کار در خانه هم کار و هم زندگی

این روزها موقعیت‌هایی برای کار کردن در منزل ایجاد شده که خانم‌ها با توجه به مسئولیت‌هایی که در خانه دارند، به آن علاقه زیادی نشان می‌دهند. با انتخاب یکی از این کارها می‌توانید هم شاغل باشید و درآمدی کسب کنید و هم به کارهای خانه برسید و به همسر و فرزندتان رسیدگی کنید. البته همه چیز به این راحتی هم نیست. کار کردن در منزل هم قواعد و راهکارهایی دارد که اگر قصد دارید سراغش بروید، بد نیست از آنها با خبر باشید.

– کار در منزل به این معناست که شما در فضای کاری بیرون و در چارچوب‌های اداره قرار نمی‌گیرید. اما باید برای بهتر انجام شدن کارها و عدم تداخل آن با زندگی روزمره، فضایی را برای کار اختصاص بدهید. اگر می‌توانید یک اتاق و حتی یک میز را مخصوص انجام کارهایتان قرار دهید. جایی که بتوانید تمرکز بیشتری داشته باشید.

– کار حتی اگر در منزل هم باشد باید ساعت خاصی داشته باشد. اگر بخواهید در تمام روز و ساعت‌های مختلف کار کنید، از زندگی عادی عقب می‌مانید و مطمئن باشید بعد از مدتی به مشکل برمی‌خورید. مانند کار در اداره ساعتی مثل ۸ صبح تا ۱۲ برای انجام کارها مشخص کنید.

– فکر نکنید چون در خانه کار می‌کنید نیازی نیست به مدیرتان گزارش بدهید. برای بهتر دیده شدن کارهایتان و اینکه تصور نشود شما در خانه بیکار نشسته‌اید و کارها را سرهم ‌بندی می‌کنید، در زمان‌های مشخص نحوه انجام کارها و درصد پیشرفت‌تان را به مدیر اطلاع بدهید.

– شما در خانه کار می‌کنید و ممکن است فرزندتان هم همزمان در خانه باشد. بد نیست برای نگهداری بهتر از فرزندتان، برنامه‌ریزی کنید. مثلاً در ساعت‌هایی که او خواب است کارتان را انجام دهید. اگر فرزندتان کوچک است و باید حواستان به او باشد، صندلی‌اش را نزدیک میز و محل کارتان قرار دهید یا یک فضای بازی کوچک نزدیک خودتان برایش درست کنید. اگر هم می‌بینید این مسأله تمرکزتان بر کار را می‌گیرد، از اعضای خانواده یا دوست نزدیک‌تان بخواهید در نگهداری او به شما کمک کنند و مثلاً ساعت‌هایی به منزل شما بیایند.

– باید یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید تا هم به کارهای خانه و زندگی برسید و هم به وظایف‌تان به عنوان کارمند ساعت‌های مشخصی را برای غذا پختن و شستن لباس‌ها و… در نظر بگیرید یا برنامه خاصی برای نظافت طراحی کنید که در زمان مشخصی انجام شود. بدون برنامه‌ریزی حتماً با مشکل مواجه می‌شوید.

– مراقب باشید کار در منزل و مسئولیت‌های خانه شما را خسته نکند. برای جلوگیری از این مسأله حتماً زمان استراحت در نظر بگیرید. ساعت ناهار مشخص داشته باشید، آخر هفته‌ها به گردش بروید و حتماً هر روز ساعتی را از خانه بیرون بروید و پیاده روی کنید تا تجدید قوا کنید و فضای تکراری کار و خانه خسته‌تان نکند.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.