از خطرات آفتاب گرفتن طولانی غافل نباشید!

سرطان‌ پوستی یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها است که در دنیا رتبه ۶ را در مجموع سرطان‌ها به خود اختصاص داده است. با توجه به آماری که در سال ۱۳۸۸ از سوی وزارت بهداشت منتشر شد ۲۷ درصد سرطان‌های ایران، سرطان‌های پوستی است. دکتر فرشید فرهان متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی در حاشیه سمینار تازه‌های تشخیص و درمان ملانوم می‌گوید: یکی از انواع سرطان‌های پوستی ملانوم نام دارد که متأسفانه شیوع این بیماری در سالیان اخیر در کشور ما افزایش ‌یافته است. این نوع سرطان بیشتر در زنان ۲۵ تا ۲۹ ساله مشاهده می‌شود. عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره علل ابتلا به ملانوم در ادامه می‌گوید: اصلی‌ترین عامل ابتلا به این بیماری پوستی اشعه ماورا بنفش خورشید است و قرار گرفتن طولانی مدت افراد در زیر نور مستقیم خورشید، می‌تواند باعث آفتاب‌سوختگی و ابتلا به ملانوم ‌شود.

دبیر سمینار تازه‌های تشخیص و درمان ملانوم، بر این باور است که استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب در مواجهه با نور خورشید و برنزه کردن پوست می‌تواند از علل ابتلا به ملانوم باشد.

وی با تأکید بر اهمیت تشخیص بموقع و درمان ملانوم در خصوص علائم این بیماری عنوان می‌کند: شروع این بیماری با به وجود آمدن خال‌های پوستی است؛ اما هر خال پوستی ملانوم محسوب نمی‌شود. به وجود آمدن خال‌های سیاه‌رنگ در سطح پوست صورت و بدن مردان وهمچنین روی پوست پاهای خانم‌ها، نداشتن حاشیه مشخص در خال، تغییر رنگ و رشد خال‌هایی که از قبل در بدن وجود داشته است، می‌تواند از جمله علائم این بیماری باشد. دکتر فرشید فرهان در ادامه تشریح می‌کند: ملانوم جزو سرطان‌های بدخیم ۴ مرحله‌ای است که اگر در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود، احتمال درمان آن بسیار زیاد است و نیمی از افرادی که بیماری آنها در همان مراحل ابتدایی تشخیص داده می‌شود براحتی درمان می‌شوند. این درحالی است که اگر بیماری به مرحله چهارم بیماری برسد، احتمال درمان وی تا ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت. عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خاتمه می‌گوید: در ایران برای تشخیص این بیماری هیچ محدودیتی وجود ندارد و از سال ۱۳۷۹ داروهای مهارکننده سرطان ملانوم وارد کشور شده است که در مرحله اول بیماری، در شناسایی و از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک زیادی به فرد مبتلا خواهد داشت.

منبع: روزنامه ایران

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.