چند نکته درباره اصول کار گروهی

این روزها همه محیط‌های کاری به کار گروهی اهمیت خاصی می‌دهند. واقعیت این است که تجربه نشان داده کارهای گروهی بازدهی بیشتری دارند و احتمال خطا در آنها کمتر است. اما انجام کارهای گروهی سختی‌ها و اصول خاص خودش را هم دارد. اگر بلد نباشیم در یک گروه بخوبی فعالیت‌مان را انجام دهیم و با بقیه هماهنگ شویم، هم خودمان دچار مشکل می‌شویم و هم کار و همکاران مان. اگر قرار است بزودی یک کار گروهی را در محل کارتان آغاز کنید، حواستان به این نکته‌ها باشد:

۱- صبر و تحمل یکی از مهمترین کلیدهای درست انجام دادن کارهای گروهی است. باید سعی کنید خودتان را با دیگران و اهداف گروه تطبیق بدهید و اگر مشکلی در نحوه انجام کارها پیش آمد، با صبر تلاش کنید همه با هم آن را حل کنید. زود از کوره در رفتن و تهدید کردن دیگران به خارج شدن از گروه، مشکلات را بیشتر می‌کند.

۲- اگر می‌توانید تیمی که قرار است در آن کار کنید انتخاب کنید، در گروهی عضو شوید که هماهنگی بیشتری با آنها دارید. حضور در این گروه تنش‌های شما را کمتر کرده و بازدهی‌تان را بالا می‌برد.

۳- کار گروهی جای خودخواهی و مرغم یک پا دارد نیست! اگر نظری دارید حتماً باید آن را با دیگران در میان بگذارید و نظرشان را بپرسید. برای نحوه انجام کارها و حل مشکلات احتمالی با بقیه همکاران‌تان مشورت کنید و بهترین راه حل را انتخاب کنید.

۴- از اعضای گروه‌تان حمایت کنید. سعی کنید درباره همکاران‌تان پیش‌داوری نکنید و اختلاف نظرهای گذشته را فراموش کنید و حمایت را جایگزین کنید. این حمایت باعث می‌شود همه اعضا دلگرم شده و مطمئن باشند در صورت بروز هر مشکلی می‌توانند روی کمک یکدیگر حساب کنند.

۵- اگر کار خوبی انجام شده آن را متعلق به خودتان ندانید و این‌طور جلوه ندهید که این موفقیت به دلیل فعالیت شما به دست آمده. یادتان باشد شما یک تیم هستید و مثل زنجیر بهم پیوسته‌اید. هر موفقیتی که به دست بیاید نتیجه کار همه و متعلق به همه است.

۶- کمک کردن یکی از اصول مهم کارهای تیمی است. اگر همکارتان نیاز به کمک شما دارد، وقت را تلف نکنید. این کار باعث می‌شود چهره مثبتی در گروه داشته باشید. دست تنها گذاشتن همکارتان زمانی که با مشکلی مواجه شده کار همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شما هم به موفقیت دست پیدا نمی‌کنید.

۷- یادتان باشد که کار گروهی خوب باعث پیشرفت شما، بالا رفتن بازدهی، رتبه شغلی و احتمالاً حقوق و مزایا و یاد گرفتن نکته‌های جدید درباره کارتان می‌شود. پس سعی کنید در گروه به بهترین شکل وظایفی که بر عهده دارید انجام دهید. اگر نتوانید با مشخصه‌های کار گروهی کنار بیایید، ممکن است از گروه حذف شده، در طرح‌های گروهی آینده در نظر گرفته نشوید و حتی آینده شغلی‌تان به خطر بیفتد.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.