نکاتی برای موفقیت مادران شاغلی که تازه زایمان کرده اند

واقعیت این است که بازگشت به کار پس از پایان مرخصی زایمان و با داشتن نوزادی که هنوز به شما بسیار وابسته است، نیازمند توانایی بالای شما در مدیریت کردن کار، خانه و نگهداری از فرزند است و اگر در هرکدام از این بخش‌ها دچار مشکل شوید، در بخش‌های دیگر هم کارایی کافی نخواهید داشت. پس یادتان باشد که:

۱- از خودتان توقعات عجیب و غریب نداشته باشید. هیچ کس نمی‌تواند همه کارها را کامل و بی‌عیب و نقص انجام دهد. پس باید به خودتان حق بدهید گاهی اشتباه کنید یا کاری را به تعویق بیندازید. با اولویت ‌بندی می‌توانید به مهمترین کارها برسید که کمتر مشکل پیدا کنید. هر روز مشخص کنید مهمترین کارهایتان کدام هستند و اول به آنها برسید.

۲- اگر ساعتی جهت شیردهی برایتان در نظر گرفته‌اند یا فرزندتان را در مهد کودکی نزدیک به محل کار گذاشته اید، می‌توانید کمی از دلتنگی‌تان کم کنید و کودک‌تان هم ساعات کمتری از شما دور می‌ماند. حواستان باشد در عین استفاده از این فرصت خوب، از وظایفتان در محل کار غافل نشوید. برنامه‌ریزی کنید که قبل و بعد از این ساعت خاص، به کارهایتان برسید و مدیر و همکاران‌تان را منتظر انجام کار نگذارید. آنها هم از شما توقعاتی دارند.

۳- کمک گرفتن از دیگران اصلاً عجیب نیست و خجالت ندارد. حتماً شما نمی‌توانید از پس همه کارها بربیایید. از همسر، مادر، خواهر یا حتی دوستان نزدیک در مواقع لزوم کمک بگیرید. اگر مجبورید ساعات بیشتری در محل کار بمانید یا بخشی از کار را در خانه انجام دهید، با همسرتان مشورت کنید و از او کمک بگیرید تا در این زمان در نگهداری فرزند به شما کمک کند.

۴- قرار نیست خانه و زندگی شما مثل قبل از تولد فرزندتان همیشه برق بزند و مرتب باشد. کمی از حساسیت هایتان کم کنید، چون شما مدت زیادی بیرون از منزل هستید و بعد از آن هم باید کارهای زیادی انجام دهید. پس اگر چند تکه لباس نشسته دارید یا جارو برقی کشیدن خانه چند روزی به تعویق افتاده، ذهنتان را درگیر نکنید و برایشان حرص نخورید. با پذیرفتن شرایط‌تان و وفق دادن خودتان با آن، آسودگی خیال بیشتری خواهید داشت.

۵- یکی دو ساعت بعد از کار، در خانه همه‌چیز را تعطیل کنید تا بتوانید از بودن با نوزادتان لذت ببرید. این زمان را با حرص خوردن درباره گزارش‌ها و کارهای فوری هدر ندهید.

۶- حتماً زمانی را برای خودتان در نظر بگیرید. کار همراه با این همه مسئولیت شما را فرسوده می‌کند. با کمک گرفتن از دیگران برای نگه داشتن فرزندتان یک یا دو ساعت اضافه‌تر در هفته، برنامه تفریحی برای خودتان یا همراه با همسرتان در نظر بگیرید. رستوران بروید، فیلم ببینید و پیاده روی کنید. این کار باعث می‌شود تجدید قوا کنید و دوباره تلاش کنید.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.