چند پیشنهاد برای آشتی کودکان با حیوانات

سال‌ها قبل، وقتی هنوز خانه‌ها حیاط داشتند و تفریحات خانواده‌ها در فضای باز بود، بچه‌ها تعامل بیشتری با محیط اطرافشان برقرار می‌کردند. تابستان‌ها جوجه نگه می‌داشتند، زمستان‌ها به کبوترها دانه و به گربه‌ها غذا می‌دادند و در سفر، فرصت تماشای گوسفندان و اسب‌ها و گاوها نصیبشان می‌شد. زندگی آپارتمانی امروز اما فرصت تعامل بچه‌ها با جانوران را گرفته و بچه‌ها کمتر تجربه‌ای از طبیعت و محیط زندگی اطرافشان ندارند.

به همین دلیل است که گاهی به پدر و مادرها پیشنهاد می‌شود به فرزندشان فرصت نگهداری از یک حیوان خانگی مناسب را بدهند و او را با دنیای حیوانات آشناتر کنند. فواید این کار، فقط به شناخت محیط زندگی‌شان محدود نمی‌شود. روانشناسان می‌گویند بچه‌هایی که حیوان خانگی دارند اجتماعی‌تر از بچه‌های دیگر هستند و حس مراقبت، فداکاری، حمایت و مسئولیت شناسی بیشتری دارند.

کودک با نگهداری از موجودی ضعیف‌تر از خود، فرصت پیدا می‌کند مهارت‌های حمایتی خود را تقویت کند، روحیه مهربان تری پیدا کرده و مسئولیت‌پذیری و نظم را می‌آموزد. کودکی که از یک حیوان نگهداری می‌کند، چون باید به طور مرتب نیازهای حیوان را برآورده سازد، کم کم یاد می‌گیرد که نیازهای خودش را هم خودش تأمین کند. بموقع غذا بخورد، بموقع حمام کند و مرتب و منظم باشد. بنابراین، بچه‌ها در کنار این مهارت‌ها، استقلال را هم می‌آموزند.

از طرف دیگر، حتماً موافق هستید که سرگرم شدن کودک با یک حیوان بسیار بهتر از سرگرم شدن او با بازی‌های رایانه‌ای و پشت میز نشستن است. روانشناسان می‌گویند بچه‌های کوچکتر از ۱۰سال توانایی ذهنی و جسمی نگهداری از حیوانات خانگی را ندارند و باید در این کار به آنها کمک کرد. بنابراین شاید بد نباشد حیوانی خانگی مثل پرنده، لاک پشت یا حتی ماهی‌های آکواریومی خریده و فرزندتان را با آنها مأنوس کنید.

اگر فضای زندگی‌تان اجازه نگهداری از حیوانات را نمی‌دهد، سعی کنید در فواصل منظم، فرزندتان را به باغ وحش ببرید، در خیابان و جاده هر جا حیوانی می‌بینید، بایستید و چند دقیقه‌ای را با آنها سر کنید. حشرات را نکشید و با فرزندتان به زندگی آنها نگاه کنید. مورچه‌ها، زنبورها، ملخ‌ها و پروانه‌ها موجوداتی هستند که در زندگی شهری، به وفور دیده می‌شوند. با فرزندتان درباره سبک زندگی آنها مطالعه کرده و به جای کشتنشان، مراقبت از آنها و غذا دادن به آنها را یاد بگیرید. به گربه‌ها و پرندگان غذا دهید و اگر حیوان مجروحی دیدید، بی‌تفاوت از کنار آن نگذرید. آن را درمان کرده یا برای درمان شدن به دامپزشکی معرفی کنید.

فراموش نکنید که مراقبت از یک حیوان، بالاتر از همه فوایدش به فرزندتان احساس رضایت، مفید بودن و اعتماد به نفس می‌دهد و تجربیات ارزشمندی برای او به همراه دارد که کودکان دیگر ممکن است از آنها بی‌بهره باشند.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.