نقش امگا ۳ در رفع اختلالات روانی

محققان در جدیدترین یافته‌های خود به این شواهد رسیدند که روغن‌های چرب امگا۳ در کاهش خطر بروز بیماری‌های روانی موثرند. طبق این گزارش، مصرف ۱۲ هفته‌ای مکمل‌های امگا۳ می‌تواند در دراز مدت خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. استفاده از روغن ماهی از دیرباز مورد توجه بوده و مصرف آن سلامت بدن را به دنبال دارد، ولی تاکنون تاثیر آن روی سلامت روانی افراد مطالعه نشده بود.

روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا۳ و ترکیبات دیگری است که برای غشای سلولی بدن که اساس تولید هورمون‌ها هستند، ضروری است. روغن ماهی پرطرفدارترین فرآورده طبیعی است که در سال ۲۰۱۲ توسط افراد بالغ و کودکان آمریکایی مورد استفاده قرار گرفته است. گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که آمریکایی‌ها حدود ۲/ ۱ میلیارد دلار در هر سال برای خرید انواع مکمل‌ها و قرص‌های روغن ماهی هزینه می‌کنند. مطالعات دیگری که در دانشگاه ملبورن استرالیا روی افراد ۱۳ تا ۲۵ ساله صورت گرفت، نشان می‌دهد که مصرف امگا۳ خطر بروز بیماری‌های روانی، شیزوفرنی و حتی بروز حملات صرع را کاهش می‌دهد. ۸۱ نفر در این تحقیق به‌طور اتفاقی مورد مطالعه قرار گرفتند و ۴۱ نفر از آنها در یک بازه ۳ ماهه هر روز امگا۳ و بقیه افراد هم از شبه‌داروها مصرف می‌کردند.

محققان بعد از پایان این دوره سه ماهه، تمام شرکت‌کنندگان را به مدت ۱۲ ماه تحت کنترل قرار دادند. در این مدت، ۷۶ نفر از ۸۱ شرکت‌کننده به‌طور کامل تحقیقات را پشت سر گذاشتند و محققان دریافتند که تنها چهار نفر از ۴۱ شرکت‌کننده‌ای که روزانه از روغن ماهی استفاده کرده بودند دچار اختلالات روانی می‌شوند. در این میان، تنها ۱۰ درصد از کل شرکت‌کنندگان طی هفت سال دچار اختلال روانی شده بودند. این در حالی است که نمودارهای ارائه شده سهم مبتلایان به بیماری‌های روانی را در گروهی که از شبه‌داروها استفاده کرده‌ بودند، بیشتر نشان می‌دهد به‌طوری که از بین ۴۰ نفری که در این گروه قرار داشتند، ۱۶ نفر علائمی از بیماری‌های روانی از خود نشان می‌دادند.

در واقع، محققان بعد از مدت‌ها تحقیق و مطالعه به این نتیجه رسیدند که امگا۳ می‌تواند به‌عنوان درمانی جایگزین برای درمان بیماری‌های روانی مورد استفاده قرار گیرد. تنها مشکلی که در این میان وجود دارد، کوچک بودن شمار افراد تحت بررسی است و محققان برای اجرایی کردن نتایج تحقیق باید یافته‌های خود را روی گروه‌های وسیع‌تری انجام دهند.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.