در محل کار، خوب حرف بزنیم

حرف زدن یکی از مهمترین راه‌های ارتباطی ما با دیگران است. تا وقتی با هم صحبت نکنیم دیگران متوجه نگرانی‌ها، خواسته‌ها و دلخوری‌های ما نمی‌شوند. در محل کار این ابزار ارتباطی ویژگی‌های خاص خودش را می‌طلبد. شما باید بدانید با همکاران یا مدیرتان چگونه صحبت کنید تا هم منظورتان را درست بیان کنید و هم به نتیجه مورد نظرتان برسید. خوب صحبت کردن می‌تواند جلوی بسیاری از سوءتفاهم‌ها و اختلافات را هم بگیرد.

– تند تند حرف می‌زنید و کلمه‌ها وسط جمله هایتان گم می‌شوند؟ این یکی از مشکلاتی است که نمی‌گذارد خوب حرف بزنید. برای اینکه بتوانید منظورتان را منتقل کنید باید شمرده و واضح صحبت کنید. اگر وقتی عصبی هستید بیشتر این مشکل را پیدا می‌کنید، هنگام عصبانیت و ناراحتی حرف نزنید و اجازه بدهید کمی آرام شوید. شمرده‌تر صحبت کردن باعث می‌شود که شنوندگان درک بهتری از گفته‌های شما داشته باشند.

– اگر استرس دارید و باید حتماً حرف بزنید. نفس‌های عمیق بکشید. این کار هم به شما آرامش می‌دهد و هم عمق صدای شما را بهتر کرده و کمک می‌کند با اعتماد به نفس بیشتری حرف‌تان را بزنید.

– حتی نحوه ایستادن یا نشستن شما هنگام حرف زدن در محل کار مهم است. صاف بایستید یا بنشینید. اگر همکار یا مدیرتان میان حرف‌های شما صحبت می‌کنند، با تکان دادن سر نشان دهید که به صحبت‌هایشان گوش کرده و دقت می‌کنید.

– فریاد نزنید. این کار همکاران‌تان را عصبی می‌کند و دیگر به حرف‌تان خوب گوش نمی‌کنند و متوجه نمی‌شوند هدف شما از حرف زدن چیست.

– حرف هایتان را خلاصه کنید. آسمان و ریسمان بافتن و معطل کردن همکار و مدیرتان فقط باعث می‌شود او از میانه‌های صحبت هایتان دیگر به شما گوش نکند. وقت دیگران ارزش دارد و شما باید این را بدانید هرچند که حرف شما خیلی مهم باشد. قبل از حرف زدن موضوع را با خودتان بررسی کنید، جمله‌های مناسب را در ذهن‌تان انتخاب کنید تا با سردرگمی و پریشانی فکر مجبور نشوید طولانی حرف بزنید.

– زمان مناسب را برای حرف زدن پیدا کنید. وقتی همکارتان سخت درگیر کار است یا مدیرتان می‌خواهد به جلسه‌ای فوری برود زمان مناسبی برای حرف زدن نیست و او نمی‌تواند خوب به حرف‌های شما گوش کند و منظورتان را بفهمد. حتی اگر حرف‌هایتان خیلی مهم باشد. از قبل از آنها بپرسید چه زمانی فرصت دارند تا صحبت کنید. این کار احترام شما به آنها را هم نشان می‌دهد.

– در خانه با همسر و فرزندتان این حرف زدن‌ها و نکته‌ها را امتحان کنید. ببینید آنها متوجه منظور شما شده‌اند و می‌توانید خوب حرف‌تان را بیان کنید یا نه. آنها می‌توانند در تصحیح رفتار و گفته‌های شما کمک‌تان کنند.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.