خورش قیمه را بدون گوشت و با قارچ بپزید

شاید شما هم شنیده باشید که گوشت قرمز حاوی اسیدهای چرب اشباع فراوانی است که وجود آنها یک عامل شناخته شده ی بیماری‌های قلبی به شمار می رود. از سوی دیگر مصرف گوشت قرمز فراوان باعث ابتلا یا تشدید بیماری نقرس می ‌شود. در بیماری نقرس، مقدار اسید اوریک خون بالا می رود و رسوب کریستال‌های اسیداوریک در مفاصل، باعث درد شدید می‌ شود. اسید اوریک در اثر تجزیه پروتئین‌ها ایجاد می ‌شود و می دانید که گوشت قرمز منبع کاملی از پروتئین است. علاوه بر موارد فوق، مصرف زیاد گوشت قرمز باعث افزایش خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی می ‌شود. سرطان غدد لنفاوی، سرطان کیسه ی صفرا ، سرطان پروستات و… هم از جمله بیماری‌هایی هستند که ارتباطی بین آنها و مصرف گوشت قرمز دیده شده است.
در دستور غذایی امروز سایت زیباشهر به شما یاد می دهیم که چگونه خورشت قیمه، یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی را بدون گوشت و فقط با جایگزین کردن قارچ بپزید.

مواد لازم برای ۲ نفر:
پیاز متوسط: یک عدد
لپه: ۲۵۰ گرم
روغن یا روغن زیتون: دو قاشق سوپخوری
قارچ: ۳۰۰ -۲۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی: دو قاشق سوپخوری
آب گوشت (البته اگر گیاهخوار نباشید!): یک پیمانه
زعفران دم کرده: یک قاشق سوپخوری
سیب زمینی درشت: یک عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
دارچین: یک قاشق چایخوری
روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم

دستور پخت:
۱- پیاز را پوست کنده ، نگینی خرد کنید. در قابلمه ای مناسب روغن ریخته، روی حرارت بگذارید و پیاز را در روغن تفت دهید تا سبک شود.

۲- لپه را به پیاز داغ بیفزایید. حالا زردچوبه و فلفل را اضافه کنید و همراه مواد تفت دهید. یک پیمانه آب یا اگر رسما گیاهخوار نیستید، آب گوشت را به قابلمه اضافه کرده، درب آن را ببندید تا با حرارت ملایم لپه بپزد.

۳- قارچ ها را بشویید و اگر درشت بود، به چهار قسمت برش بزنید. قارچ را هم به بقیه مواد بیفزایید.

۴- سیب زمینی را خلالی خرد کنید. آنها را در روغن سرخ کنید و کناری بگذارید. وقتی از پخت لپه مطمئن شدید، رب را در مقدار کمی روغن تفت داده و به همراه نمک به خورش بیفزایید.

۵- مقداری سیب زمینی سرخ شده را برای تزئین بردارید و بقیه را به خورش اضافه کنید. حالا دارچین و زعفران را هم اضافه کنید تا خورش مزه دار شود.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.