طرز تهیه قیمه بوشهری با شکرپلو

شاید تصور کنید که قیمه بوشهر به دلیل داشتن لپه، گوشت، سیب‌‌زمینی، پیاز، زیره، لیمو عمانی، رب گوجه‌فرنگی و ادویه همان قیمه‌ای باشد که در سراسر کشور پخت می‌شود؛ اما برعکس این قیمه با قیمه‌های شهرهای دیگر تفاوت زیادی دارد؛ هم از نظر شکل و هم مزه. تفاوت آن هم در کوبیدن خورش و خوردن آن با شکرپلو است.

بوشهری‌ها وقتی این خورش را درست می‌کنند، آنقدر آن را می‌کوبند که گوشت آن به خوبی له شود و کش بیاید. اما بهتر است قبل از کوبیدن طرز تهیه آن را بدانید. پیاز را سرخ و زردچوبه را به آن اضافه می‌کنیم. گوشت را می‌ریزیم داخل پیاز و آن را سرخ می‌کنیم. گوشت را می‌شود همراه با لپه جوشاند، اما بهتر است لپه را جدا بپزیم. وقتی گوشت و پیاز را تفت دادیم به اندازه نیم‌‌لیوان آب داخل خورش می‌ریزیم و همزمان سیب‌زمینی را به مواد اضافه می‌کنیم.

زمانی که گوشت و لپه و سیب‌زمینی آماده شد با گوشتکوب مواد را می‌کوبیم و با اضافه کردن رب گوجه‌فرنگی و آب و زیره دو باره می‌گذاریم مواد پخته شود.

اما شکرپلو؛ برای پختن این پلو باید دو پیمانه برنج، یک پیمانه شکر، یک فنجان گلاب و کمی زعفران داشته باشید. برنج را بجوشانید؛ ولی کم به اندازه‌ای که برنج برای دم کردن آماده می‌شود. سپس برنج را آبکش کرده و گلاب را می‌جوشانید و با زعفران مخلوط می‌کنید. وقتی زعفران و گلاب آماده شد با شکر و برنج مخلوط کرده و آن را دم می‌کنید.

جالب است بدانید که بوشهری‌های این قیمه را به دو روش درست می‌کنند. در روش دوم پیاز را خرد کرده و در روغن با گوشت تفت می‌دهیم و دارچین را به آن اضافه می‌کنیم. سپس لپه را شسته و به مواد خود اضافه کرده و حدود چهار لیوان آب در آن می‌ریزیم و می‌گذاریم به مدت یک ساعت بپزد. پس از آن سیب‌زمینی را پوست گرفته و درسته آن را داخل قابلمه می‌اندازیم. بعد از یک ساعت اگر گوشت پخته و له شده باشد زیر قابلمه را خاموش می‌کنیم، در غیر این صورت، تا زمانی که گوشت له شود، می‌گذاریم بپزد.

سپس آب را از مواد جدا کرده، گوشت را می‌کوبیم. هر کدام را جداگانه می‌کوبیم. گوشت کوبیده را به لپه کوبیده اضافه کرده و سپس یک لیوان آب گوشت به آن اضافه می‌کنیم و روی حرارت قرار می‌دهیم. تمام مواد را هم می‌زنیم تا مخلوط شوند و بعد بقیه آب گوشت را هم اضافه می‌کنیم. رب گوجه فرنگی را در روغن تفت داده، یک لیوان آب گوشت به آن اضافه کرده و سپس سیب‌‌زمینی له شده را هم به مواد اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم. پس از آن نمک و لیمو عمانی و زعفران دم کرده را اضافه کرده و این‌قدر هم می‌زنیم تا زمانی که قیمه کش بیاید.

قیمه بوشهری را با چیپس سیب‌زمینی سرو نمی‌کنند؛ اما همیشه باید کنارش «شکرپلو» داشته باشید.

منبع: روزنامه فرهیختگان ۲۹ مرداد ۱۳۹۴

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.