ارتباط تغذیه کودکان و روابط عاطفی خانواده

روابط عاطفی والدین با الگوهای غذایی کودکان ارتباط مستقیم دارد. جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد، روابط محبت‌آمیز پدران و مادران در بهره‌مند شدن فرزندان از الگوهای غذایی سالم تأثیر دارد.

مطابق با مطالعات انجام گرفته در دانشگاه کوئین مری لندن، علاقه به مصرف مواد غذایی شیرین، نوشیدنی‌های گاز دار و تنقلات در خانواده‌های پر تنش با روابط عاطفی نا سالم میان والدین، ۶۷ درصد بیشتر از دیگر خانواده‌ها است. محققان دانشگاه کویین مری در آخرین دستاوردهای خود به این نتیجه رسیدند، تغییر ذائقه افراد و اشتیاق برای مصرف شکر و مواد شیرین به عملکرد ضعیف خانواده باز می‌گردد که ممکن است در طول نسل‌ها و روند تکاملی به صورت ژنتیکی نیز منتقل شود.

این تحقیق که توسط گروهی متشکل از ۵۰ محقق انجام و وضعیت رفتاری و عاطفی والدین در دو نسل متوالی مورد بررسی قرار گرفت نشان داد، زندگی در خانواده‌های پر تنش یا خانواد‌های از هم گسیخته‌ای که روابط یخچالی و سرد عاطفی بر اعضای خانه حکمفرما است شیوه تغذیه‌ای کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد. علاوه بر این، الگوهای غذایی والدین، زمان صرف وعده‌های غذایی و حضور اعضا در کنار یکدیگر، در آمد و تحصیلات پدر ومادر از دیگر فاکتورهای تأثیر گذار بر تغذیه کودکان است. والدینی که به دلیل دغدغه‌های اقتصادی و تنش‌های کاری، روش‌های مقتدرانه یا سهل گیرانه خارج از چارچوب‌های تربیتی صحیح را در روابط با یکدیگر یا فرزندان اعمال می‌کنند،اشتیاق پیروی از الگوهای سالم را از کودکان خود گرفته و آنها را به سوی مصرف مواد غذایی بی‌ارزش سوق می‌دهند. پروفسور وگنر مارسنز، سرپرست تیم تحقیقاتی معتقد است، دنیای امروز بر پایه نیازهای مادی و مصرف گرایانه بنا شده است، اما نمی‌توان انتظار داشت مادیات پاسخگوی نیازهای روانی نیز باشند. در خانواده هایی که فقر عاطفی بیشتر از کمبودهای مادی و اقتصادی مشاهده می‌شود، نمی‌توان انتظار پرورش کودکانی سالم و پر انرژی را داشت. در واقع می‌توان ادعا کرد، عملکرد صحیح رفتاری در خانواده منبع مهمی برای دستیابی فرزندان به احساس امنیت و آرامش به شمار آمده و راحتی خیال و پاداش را برای آنها به ارمغان خواهد آورد. در مقابل روابط عاطفی ناسالم و کینه توزانه در خانواده‌ها بر کودکان تأثیر منفی گذاشته و باعث می‌شود آنها با مصرف شیرینی و خوراکی‌های غذایی راه حلی برای پایان بخشیدن به استرس‌ها پیدا کنند.

به عقیده محققان رابطه مادر با فرزندان بیشترین نقش را در انتخاب بهترین شیوه‌های زندگی و عادات سلامتی کودکان ایفا می‌کند. برقراری ارتباطات مؤثر، حل مشکلات اعضای خانواده در سیستمی گرم و همدلانه، پرهیز از گسیختگی یا تنیدگی زیاد میان افراد و برقراری تعادل بین سبک‌های فرزند پروری سختگیرانه و سهل گیرانه از مشخصات خانواده هایی است که عملکرد صحیح دارند و کودکان آنها در مسیر عادات صحیح زندگی حرکت می‌کنند. مصرف خوراکی‌های قندی احتمال ابتلا به دیابت و چاقی را افزایش می‌دهد.

منبع: روزنامه ایران

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.