌افزاید، بخشی از حس نازنینی را که به اعضای خانواده‌اش دارد‌ به درون آن می‌پاشد.

پس تعجبی ندارد اگر آشپزخانه، پرمهر و عاطفه‌ترین مکان خانوادگی هر منزلی محسوب شود. با این که سال‌هاست آشپزخانه‌ها اپن‌ و به بخشی از اتاق پذیرایی تبدیل شده اند، باز هم خانم‌ها روی آن تعصب خاصی دارند و به حال و هوا و چیدمان آن اهمیتی ویژه می‌دهند.

شمایی که آشپزخانه‌تان را دوست دارید و آن را به زیباترین بخش خانه تبدیل کرده‌اید، آیا تاکنون به این اندیشیده‌اید که می‌توانید با به‌کارگیری اصول فنگ‌شویی به آن لطفی دوچندان ببخشید و خوبی‌ها را بیش از پیش در فضای آن جاری کنید؟ دانش فنگ‌شویی به شما کمک می‌کند بهتر بتوانید بدی‌ها را از منزلتان حذف کنید و نکات مثبت و مفید را در آن پرورش دهید. در اینجا نکاتی برای صدچندان کردن الطاف آشپزخانه به شما می‌آموزیم تا آنها را به کار ببندید و زندگی را برای خود و خانواده‌تان زیباتر کنید.

رنگ: رنگ‌ها در هر محیطی نقش موثری ایفا می‌کنند و آشپزخانه هم از این قاعده مستثنی نیست. آشپزخانه‌تان را با رنگ‌های کدر و تیره مانند سیاه و خاکستری پر نکنید که موجب دلگیر شدن فضا می‌شود. اگر وسایل استیل و نقره‌ای‌ زیاد دارید، حتما در کنارشان اشیای رنگارنگ قرار دهید تا به فضا شادابی ببخشد. در آشپزخانه به دلیل وجود اجاق گاز گرما جریان دارد و به خاطر یخچال فریزر هم سرما. پس نباید در به‌کارگیری رنگ‌های سرد و گرم افراط شود. بهتر است به جای آن که در آشپزخانه تنها یک رنگ را به کار گیرید، از دو یا سه رنگ استفاده کنید. مثلا پرده آبی، کابینت‌ها کرم و کاشی‌ها دارای زمینه سفید و گل‌های سرمه‌ای‌رنگ باشند. وجود یک گلدان دارای گل‌های زرد روشن هم لطف خود را خواهد داشت. سفید، کرم، سبز روشن و آبی گزینه‌های خوبی برای آشپزخانه هستند. سعی کنید از رنگ‌های قرمز، صورتی و بنفش که رنگ‌های آتش‌اند کمتر استفاده کنید تا آرامش آشپزخانه حفظ شود.

نورپردازی: نورپردازی کافی در آشپزخانه اهمیت فراوانی دارد. اگر آشپزخانه پنجره‌ای داشته باشد که از مجرای آن، نور طبیعی ‌ داخل جریان پیداکند که چه بهتر! اما اگر‌ نیست، لامپی پرنور وصل کنید و دور تا دور آشپزخانه هم لامپ‌های دارای نور ملایم قرار دهید تا در صورت نیاز بتوانید آنها را روشن و فضا را نورانی کنید. آشپزخانه تاریک، خانم خانه را خسته و کلافه می‌کند و فضا را به هم می‌ریزد. به طور کلی در دانش فنگ‌شویی، لامپ‌های فلورسنت پیشنهاد نمی‌شوند، زیرا این چراغ‌ها مدام سوسو می‌زنند و تاثیری منفی بر سیستم عصبی بدن خواهند داشت.

نظم و سادگی: به طور کلی، فنگ‌شویی با انباشتگی وسایل بیهوده و بی‌مصرف تضاد دارد و هر چیزی که استفاده ندارد باید از صحنه خارج شود. قفسه‌ها را با انبوه ظروف و وسایل بی‌مصرف پر نکنید. آنها باید مرتب و منظم باشند و فضای خالی هم در آنها به چشم بخورد. وقتی در قفسه‌ای باز می‌شود، نباید شدت وسایلی که در آن چپانده شده مایه آبروریزی باشد، بلکه باید نظم و ترتیب در آن موج بزند. ظروف بی‌در و درهای بی‌ظرف را از آشپزخانه خارج کنید. بی‌دلیل وسایل بی‌مصرفی مانند تخم‌مرغ‌پز و ساندویچ‌ساز و امثال آنها را در آشپزخانه گرد هم نیاورید. وسایل باید کاربرد داشته باشند و نباید به دلیل مد روز وارد خانه شوند.

