آذر اندامی نام بانوی پزشک ایرانی در سیاره ناهید

می دانستید نام یکی از زنان ایرانی روی سیاره ناهید ثبت شده است؟ «آذر اندامی» پزشک و محقق و باکتری شناس بزرگ ایرانی کسی است که به دلیل خدمات علمی و انسانی اش یکی از حفره‌های سیاه ناهید با نامش نامگذاری و ماندگار شده است.

آذر اندامی سال ۱۳۰۵ در شهر رشت به دنیا آمد و وقتی مدرک سال نهم دبیرستان را گرفت پدرش اجازه نداد که به دانشگاه برود و او را به دانشسرای مقدماتی فرستاد. آذر اندامی پس از فارغ التحصیلی از دانشسرا، در وزارت فرهنگ آن زمان استخدام و معلم شد. اما همزمان تحصیل کرد و دیپلم رشته طبیعی آن زمان را هم گرفت و کنکور هم داد. قبول شدن در رشته پزشکی مسیر زندگی آذر اندامی را تغییر داد و پس از گرفتن دکترای عمومی در تخصص زنان و زایمان مشغول به تحصیل شد.

آذر اندامی
آذر اندامی

او که در انستیتو پاستور مشغول به کار شده بود، در زمینه باکتری شناسی عفونت‌های بیمارستانی پژوهش‌هایی انجام داد که در مجلات معتبر پزشکی آن زمان منتشر شد. اما آنچه نام آذر اندامی را ماندگار کرد، تلاش هایش برای درمان بیماری وبا بود که آن زمان در ایران قربانی می‌گرفت. دکتر آذر اندامی برای تهیه واکسن‌های مرغوب وبا تلاش زیادی کرد و علاوه بر تأمین نیاز کشور، آن را به کشورهای همسایه نیز فرستاد. به پاس این خدمت بزرگ، دکتر اندامی به معاونت بخش میکروب شناسی و پس از آن به ریاست بخش وبا و دیفتری منصوب شد و نشان علمی گرفت.

پس از آن با استفاده از بورس انستیتو پاستور توانست به پاریس برود و تحصیلش را در رشته علوم آزمایشگاهی بالینی ادامه دهد. اندامی در سال ۱۳۵۳ دانشنامه تخصصی اش را در همین رشته گرفت و مقالات علمی زیادی در نشریات پزشکی معتبر دنیا منتشر کرد. او پس از بازگشت به ایران و با اینکه در سال ۱۳۵۷ بازنشسته شده بود، خانه نشین نشد و به بیمارستان باهر رفت تا ریاست آزمایشگاه تشخیص طبی آنجا را بر عهده بگیرد.

علاوه بر آن و وقتی همسرش، دکتر خلعتبری مطبش را در تهران افتتاح کرد، به مداوای بیماران در رشته تخصصی زنان و زایمان پرداخت. در همین دوران بود که به تومور مغزی مبتلا شد و بالاخره در ۲۸ مرداد سال ۱۳۶۳ به علت آمبولی ریه که از عوارض بیماری اش بود، در گذشت.

در سال ۱۹۹۲، اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی (IAU) حفره‌ای به قطر ۳۰ کیلومتر در طول جغرافیای ۲۶ درجه و ۵۵ دقیقه و عرض جغرافیایی ۱۷ درجه و ۴۵ دقیقه با قله‌ای مرکزی را در جنوب سیاره ناهید به نام اندامی نامگذاری کرد. آذر اندامی تنها زن ایرانی بود که نامش به این شورا فرستاده شد و دخترش بانی اصلی این کار بود.

2.7/5 - (3 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.