آنچه در تابستان باید خورد یا نباید خورد

تابستان در حال سپری شدن است و روزهای گرم هم آمدند. از آنجا که در این روزها گشت‌و گذار در شهرها هم بیشتر می‌شود، بهتر است با خوردن مواد غذایی مناسب آثار منفی گرما بر بدن را کمرنگ کنیم.

به طور معمول کم‌آبی، نخستین مشکلی است که با علائم مختلفی مانند سردرد و سرگیجه گریبان‌مان را می‌گیرد، اما با بالارفتن دما، بهتر است تغییرهایی در عادت‌های غذایی‌مان بدهیم تا مشکلات به کمترین حد ممکن برسد.

تا می‌توانید آب بنوشید، اما آب خنک، نه بسیار سرد. بررسی‌ها نشان داده‌ است آب خنک بیشتر از آب یخ به رفع تشنگی کمک می‌کند و موجب می‌شود بیشتر آب بخورید. آبلیمو را فراموش نکنید. در میان آبمیوه‌های سنتی، آبلیمو مناسب‌ترین است، زیرا هم مایعات به بدن می‌رساند و هم املاح، بنابراین نوشیدن یک لیوان شربت آبلیمو همراه خاکشیر به رفع کم‌آبی کمک می‌کند.

آبدوغ‌خیار هم بخورید. از آنجا که در روزهای گرم همراه آب، مقدار زیادی املاح نیز از بدن دفع می‌شود، چه بهتر که با مصرف خوراکی‌های مغذی و آبداری چون آبدوغ‌خیار، املاح از دست رفته‌ را جبران کنید. منابع ویتامین C را در رژیم غذایی‌ بگنجانید. خوردن مرکبات، میوه‌ها و سبزی‌های مملو از ویتامین C مانند کیوی و انواع توت‌ها، کلم و گوجه‌فرنگی به بازتوانی بدن پس از یک روز گرم کمک می‌کند. میوه‌های کم قند بخورید و تا می‌توانید میوه‌های آبدار و با قند کم را در میان وعده‌ها بگنجانید.

همراه غذا، سالاد و ماست بخورید. خوردن سالاد با غذای اصلی به‌ویژه اگر در آن سبزی‌هایی مانند کاهو، خیار و گوجه‌فرنگی باشد، بسیار مفید است. ماست و دوغ هم از پیش‌غذاهایی است که به علت طبیعت سرد و مواد معدنی بسیاری که دارد، مصرف‌شان در روزهای گرم تابستان توصیه می‌شود. در روزهای گرم وعده‌های غذایی‌تان را سبک کنید و به‌ویژه در وعده صبحانه میوه را هم بگنجانید. به عنوان نمونه، چند میوه به همراه ۶-۵ عدد بادام و یک فنجان چای، یک صبحانه سبک محسوب می‌شود.

برای خود و خانواده‌ غذای سرد تهیه کنید. بهتر است برای وعده‌های غذایی اصلی، غذاهای سرد یا غذاهایی که نیاز به پخت طولانی ندارد، انتخاب کنید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.