آشپزخانه کوچک: فضای کوچک را باید با انواع ترفندها بزرگ کنید و نباید اجازه دهید ‌ این محیط موجب دلگیری شما شود. استفاده از رنگ سفید برای دیوارها و کابینت‌ها به بزرگ جلوه دادن آشپزخانه کمک می‌کند. از این گذشته، حقه آینه را فراموش نکنید. آینه‌های بزرگ، فضا را دو برابر نشان می‌دهند و موجب دلبازشدن هر محیطی می‌شوند.

وسایل نو و کهنه: آشپزخانه‌ای که در آن یخچال فریزر آخرین مدل ‌ همراه گاز دیجیتال، مایکروویو از بهترین مارک و سایر وسایل از شناخته‌شده‌ترین کارخانه‌ها در آن جمع شده‌اند به خودی خود هیچ روحی ندارد. تکنولوژی برای راحتی بشر پیشرفت می‌کند، اما به تنهایی نمی‌تواند روحی لطیف را در محیط جریان بخشد. در آشپزخانه مدرن‌تان چند شیء قدیمی و سنتی قرار دهید تا تعادل برقرار شود. سماور تزئینی قدیمی، کوزه گلی، چراغ نفتی کوچک، استکان‌های کمرباریک، ظروف حصیری و مانند اینها به تلطیف محیط کمک می‌کنند.

گل و گیاه: بهترین مجرای جریان بخشیدن به محیط خانه هستند. آنها را از آشپزخانه‌تان دریغ نکنید. با توجه به میزان نور طبیعی که در آشپزخانه‌تان جریان دارد یک یا چند گلدان آپارتمانی یا باغچه‌ای انتخاب کنید و آنها را در مکانی مناسب قرار دهید. فاصله بین گاز و گلدان باید مناسب باشد تا لطمه‌ای به گیاه وارد نشود.

وسایل و ظروف: وسایل باید درست و کاربردی باشند. شیر آب نباید چکه کند تا انرژی منزل شما را به هدر ندهد. سطل آَشغال باید دردار باشد. یا آن را بپوشانید یا سعی کنید از نوع زیبا انتخاب شود، اما برسیم به بشقاب و کاسه و قابلمه‌هایی که در آنها می‌پزید و می‌خورید. نمی‌توانیم بگوییم کدام رنگ و کدام طرح مناسب‌تر است. بهترین گزینه آن است که با سلیقه شما هماهنگی داشته باشد. از کدام شکل و رنگ ظروف بیشتر خوشتان می‌آید؟ ظروف ساده، سنتی، مدرن، رنگارنگ و طرح‌دار هر کدام جایگاه خود را دارد. شما باید ظرفی را انتخاب کنید که از آن بیش از همه خوشتان می‌آید و با دیدنش قند در دلتان آب می‌شود. آن ظرف بهترین گزینه برای آشپزخانه شماست.

مطالب فراوانی در مورد فنگ‌شویی آشپزخانه گفته شده است و ما برخی از اصلی‌ترین‌ها را در این نوشتار برای شما به طور خلاصه آوردیم. خوب فکر کنید و ببینید کدام‌یک را در آشپزخانه خود رعایت نمی‌کنید. برای تصحیح آنها برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشید و کم‌کم به آنها عمل کنید. شاید وسایل بدون کارکرد زیاد دارید و شاید هم جای یک گلدان در آشپزخانه‌تان خالی است.

درهرصورت باید به فکر بهتر کردن آن محیط باشید. همواره به خاطر داشته باشید ‌ آشپزخانه قلب منزل شماست و می‌تواند به عنوان منبع عشق و عاطفه منزلتان ایفای نقش کند. پس بهتر است ‌ بیش از پیش به آن اهمیت دهید.

منبع: مجله چاردیواری

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.