چگونه در خانه سبزی‌کاری کنیم؟

محصولات کشاورزی که به صورت ارگانیک کشت شده‌اند، علاوه‌بر طعم بهتر با محیط‌زیست نیز سازگارترند. این محصولات به دلیل عدم‌استفاده از کودهای شیمیایی، سموم، هورمون‌ها و عدم‌دستکاری‌های ژنتیکی جزء محصولات سالم محسوب می‌شوند و از نظر ارزش غذایی غنی‌تر از محصولات زراعی و اصلاح‌شده هستند. این روزها آمار و اخبار بسیاری درباره آلودگی سبزیجات به فلزات سنگین (نظیر سرب، کادمیوم و نیترات) شنیده می‌شود و استفاده از صیفی‌جات بیشتر مضر به نظر می‌رسد تا سودمند. کشت ارگانیک در ایران مرسوم نیست و تنها یکی، دو فروشگاه لوکس در برخی شهرهای اصلی به فروش این محصولات مبادرت ‌می‌ورزند. آسان‌ترین راه برای داشتن محصول سالم این است که هرکس خودش وارد کارزار شود و سبزی‌کاری را در خانه تجربه کند. این‌طوری خیال هم از هر جهت راحت است و می‌توان تازه‌خوری کرد. پرورش سبزیجات برای کسانی که حیاط اختصاصی ندارند هم ممکن است. با داشتن محیطی آفتابگیر در بالکن می‌توان مزرعه‌ کوچک خانگی به پا کرد. حتی اگر خانه‌ای بالکن نداشته باشد باز دو راه دیگر برای سبزی‌کاری هست: مقابل پنجره‌های آفتابگیر (که روزی سه، چهار ساعت آفتاب دریافت می‌کنند) می‌توان سبزی‌کاری کرد. اگر پشت پنجره‌‌ محل موردنظر میله‌ای افقی وجود داشته باشد یک راهکار این است که نرده‌‌آویزی به آن میله آویخت و گلدانی درون آن جای داد. به این ترتیب می‌توان از فضای مقابل پنجره‌ نیز نهایت بهره را برد.

چه بکاریم؟
تازه‌کارها بهتر است با کاشت ریحان شروع کنند. ریحان گیاهی یک‌ساله و بومی هندوستان است. در گذشته به آن نازبو نیز می‌گفتند. عطر و بوی ریحان تازه‌ای که از گلدان خانگی برداشت شده با آنچه از سبزی‌فروشی‌ها تهیه می‌شود، بسیار متفاوت است. یکی از دلایل این تفاوت مدت‌زمان سپری‌شده از زمان برداشت تا فروش است و دلیل دیگرش به عدم‌استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی و هورمون‌ها برمی‌گردد.

فصل کاشت
کشت ریحان را می‌توان از نیمه فروردین و با تمام شدن سرمای هوا آغاز کرد. برای این کار تا اواخر خرداد فرصت هست. در تابستان هم می‌توان ریحان کاشت ولی در این صورت، مدت زمان کمتری می‌توان برداشت کرد. زمانی که ریحان به گل نشست، می‌توان گل‌های آن را چید و خشک کرد و بذر پنهان‌شده در دل گل‌ها را برای سال بعد کنار گذاشت.

روش کاشت
ابتدا نیاز به گلدانی باکسی و خاک حاصلخیز و زهکشی‌شده است. بذر ریحان باید در عمق یک سانتی‌متری و با فاصله‌ای حدود ۱۰ سانتی‌متر از یکدیگر در خاک پخش شود. سپس باید طوری که بذرها جابه‌جا نشود به اندازه یک سانتی‌متر روی آنها خاک ریخت. بعد از کاشت تا زمانی که نخستین نشانه‌های سبزی در خاک دیده شود باید به آرامی و با احتیاط روی خاک آب پاشید تا بذرها در جای خود ثابت شوند و ریشه بدوانند.

نیاز آبی
پس از کاشت بذر ریحان، باید خاک آن را همواره مرطوب نگه داشت تا بذرها سبز شوند. با رویت اولین جوانه‌ها می‌توان روزی یک تا دو بار (بسته به دمای هوا) به آن آب داد.

تقویت خاک
برای تقویت خاک‎‌ بدون استفاده از تقویت‌کننده‌های هورمونی و شیمیایی می‌توان از گیاهانی همچون گزنه و گل بومادران استفاده کرد. گزنه خشک‌شده و گل‌ بومادران در دفع آفت و تقویت خاک مفید هستند.
ریحان گیاهی هفت‌چین است: در صورتی که دو برگ و بند اول ریحان چیده نشود تا هفت مرتبه می‌توان از این گیاه یک ساله برداشت کرد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.