رفتارهای نادرستی که موجب از دست دادن شغل‌ می‌شود

یافتن شغل مناسب می‌تواند حدود ۳ تا ۱۵ ماه طول بکشد، اما برای از دست دادن آن تنها چند روز یا چند هفته کافی است. در اینجا به چند مورد از رفتارهای نادرستی که می‌تواند منجر به از دست دادن شغل شود، اشاره می‌کنیم:

فقدان مهارت‌های اجتماعی
اندکی محبوبیت می‌تواند در پیشرفت هر شخصی بسیار سودمند باشد. تحقیقات مراجع معتبری چون مرکز تجارت و بازرگانی هاروارد، نشان می‌دهد افراد بدون‌تردید و با کمال علاقه حاضرند با همکارانی که چندان ماهر نبوده اما دوست‌داشتنی هستند کار کنند و علاقه‌ای به کار با افراد بسیار ماهر اما فاقد نقاط مثبت شخصیتی ندارند. محققان متوجه شده‌اند که اگر کارمندی محبوب نباشد، مهارت او هم بی‌فایده خواهد بود چون توسط دیگر همکاران نادیده گرفته خواهد شد.

نداشتن روحیه همکاری
سازمان‌ها و ادارات برای مقابله با کارکنانی که موجب واژگونی کارهای گروهی می‌شوند، روش‌های متعددی دارند. افرادی که مدام با همکاران خود مخالفت کرده و در فضای عمومی به تخریب آنان دست می‌زنند، دیر یا زود کار خود را از دست می‌دهند.

نرسیدن به ضرب‌الاجل
اگر آخرین فرصت انجام کاری روز چهارشنبه است، تحویل آن در اولین ساعات روز پنجشنبه فایده‌ای نخواهد داشت. سازمان‌ها به افرادی قابل‌اتکا نیاز دارند. نرسیدن به ضرب‌الاجل نه‌تنها رفتاری غیرحرفه‌ای است، بلکه می‌تواند موجب از بین رفتن نتایج کار دیگران و برهم خوردن برنامه کاری افراد دیگر شود و وجهه مدیریتی شخص را از بین ببرد. هنگامی که تعهدی می‌دهید، بهترین کار این است که کمتر وعده داده و بیشتر عمل کنید و در صورت لزوم تا صبح بیدار مانده، کار را تمام کنید.

رسیدگی به امور خصوصی در ساعات کاری
سیستم‌های پست الکترونیک و تلفن کمپانی، برای امور کاری هستند. تماس‌های تلفنی شخصی را به حداقل و کوتاه‌ترین مدت رسانده و از پاسخ دادن به تلفن‌هایی که موجب پریشانی شما می‌شوند، خودداری کنید. در ضمن در نامه‌های الکترونیکی‌تان از نوشتن مطالبی که نمی‌خواهید توسط رئیس‌تان خوانده شوند، خودداری کنید؛ چراکه بسیاری از سیستم‌ها، پیام‌های پاک شده را در فایل اصلی نگه می‌دارند.

منزوی بودن
خود را از دیگران جدا نکنید. در محل کار با افراد هم‌رشته و همکار خود آشنا شده و با آنها رفاقت کنید. کسانی که ارتباطات موثری برقرار می‌کنند، می‌توانند با اطلاع داشتن از چند و چون کارها، سریع‌تر از حد معمول مراحل اداری کارها را بگذرانند و موفق‌تر عمل کنند. این اشخاص در تیم‌های موفق‌تر به کار گرفته می‌شوند و گزارش کار بهتری دریافت خواهند کرد؛ زودتر ترفیع می‌گیرند و معمولا در فهرست پاداش هستند.

ترس از ریسک یا شکست
اگر به خودتان اعتقاد نداشته باشید، دیگران هم به شما اطمینان نخواهد داشت. سعی کنید همواره توانا باشید. به جای اینکه بگویید «تا به‌حال چنین کاری انجام نداده‌ام»، بگویید «می‌توانم خیلی زود از آن سر دربیاورم». از شکست و اشتباه نترسید. اگر اشتباه کردید، به آن اعتراف کرده و به کار ادامه دهید. از همه مهم‌تر اینکه به هر موقعیتی به چشم فرصتی برای آموختن نگاه کنید. به یاد داشته باشید به تدریج، ترس از ریسک، بسیار مخرب‌تر از اشتباهات احتمالی خواهد بود.

نداشتن هدف
شکست در نرسیدن به هدف نیست، بلکه در نداشتن هدف است. برای خود اهدافی درنظر بگیرید و برنامه روزانه خود را بر مبنای رسیدن به آنها تنظیم کنید. اولویت‌های خود را بشناسید و روی اموری متمرکز شوید که حامی اهداف شما هستند.

بی‌توجهی به ظاهر
خوب یا بد، ظاهر مهم است. افراد از ظاهر شما نتایج مختلفی می‌گیرند. پس هرگز با ظاهری آشفته و با البسه نامناسب در محل کار حاضر نشوید. صادق باشید و خوب صحبت کنید.تصویر شما باید سرشار از شایستگی، شخصیت و تعهد باشد.

بی‌ملاحظه بودن
اتاق‌ها، راهروها، آسانسور و دستشویی و حتی سرویس اداره، قلمرو شخصی شما نیست. مراقب باشید کجا گفت‌وگویی را شروع کرده، چه می‌گویید و طرف صحبت‌تان کیست. لطیفه‌های ناجور تعریف نکنید، از برملا کردن اسرار شرکت، شایعه‌پراکنی درباره همکاران و اظهارنظر شخصی درباره مذهب، نژاد، لهجه و رئیس خود بپرهیزید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.