تأثیر استرس خانواده بر سیستم ایمنی کودک

پژوهشگران سوئدی دریافته‌اند بالابودن استرس در خانواده به اختلال در دستگاه ایمنی کودک می‌انجامد.

یک گروه پژوهشی از دانشکده‌ علوم بهداشتی دانشگاه یان کوپینگ و دانشکده‌ علوم بهداشتی لینکوپینگ در سوئد طی یک بررسی دریافته‌اند، دستگاه ایمنی انسان وظیفه‌ حفاظت از انسان را در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها بر عهده دارد. بدن انسان برای مقابله با استرس روزمره یعنی استرس‌هایی که بسیار کوتاه طول می‌کشند، به ابزاری مجهز است. از طرف دیگر، یک موقعیت دشوار پر از استرس یا افزایش درازمدت استرس دارای تأثیر منفی بر دستگاه ایمنی است. به گفته آنان، وقتی یک عضو نزدیک خانواده می‌میرد یا وقتی بزرگسالان خانواده در موقعیت‌های سخت و غیر تدبیرپذیر گرفتار می‌شوند، این نوع استرس درازمدت ایجاد می‌شود.

نتایج این بررسی پژوهشی نشان ‌می‌دهد، کودکانی که در خانواده‌های پر از استرس زندگی می‌کنند، دارای میزان بالای کورتیزول -نشانگر زیستی استرس- هستند.

یافته‌های محققان به ‌این نکته اشاره دارد که بالا‌بودن میزان استرس بر دستگاه ایمنی تأثیر منفی دارد یعنی وقتی بدن درمعرض مقدار زیادی استرس قرار ‌می‌گیرد، دیگر تاب مقاومت نمی‌آورد. به ‌این ‌ترتیب، دستگاه ایمنی نسبت به موادی در بدن واکنش نشان می‌دهد که باید آنها را به حال خودشان بگذارد و احتمالاً این امر با واکنش خودکار سیستم ایمنی ارتباط دارد.در این بررسی، خانواده‌هایی شرکت داده شدند که کودکان پنج ساله داشتند. از والدین در مورد استرس و دشواری‌های پیش روی خانواده مانند طلاق یا بیکاری سؤال شده بود. پاسخ‌ها سبب شد پژوهشگران یک گروه از کودکانی را شناسایی کنند که در خانواده‌ خود دارای میزان بالایی از استرس بودند و یک گروه از خانواده‌هایی را بشناسند که با میزان طبیعی استرس روبه رو بودند.این گروه پژوهشی برنامه‌ریزی کرده است تا مطالب بیشتری در مورد چگونگی تأثیر استرس شدید بر بدن بیابد و این بار، کار را در افراد جوان گروه سنی ۱۸ تا ۲۲ سال انجام خواهد داد. این جوانان این بار خود می‌توانند تجارب منفی در زندگی روزمره و نیز تجارب منفی در دوره کودکی را گزارش دهند.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.