زبان کودکتان را باز کنید

حتما خیلی از بچه‌ها را دیده اید که تا زبان باز می‌کنند، مثل بلبل حرف می‌زنند و برخی دیگر، مدت‌ها طول می‌کشد تا یک جمله درست و حسابی بگویند یا کلمات را به شیوه درستشان ادا کنند. فکر می‌کنید فرق این بچه‌ها چیست؟ چه کار باید کرد که یک کودک رشد زبانی صحیحی داشته باشد؟

بجز ژنتیک و هوش و سلامت جسمانی که در به زبان آمدن کودکان مؤثرند، روش‌های تربیتی و آموزشی والدین هم نقش مهمی دارند. اینجاست که شما به عنوان یک مادر باید بدانید که برای رشد زبانی کودکتان چه کارهایی باید انجام دهید. جالب است بدانید که بر اساس تحقیقات زبان شناسی، رشد زبان همان‌طور که از هوش سرچشمه می‌گیرد، می‌تواند بر هوش هم تأثیر بگذارد؛ یعنی یاد گرفتن تکلم بهتر و گسترش دایره لغات، باعث افزایش ضریب هوشی می‌شود. برای آنکه فرزندتان مهارت‌های کلامی بهتری داشته باشد:

۱- کلمات جدید را به کار ببرید و تکرار کنید. شاید برای شما کسل‌کننده باشد اما کودکتان با شنیدن چندین باره یک کلمه و مواجه شدن با کاربردهای آن در جمله، هم لذت می‌برد و هم بیشتر می‌آموزد. به این ترتیب، مسیر ارتباطی صدا، معنا و مفهوم در ذهن کودک شکل می‌گیرد و کلمه به دایره لغات او اضافه می‌شود.

۲- فقط به گفتن اکتفا نکنید. وقتی حرف می‌زنید، سعی کنید مفاهیم را به صورت عملی با دست یا زبان اشاره به او نشان دهید. مثلاً وقتی می‌گویید بیا، با دستتان او را به خود فرا بخوانید. وقتی می‌گویید نکن، با دست و صورتتان نفی و بازداری را نشان دهید. یادتان باشد یکی از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی، درک زبان اشاره است. پس آن را به کودکتان بیاموزید.

۳- از هر فرصتی برای حرف زدن با کودک استفاده کنید. وقتی کودک ساکت است، به شما خیره شده یا با خودش بازی می‌کند، با او حرف بزنید و عملش را برای او شرح دهید. مثلاً بگویید: ‌داری به من نگاه می‌کنی؟‌داری با انگشتات بازی می‌کنی؟

۴- بچگانه حرف نزنید و کلمات را ناقص ادا نکنید. درست است که درآوردن ادای بچه‌ها وقتی اشتباه حرف می‌زنند خیلی بامزه است اما کمکی به رفع اشتباهات فرزندتان نمی‌کند و او را در رشد مهارت‌های زبانی‌اش یاری نخواهد کرد.

۵- در عین اینکه بچگانه حرف نمی‌زنید، اما باید بتوانید در حد فهم کودکتان با او گفت‌و‌گو کنید. جملات طولانی و سنگین و پیچیده نگویید. با بچه‌ها باید صریح، کوتاه و ساده صحبت کرد.

۶- به نوبت صحبت کردن را به کودکتان بیاموزید. در حرف او نپرید و به او یاد بدهید که در حرف شما نپرد. با این کار هم احترام گذاشتن را یاد می‌گیرد، هم می‌فهمد چطور باید یک تعامل و گفت‌و‌گوی دو طرفه داشته باشد و هم چطور شنیدن را یاد خواهد گرفت.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.