چاره ای برای پرحرفی بچه ها

بچه‌های امروز به وضوح باهوش‌تر و صاحب‌نظر‌تر از بچه‌های چند نسل قبل هستند. آنها درباره همه چیز صحبت می‌کنند، هر چیزی که به چشمشان می‌بینند یا به فکرشان می‌آید، درباره‌اش حرف می‌زنند و مدام در حال انتقال احساساتشان هستند. همه این‌ها باعث می‌شود بچه‌ها واقعاً پرحرف و کلافه‌کننده به نظر برسند که گاهی تحمل شنیدن همه پرحرفی از توان مادر خارج است.

اما پرحرفی بچه‌ها هم روی مثبت دارد و هم روی منفی. روی مثبت آن، تقویت تفکر تحلیلی در کودک در اثر تعامل است. هوش کودک با حرف زدن و بیان افکارش تقویت می‌شود. او از این طریق یاد می‌گیرد و مهارت‌های کلامی‌اش را ارتقا می‌دهد. اعتماد به نفس پیدا می‌کند و توانایی‌های خود را نمایش می‌دهد. اما روی منفی این پرحرفی‌ها، آنجاست که کودک را نادیده می‌گیریم و به حرف‌هایش گوش نمی‌دهیم یا پاسخ‌های سطحی و بی‌ربط به او می‌دهیم. می‌خواهید بدانید در مقابل پرحرفی فرزندتان چه کاری انجام دهید تا بیشترین فایده و کمترین ضرر نصیب هر دو شما شود؟ این توصیه‌ها را بخوانید و به کار ببندید:

۱. برای حرف زدن با کودک وقت بگذارید. گاهی وقت‌ها حرف زدن کودکان به دلیل آن است که می‌خواهند توجه شما را جلب کنند. بنابراین ساعتی از روز را با او وقت بگذرانید، بازی کنید و درباره مسائل روزمره حرف بزنید.

۲. یک زمان مشخص درباره بحث کردن با کودک در نظر بگیرید و به آن اسمی بدهید. مثلاً ساعت گپ و گفت. یا ساعت مادر و دختری. اگر کودک شما عادت به پرسیدن سؤالات جورواجور دارد یا می‌خواهد مرتب درباره افکارش با شما صحبت کند، به او بگویید که مثلاً عصرها برای این کار وقت خوبی است. هر وقت چیزی یادش آمد که می‌خواست با شما در میان بگذارد، موضوع بحث را به شما بگوید، شما آن را یادداشت کنید و در ساعت گپ و گفتتان درباره‌اش حرف بزنید.

۳. به او بیاموزید که گاهی به جای حرف زدن می‌تواند نقاشی کند، افکارش را در بازی‌هایش نمایش دهد و با گیاهان، عروسک‌ها و شخصیت‌های نقاشی‌اش صحبت کند.

۴. گاهی اوقات بچه‌ها بلند بلند فکر می‌کنند. به او بگویید حرف‌هایی را که مخاطب خاصی ندارند، می‌تواند با خودش در اتاق خودش بگوید و وقتی به جمع‌بندی مشخصی رسید، نتیجه را با شما در میان بگذارد.

۵. زمینه مشغولیت‌های فکری را برایش فراهم کنید. ورزش‏های فکری مثل شطرنج، کتابخوانی و شرکت در برنامه‌های آموزشی کتابخانه یا کانون پرورش فکری، بازی با کیت‌های آموزشی و… از پر حرفی کودک کم می‌کند.

۶. کاری کنید که انرژی‌اش تخلیه شود. کودک پرحرف، ذهنی درگیر و انرژی بسیاری دارد. کمک کنید تا این انرژی را در ورزش، تعامل با همسالان و بازی‌های فیزیکی تخلیه کند.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. خیرآبادی می‌گوید

    مقاله زیبایی بود . با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.