راه‌های پیشگیری از چین و چروک زودرس پوست

چین و چروک‌ها اجتناب ناپذیرند. بالاخره روزی می‌رسد که صورت شما هم آشکارا افزایش سن را نشان می‌دهد. وقتی پا به سن می‌گذارید پوست صورت قابلیت ارتجاعی‌اش را از دست می‌دهد و لایه چربی روی پوست نازک می‌شود و شروع به چین و شکن می‌کند. اما قبل از این که صورت پر از چین‌های عمیق دور چشم، خط خنده و چین‌های ریز روی پیشانی شود می‌توان با چند توجه ساده روزانه به پوست جلوی پیری زودرس را گرفت.

سیگار نکشیدن و الکل نخوردن
می‌گویند همه چیز در حد اعتدال خوب است. اما این دو مورد واقعا شایسته نگه داشتن حد وسط نیستند. سیگار و الکل هر دو باعث کم آبی در بدن می‌شوند. وقتی بدن کم آب است پوست از آن بیشترین تاثیر را می‌پذیرد. سیگار همچنین شریان‌ها را از اکسید نیتریک خالی می‌کند؛ اکسیدی که پوست را انعطاف پذیر می‌کند. حرکات و عادت‌های طولانی پوست نیز به مرور زمان باعث ایجاد چروک می‌شود، وقتی به سیگار پک می‌زنید در پوست صورتتان چین‌های اضافه‌ای تولید می‌شود. خط خنده و چین‌های زیر لب نیز با پک زدن به سیگار عمیق‌تر و شدیدتر می‌شود.

ویتامین کافی پوست صاف‌تر
این که یک رژیم غذایی متعادل و سالم برای سلامتی‌تان مفید است یک موضوع جداگانه است. اما برخی از مواد غذایی به طور ویژه برای پوست مفید هستند. ویتامین آ و سی و ای و لیکوپن و کارتنویید ویتامین‌های ضروری پوست هستند. ویتامین آ در اسفناج، سیب زمینی و تخم مرغ، انبه و طالبی به وفور یافت می‌شود. ویتامین سی در فلفل دلمه‌ای قرمز، بروکلی و هلو و پرتقال فراوان است. ویتامین ای را با خشکبار و آجیل‌ها تامین کنید. لیکوپن در ماهی سالمون و کارتنویید در گوجه فرنگی است.

کرم‌های مرطوب کننده و ضد چین و چروک
علاوه بر مواد غذایی حاوی ویتامین بهتر است قبل از خرید هر کرم مرطوب کننده و ضد چین و چروک به مواد تشکیل دهنده آن نگاهی بیندازید: ویتامین آ معمولا روی بسته بندی لوازم آرایشی به عنوان رتین آ، رتینوئیک یا رتینول ثبت می‌شود. ویتامین آ در کرم‌های بهداشتی کلاژن و الاستین را افزایش می‌دهند. رتینوئیک‌ها همچنین از آسیب‌های نور خورشید پیشگیری می‌کنند و جلوی افزایش چین وچروک را می‌گیرند.اسکوربیک اسید نیز نوعی ویتامین سی است که با نفوذ به سطح بیرونی پوست میزان دریافت ویتامین سی را تا چهل درصد افزایش می‌دهد. ویتامین سی محافظی در برابر نور خورشید است. توکوفرول آلفا نیز ویتامین ای موثر در کرم‌های روزانه است که سرعت ایجاد چین و چروک را در پوست کاهش می‌دهد و محافظی در برابر اشعه یو وی است.

درست یا غلط؟ آیا پوست‌های خشک زودتر چروک می‌شوند؟
جواب خلاف تصور شما منفی است. همان عواملی که باعث چین و چروک پوست صورتتان می‌شود عامل خشکی پوست نیز هستند. به عبارت دیگر پوست خشک باعث چین و چروک زودهنگام نمی‌شود، اما وقتی پوست خشک باشد چین و چروک‌ها بیشتر و برجسته‌تر هستند. شست‌وشوی درست و لایه برداری پوست در کاهش چین و چروک و بهبود وضعیت پوست بسیار موثر هستند.اپیدرمی به عنوان یک نوع لایه‌برداری حاوی اسیدهای محافظی است که مانع نفوذ و رشد باکتری‌های بد در سطح پوست می‌شود. در مقابل شست‌وشوی صورت با صابون‌های معمولی بدن این اسیدهای محافظ را از بین می‌برد و باعث خشکی پوست می‌شود. به جای شست‌وشوی پوست صورت با صابون‌های معمولی از یک پاک کننده مخصوص صورت استفاده کنید. همچنین لازم است به طور مرتب پوست را لایه برداری کنید تا سلول‌های مرده پوست برداشته شوند و پوست جوان و تازه، نفس بکشد. نکته آخری که برای پیشگیری از چین و چروک زودرس باید یادآوری کنیم این است که محافظت از پوست در برابر آفتاب به معنای این نیست که اصلا در معرض آفتاب قرار نگیرید. برای دریافت ویتامین دی مورد نیاز بدن و پوست‌ حتما باید به اندازه کافی از یک آفتاب خوب بهره ببرید. تنها کاری که باید بکنید این است که برای پیشگیری از تاثیرات بد نور خورشید از یک کرم ضدآفتاب مناسب پوست خودتان استفاده کنید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] اسید هیالورونیک کمک می‌کنند نیز می‌توانند خطوط ریز و چین و چروک پوست را کاهش […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.