دیابت نوع ۲ نتیجه مصرف زیاد آنتی بیوتیک

آنتی‌بیوتیک‌ها جزء پرمصرف‌ترین داروها در دنیاست و همین امر نگرانی‌‌هایی را به دنبال داشته است. پژوهشگران دانمارکی با آزمایش‌‌های متعددی که انجام داده‌اند، دریافتند که هر چه میزان مصرف این نوع دارو به‌طور سالانه افزایش یابد، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز بالا می‌رود. تخمین‌های زده شده حاکی از آن است که حدود ۱/ ۲۹ میلیون آمریکایی یا ۳/ ۹ درصد از جمعیت آمریکا مبتلا به دیابت هستند. دیابت نوع ۲ شایع‌ترین نوع دیابت است و حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد موارد ابتلا به دیابت را شامل می‌شود. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که بدن قادر به استفاده موثر از انسولین تولید شده در بدن نباشد، در نتیجه باعث بالا رفتن غیرعادی میزان قند خون می‌شود.

دانشمندان در بررسی‌های خود، ارتباط تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها را با دیابت نوع ۲ مورد ارزیابی قرار دادند. آنها مصرف آنتی‌ بیوتیک را روی حدود ۱۷۰ هزار و ۵۰۴ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ آزمایش کردند و در این میان ۳/ ۱ میلیون نفر نیز بدون مصرف این دارو تحت بررسی قرار گرفتند. محققان در تحقیقاتی که روی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها در این گروه به ۸/ ۰ درصد در سال می‌رسد. این در حالی است که در افرادی که دیابت نوع ۲ نداشته‌اند، این مقدار مصرف به ۵/ ۰ درصد در سال می‌رسد.

پژوهشگران معتقدند در حالی که تعدادی از آنتی‌بیوتیک‌ها خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهند، این ارتباط در آنتی‌بیوتیک‌هایی که طیف اثر محدودتری دارند بیشتر دیده می‌شود که در این میان می‌توان به آنتی‌بیوتیک‌هایی اشاره کرد که در برابر باکتری‌هایی چون پنی‌سیلین ۵ مقاومت می‌کنند. مطالعات حاکی از آن است که باکتری‌های معده منجر به کاهش توانایی سوخت و ساز قند می‌شود که از ویژگی‌‌های دیابت نوع ۲ محسوب می‌شود.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.