وسایل الکترونیکی و اختلال خواب کودکان

محققان در بررسی‌های اخیر خود به این نتیجه رسیدند که نوری که از صفحه وسایل الکترونیکی ساطع می‌شود، می‌تواند مانع عملکرد طبیعی بدن کودکان شود، از این رو توصیه می‌کنند والدین گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را هنگام خواب از دسترس کودکان دور کنند. به گفته آنها، این نور، مقدار هورمون ملاتونین را در بدن کودک کاهش می‌دهد. ترشح این هورمون حالت خواب را در بدن تقویت می‌کند. تاثیر این یافته‌ها بیشتر روی کودکانی قابل مشاهده است که در آستانه ورود به دوران بلوغ هستند.

استفاده از وسایل الکتریکی ازقبیل گوشی و تبلت هنگام خواب می‌تواند تا ۳۷ درصد میزان خواب را در کودکان متوقف کند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد ۹۶ درصد نوجوانان، پیش از ساعت خواب حداقل از یک وسیله فناوری نوین مانند گوشی یا تبلت استفاده می‌کنند. بنابراین، پژوهشگران توصیه می‌کنند والدین از قرار گرفتن کودک در معرض نور ناشی از وسایل برقی خودداری کنند. آنها با این کار، کیفیت خواب را در فرزندان بالا می‌برند. بلوغ و تغییر در روند خواب ازجمله مسائلی است که در دوران بلوغ گریبانگیر نوجوانان می‌شود و والدین با مدیریت این امر می‌توانند بستر به‌وجود آمدن دوران راحتی را در این زمان برای فرزندان خود فراهم کنند.

دانشمندان بر این باورند که عوامل بیولوژیکی نقش مهمی در تغییر ساعت درونی بدن کودک ایفا می‌کند و حساسیت به نور در مرکز این تغییرات قرار می‌گیرد. بلوغ، حساسیت شبانه کودک را به نور بالا می‌برد که درنهایت باعث پایین آمدن میزان ترشح ملاتونین و تاخیر در خواب کودک شده و باعث می‌شود کودک تا دیروقت بیدار بماند. آنها معتقدند توقف ترشح ملاتونین، شب‌ها بین دخترها و پسرها به ویژه در مراحل ابتدایی بلوغ بیشتر اتفاق می‌افتد و در نتیجه با دور نگه‌داشتن کودکان از فناوری‌های امروزی به ویژه هنگام شب، می‌توان تا حد زیادی بر این تغییرات فائق آمد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.