کنترل چاقی با مدیریت زمان در کودکی

چاقی در دوران کودکی معضلی است که اغلب درسنین بزرگسالی نیز ادامه پیدا می‌کند و آنان را در معرض مشکلات جدی قرار می‌دهد. یک مطالعه ۱۵ ساله نشان داد چگونه مشاهده برنامه‌های تلویزیونی در دوران نوجوانی و کودکی، اضافه وزن میانسالی را به دنبال خواهد داشت. محققان دانشگاه پیتسبورگ در این تحقیق به این نتیجه رسیده‌اند ساعت هایی که صرف مشاهده برنامه تلویزیونی می‌شود با افزایش شاخص توده بدنی و بالا رفتن اندازه دور کمر رابطه معناداری دارد.

در حالی که تماشای تلویزیون در دوران میانسالی، فاکتور پیش بینی کننده عامل چاقی در دهه‌های بعدی نبوده و این مسأله نشان دهنده اهمیت کنترل زمان و برنامه ریزی تماشای تلویزیون در نوجوانان و کودکان است.پروفسور آنتونی فابیو مدیر این تیم تحقیقاتی و دارای مدرک دکترای تخصصی اپیدمیولوژی در گزارش پژوهش خود نوشت: زمانی که در دوران نوجوانی برای تماشای تلویزیون صرف می‌شود با سلامت افراد در دوران میانسالی ارتباط دارد. این محقق ادامه داد، تفاوت میان واکنش نشان دادن کارکرد بدن به تماشای برنامه‌های تلویزیونی در دوره نوجوانی و سایر دوره‌ها، خبر از اهمیت توجه به سلامت ذهنی و جسمی کودکان با محدود کردن آنها برای مشاهده برنامه‌های تلویزیونی می‌دهد. پروفسور فابیو و همکارانش پس از تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از سه هزار و ۲۶۹ نمونه آزمایشگاهی که از سال ۱۹۹۰ آغاز شده بود، به این نتیجه دست یافتند که عادت‌های دوران نوجوانی و شیوه زندگی افراد از ۱۰ سالگی تا ۱۶ سالگی نقش مهمی در وضعیت سلامتی در بزرگسالی دارد.

این محققان پس از بررسی عادت‌های رفتاری افراد و اندازه‌گیری تغییرات بدنی مانند شاخص توده بدنی، اندازه دور کمر، میزان قند خون و فشار خون در فواصل زمانی معین، مدیریت زمان در نوجوانی و کنترل ساعات مشاهده برنامه تلویزیونی را یکی از عوامل مهم پیشگیری از چاقی در بزرگسالی معرفی کردند.

در این مطالعه نوجوانانی که بیش از ۴ ساعت در شبانه روز یا بیشتر به مشاهده برنامه‌های تلویزیونی می‌پرداختند در سن ۳۰ سالگی ۵ برابر بیشتر از کسانی که کنترل شده تلویزیون نگاه می‌کردند در معرض ابتلا به چاقی قرار داشتند. افزایش مصرف تنقلات، فست فودها و مواد فاقد ارزش غذایی مورد علاقه کودکان و نوجوانان و اثر سوء تبلیغات تلویزیونی بر نوجوانان از عوامل مهم بالا رفتن احتمال ابتلا به اضافه وزن در دهه‌های آتی زندگی است. به عقیده پروفسور فابیو، کشف ارتباط چاقی و مدت زمان تماشای برنامه‌های تلویزیونی زمینه را برای پیشگیری از ابتلا به اضافه وزن براحتی فراهم می‌سازد. پایین بودن سطح اقتصادی و فرهنگی خانواده‌ها، سیگاری بودن پدر و مادر و درگیری‌های خانوادگی، مدت زمانی را که کودکان و نوجوانان در کنار برنامه‌های تلویزیونی صرف می‌کنند، افزایش می‌دهد.

منبع: روزنامه ایران

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.