بچۀ دوم، آری یا نه؟

تصمیم برای داشتن بچه های بیشتر و بارداری دوباره، یکی از سختترین تصمیمهای مشترک شما و همسرتان است. بدون شک بچه دوم در همه چیز تاثیرگذار است و چه بسا باعث تغییرات بیشتری در زندگی خانوادگیتان میشود. مسائل مهمی برای گرفتن چنین تصمیمی مطرح است و در هر خانواده ای تاثیرات متفاوتی ایجاد می کند.

۱- ابتدا باید به این فکر کنید که چرا بچه بیشتر میخواهید؟ چند بچه میخواهید و بچهها چه تاثیر روحی و روانی خاصی بر زندگی زناشویی تان می گذارد؟
بچه دار شدن انتخاب مهمی است چون موضوع حق حیات یک انسان است و در سبک زندگی شما و همسرتان و حتی فرزند اول تان تاثیر میگذارد.

۲- چرا بچه می خواهید؟
دلایل بچه دار شدن برای زن و شوهرها بسیار ساده به نظر میآیند. یک خواهر و برادر برای فرزند اول تان یا فقط به این دلیل که شما یا همسرتان بچهها را دوست دارید.

۳- شما از خودتان چه میدانید؟
برداشت شما از زندگی و روابط خانوادگی چیست؟ توانایی شما در بزرگ کردن و پرورش یک کودک تا چه اندازه است؟ به این پرسشها فکر کنید. اگر فقط به این دلیل که بارداری و تولد فرزند برایتان هیجان انگیز است بچه دار شوید کار چندان عاقلانهای نمیکنید. به تعهدتان در برابر فرزندی که به دنیا خواهد آمد فکر کنید. اگر بچه دار شدن به خاطر فشارهای همسرتان، خانوادهها یا دوستان و آشنایان است صدای آنها را خاموش کنید و به خودتان فکر کنید. این شما و همسرتان هستید که شرایط زندگی تان را میشناسید. تواناییهای روحی و شرایط مالیتان بر پیشنهادات و نظرات دیگران ارجحیت دارد، پس فقط به خودتان و دلایل منطقیتر فکر کنید.

۴- بچه چه تاثیری روی شرایط مالی تان میگذارد؟ آیا این تغییر را میخواهید؟
پرسش درباره این نیست که «آیا میتوانید خرج بچه را بدهید؟». سؤالی که مطرح است بسیار عمیقتر و مهمتر از این است. اگر یک خانواده با شرایط اقتصادی متوسط باشید میتوانید حداقل نیازهای ضروری زندگی کودک را تامین کنید. خوراک، پوشاک و تحصیل معمولی و متوسط و مدیریت معمولی خانواده. اما باید واقع گرا باشید. داشتن یک بچه بیشتر یعنی خرج بیشتر. مسائل اقتصادی، فراتر از تامین هزینههای زندگی است. شما باید به وقت، تحمل و توجه تان نیز فکر کنید. آیا میتوانید تغییرات شدید مالی را تحمل کنید؟ آیا میتوانید داشتن فرزند را با بلندپروازیهای مالیتان هماهنگ کنید؟ آیا میتوانید منابع مالیتان را افزایش بدهید و از بالارفتن هزینههای زندگی شوکه نمیشوید و شرایط جدید را تحمل میکنید؟

۵- آیا هر دو یک خواسته دارید؟
شما و همسرتان باید درباره داشتن فرزند دوم به توافق برسید. ترسها، نگرانیها و امیدهایتان را با هم مطرح کنید و به نتیجهای مشترک برسید. این تصمیم باید هردوی شما را راضی نگه دارد. حالا شما آنقدر تجربه دارید که بفهمید داشتن فرزند چه تعهدات، ملزومات و شرایطی را میطلبد. خوب فکر کنید و تصمیم بگیرید.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.