تقویت مثبت در کودکان بیش فعال

تقویت مثبت و ارائه پاداش‌های منظم، کلیدی‌ترین عامل را در عملکرد شناختی کودکان بیش فعال بازی می‌کند.

جدیدترین دستاوردهای محققان نشان می‌دهد، بالا بردن انگیزه و بهبود عملکرد شناختی آنها در انجام تکالیف روزانه در کودکان مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه، با روش پاداش دادن براحتی امکان پذیر است.

ویتنی فوسکو، روان شناس کودک و نوجوان و محقق، معتقد است، بهبود عملکرد شناختی و یادگیری در کودکان کم توجه به فاکتورهای متعددی از جمله شرایط خانوادگی نظیر تحصیلات والدین وسطح اقتصادی و فرهنگی آنها بستگی دارد، اما در تحقیق اخیر مشخص شد، هیچ عاملی به اندازه تقویت مثبت، در بهبود عملکرد کودکان بیش فعال و افزایش تمرکز آنها مؤثر نیست.

این تحقیق که در نشریه رفتار و ذهن به چاپ رسیده نشان داد، افت فعالیت‌های شناختی با نشانه‌های اختلال بیش فعالی مانند بی‌توجهی ارتباط دارد و تنها با شرطی کردن کودکان و افزایش حساسیت آنها به پاداش‌هایی که مرتب ارائه می‌شود، می‌توان امیدی به بهبود علائم بیماری داشت.

به عقیده روان شناسانی که در این پژوهش مشارکت داشتند رفتاردرمانی مناسب‌ترین روش مداخله‌ای برای کودکی است که تشخیص بیش فعالی برای آن داده شده است. همچنین اگرچه برای بهبود عملکرد دانش‌آموزان عادی از تقویت مثبت استفاده می‌شود، بالا بردن میزان توجه کودکان بیش فعال نیاز به ارائه پاداش بیشتر است. حتی در زمان‌هایی که کودک نقص توجه ندارد و از عهده انجام تکالیفش به خوبی برمی‌آید، نباید ارائه تقویت مثبت فراموش شود تا رفتارها خاموش نشوند.

دکتر فوسکو ادامه می‌دهد، به جای برچسب زدن بر کودکان بیش فعال و متهم کردن آنها به تمرکز نداشتن و اختلال یادگیری باید برای بالا بردن انگیزه‌های بیرونی این گروه از کودکان فعالیت داشت و آنها را در سطحی برابر با دیگر همسالانش ارزیابی کرد.

منبع: روزنامه ایران

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] تقویت مثبت در کودکان بیش فعال […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.