آموزش «نه شنیدن» به بچه ها

«نه» گفتن یکی از مهارت‌های زندگی است که روانشناسان همیشه یادگیری آن از کودکی را توصیه می‌کنند. اما همان‌قدر که مهارت نه گفتن اهمیت دارد، مهارت «نه» شنیدن هم مهم است. حتماً تجربه کرده‌اید که وقتی بچه‌ها با پاسخ منفی والدین‌شان مواجه می‌شوند، قشقرق راه می‌اندازند، قهر می‌کنند، گریه و زاری و التماس کرده و به هیچ وجه حاضر به شنیدن حرف منطقی نیستند. اگر با چنین دردسری درباره فرزند خود مواجه هستید، باید توانایی نه شنیدن را در او تقویت کنید. برای این کار:

۱- مهربان و قاطع باشید: مهربانی و قاطعیت باید همیشه در کنار هم باشند. حذف یکی از این‌ها، باعث می‌شود شیوه‌های تربیتی شما بی‌سرانجام بماند. بنابراین، وقتی قرار است به فرزندتان نه بگویید، این کار را با محبت اما کاملاً جدی و قاطعانه و منطقی انجام دهید. به او بگویید که احساسش را درک می‌کنید اما منطق حکم می‌کند که فلان کار را انجام ندهید یا فعلاً به تعویق بیندازید. وقتی نه گفتید، دیگر حرف خود را عوض نکنید و با قاطعیت و محبت بحث را همانجا تمام کنید.

۲- نه بی‌خطر بگویید: بچه‌هایی که همیشه به شنیدن جواب مثبت عادت کرده‌اند، تحمل نه شنیدن را ندارند. برای شروع آموزش نه شنیدن، گاهی در برخی موارد که ضرری متوجه فرزندتان نمی‌شود یا لجبازی او را در پی ندارد، نه‌های بی‌خطر و موقتی به او بگویید. شنیدن کلمه نه به او می‌آموزد که گاهی باید تابع تصمیمات دیگری بود، برخلاف خواست قلبی قوانینی را رعایت کرد یا خواسته‌ای را به تعویق انداخت.

۳- توضیح دهید: درباره دلیل نه گفتن خود، به فرزندتان توضیح دهید. اگر او پیشنهادی داشت که می‌شد با آن «نه» شما را نادیده گرفت به آن گوش دهید و سعی کنید به آن عمل کنید. به این ترتیب فرزندتان یاد می‌گیرد در مقابل نه شنیدن، به جای گریه و زاری و ناراحتی، دنبال راه حل باشد.

۴- فرصت انتخاب بدهید: اگر به خواسته او نه می‌گویید، در مقابل گزینه دیگری برای انتخاب کردن مقابلش قرار دهید. اگر می‌گویید: بیسکویت نخور، در ادامه بگویید که می‌تواند به جای بیسکویت، یک میوه یا یک لقمه کوکو بخورد.

۵- صورت مسأله را پاک نکنید: گاهی دلیل نه گفتن شما، شرایط خاصی است که در آن قرار دارید. در این صورت سعی نکنید علت نه گفتن را به گردن فرزندتان بیندازید یا خواسته‌هایش را نامعقول جلوه دهید. مثلاً اگر او از شما دوچرخه می‌خواهد و شما در حال حاضر امکان خرید آن را ندارید، نگویید: چون تو خوب درس نمی‌خوانی برایت دوچرخه نمی‌خرم. یا این که: می‌خواهی دوچرخه را هم مثل پلی استیشنت یک گوشه بیندازی و بازی نکنی.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.