یک استراتژی نوین برای درمان هراس اجتماعی

مهرورزی و انجام فعالیت‌های خیریه، به عنوان روش کمک درمانی برای بیماران مبتلا به اضطراب اجتماعی شناخته شد.

دستاوردهای جدید نشان می‌دهد مشغول شدن و سپری کردن ساعاتی از روز به کمک‌های اجتماعی و مهربانی کردن، گوشه‌گیری ناشی از هیجان شرم و خجالت را در این بیماران به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به گزارش محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا، مورد ترس واقع شدن در موقعیت‌های اجتماعی را می‌توان با تکنیک مهرورزی در بیماران مبتلا به هراس اجتماعی به میزان قابل توجهی کاهش داد.

جنیفر سیمون سرپرست این تیم تحقیقاتی با تأکید بر اهمیت این بیماری که پس از افسردگی شایع ترین اختلال بوده و افراد را از مزایای زندگی اجتماعی بی‌بهره می‌کند، در نشریه انگیزه و هیجان وابسته به این دانشگاه نوشت، تعامل با دیگران و بهره‌مند شدن از زندگی اجتماعی به علت غالب بودن هیجان شرم در زندگی روزانه، در بیماران مبتلا به هراس اجتماعی به سختی امکان پذیر است و این افراد به علت حفظ منطقه امن خود و در امان بودن از تهدیدهایی که محیط‌های اجتماعی برای آنها به وجود می‌آورد، گوشه نشینی بر شرکت در فعالیت‌های اجتماعی را ترجیح می‌دهند.

این محقق ادامه داد، این بیماران دایره دوستان محدودی دارند و به علت احساس ناامنی شدیدی که دارند در رابطه با خویشاوندان نزدیک شان نیز، روابط عاطفی و همدلانه را تجربه نمی‌کنند.

به گزارش دانشگاه بریتیش کلمبیا، انجام فعالیت هایی مانند مهرورزی و شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه در مؤسسات خیریه، باعث می‌شود تا سد محکمی که این بیماران برای خود درست کرده‌اند شکسته شده و هیجانات شادی آفرین را درجریان برقراری تعاملات مثبت بین فردی تجربه کنند.

دکتر آلدن یکی دیگر از اعضای این تیم تحقیقاتی معتقد است، دستاورد این مطالعه نشان داد، افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی پس از برقراری ارتباطات همدلانه و دوستانه کنترل شده، نگاه شان را به دنیای اطراف تغییر داده و هیجانات مثبت ناشی از این تعاملات باعث می‌شود تا اضطراب در این افراد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

گفتنی است در این پژوهش ۱۱۵ دانش آموز و دانشجوی مبتلا به هراس اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند و به سه گروه مساوی تقسیم شدند. یکی از این سه گروه که تحت کنترل تیم تحقیقاتی دانشگاه کلمبیا بود، به مدت یک ماه، مشغول انجام کارهای خیریه، محبت به همسایگان و تهیه کیک و شیرینی برای شرکت دادن در نمایشگاه به نفع کودکان سرطانی شدند، نشانه‌های کاهش اضطراب و برقراری تعاملات مثبت بین فردی و گروهی مشاهد شد. در گروه دوم که افراد تنها به تمرین‌های رفتاری برای تعامل با محیط اجتماعی تلاش کردند، نتیجه قابل توجهی حاصل نشد و در گروه سوم که به خوددرمانی پرداخته بودند، نشانه‌ها تشدید یافت.

به عقیده اعضای تیم تحقیقاتی دانشگاه کلمبیا، شرکت در فعالیت‌های همدلانه و کمک به همنوع، استراتژی مؤثر برای کاهش استرس و احساس رضایت از زندگی و شاد بودن به شمار می‌رود و دیدگاه افراد منفی بین و بهانه جو را که به علت حفظ منطقه امن خود از شرکت در فعالیت‌های اجتماعی خودداری می‌کنند، تغییر خواهد داد.

منبع: روزنامه ایران

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.