اشتباهات بزرگ در تبلیغات اینترنتی

توسعه روزافزون فضای اینترنتی و افزایش خارج از تصور سایت‌های ایرانی با هدف کسب درآمد و خدمت‌رسانی و ورود به دنیای گسترده مجازی برای شناخته‌شدن، نیاز به تبلیغات اینترنتی را بیش از پیش نمایان ساخته است. امروزه هر کسب‌وکار اینترنتی به نوعی درگیر رقابت با کسب‌وکارهای مشابه خود است؛ بنابراین هنر تبلیغات بهینه بیش از تامین سرمایه لازم برای تبلیغات ضروری است. پس باید پیش از صرف هر گونه هزینه تبلیغاتی، برنامه‌ریزی‌های لازم تبلیغات را با آگاهی از اشتباهات رایج و شیوه‌های تبلیغ بهینه طراحی کرد.
اثربخشی تبلیغات هدف نهایی کسب‌وکارهای اینترنتی است. در اینجا، ۱۰ اشتباه رایج در تبلیغات اینترنتی را گردآوری کرده‌ایم.

۱- اتلاف پول
هیچ مدیری مایل نیست پول خود را برای تبلیغاتی که فاقد اثربخشی لازم است صرف کند. بسیاری از مدیران برای نشان دادن تبلیغات خود به دنبال سایت‌هایی هستند که بازدید‌کنندگان بسیاری داشته باشند. اما نکته اینجاست که آیا تمامی بازدیدکنندگان از یک وب‌سایت می‌توانند مشتری شما باشند؟ بر این اساس لازم است قبل از هرکاری مخاطبان هدف خود را به صورت دقیق تعریف کنید و اطلاع صحیحی از تعداد مخاطبان هدف خود، که جزء بازدیدکنندگان هستند، به دست آورید تا از اتلاف بیشتر پول جلوگیری شود. تمرکز بر جامعه هدف سایت خود تاثیر به‌سزایی در صرفه‌جویی هزینه‌های تبلیغاتی و اثربخشی تبلیغات دارد.

۲- تبلیغات Pop-Up
«پاپ آپ» نوعی تبلیغات ناخواسته است که در قالب یک صفحه جدید روی نمایشگر کاربران اینترنت نمایش داده می‌شود. این نوع تبلیغات اینترنتی از اثربخشی چندانی برخوردار نیستند؛ زیرا به‌صورت ناخواسته به کاربر نمایش داده می‌شوند و در مواقعی نیز در نقش مزاحم ظاهر می‌شوند (نگاه منفی کاربر به آگهی و سایت شما). از طرف دیگر تکنولوژی‌ها و نرم‌افزارهایی که به صورت خودکار از نمایش پاپ آپ‌ها جلوگیری می‌کنند در بسیاری از موارد موجب از دست رفتن فرصت و پول تبلیغ، می‌شوند. پس درباره استفاده بدون برنامه این نوع تبلیغات ناخواسته باید تجدید نظر کرد.
تبلیغات پاپ آپ تاثیر ناچیزی در فروش و درآمدزایی مستقیم دارند و صرفا برای افزایش آمار بازدید استفاده می‌شوند.

۳- هرزنامه (Spam)
بازاریابی از طریق ایمیل یا پست‌های الکترونیکی یکی از اثربخش‌ترین شیوه‌های بازاریابی در محیط وب است؛ به شرط آنکه به درستی به کار گرفته شود. اگر شما به ایمیل مخاطبان خود نامه‌های بدون درخواست ارسال کنید، دچار مشکلات ناشی از ارسال هرزنامه خواهید شد. در این صورت احتمالا ایمیل شما را به‌عنوان هرزنامه به سرویس‌دهندگان پست الکترونیک معرفی خواهند کرد. این کار باعث می‌شود ایمیل‌های ارسالی شما به جای پوشه Inbox به پوشه Spam منتقل شوند. در نتیجه اعتبار و به دنبال آن احتمال دیده شدن ایمیل‌های تبلیغاتی‌تان به‌شدت کاهش می‌یابد. بنابراین شما باید تنها برای کسانی که مایل به دریافت این نامه‌ها هستند مطالب خود را ارسال کنید. همچنین بهتر است در پایان ایمیل خود، از مخاطبان بخواهید درصورتی که تمایلی به دریافت ایمیل‌های‌تان ندارند به شما اطلاع دهند تا از فهرست مخاطبان حذف شوند. این امر علاوه‌بر احترام به کاربر، احتمال هرزنامه شدن ایمیل‌تان را کاهش می‌دهد.

۴- پرداخت مبالغ زیاد به تهیه‌کنندگان پیام تبلیغاتی
چنانچه از کار تهیه‌کننده پیام تبلیغاتی خود راضی نیستید، فرد دیگری را انتخاب کنید. ضمن آنکه نرم‌افزارهایی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توان در زمانی کم و بدون صرف هزینه، تبلیغ مورد نظر را طراحی و تولید کرد. بنابراین پیش از هر اقدامی برای تبلیغات، ابتدا راه‌های اجرای آن را بررسی کرده و مناسب‌ترین شیوه را انتخاب کنید. انتخاب شعار تبلیغاتی مناسب بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه باید علاوه‌بر معرفی کسب‌وکار شما به‌طور خلاصه، آنچنان گیرا و جذاب باشد که در خاطر کاربران باقی بماند.

۵- ترجیح شیوه و شکل تبلیغ به محتوای آن
بسیاری از تبلیغ‌دهندگان شکل و نحوه اجرای تبلیغات (استفاده از انیمیشن و…) را به محتوای تبلیغ خود ترجیح می‌دهند؛ اما باید توجه داشته باشید که هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین مطالبی مهم درباره کالا یا خدمت شما شود. پس در طراحی تبلیغاتی خود بسیار دقت کنید. ساختار و محتوای پیام، کلمات مورد استفاده و چگونگی معرفی مزایا و قابلیت‌های محصول ازجمله مواردی است که باید به آن توجه کافی داشته باشید.

۶- نبود گزینه‌ای برای اقدام (استفاده از تکنیک Call to Action)
به‌منظور اثربخشی تبلیغ به غیر از قرار دادن نام تجاری شرکت در معرض دید مخاطبان، در قدم بعدی شما باید به آنها بگویید، انتظار دارید چه کاری انجام دهند. به‌عنوان مثال دعوت به کلیک روی تبلیغات برای دریافت اطلاعات بیشتر یا حتی فراتر از آن دریافت پاداش. مثلا می‌توانید امکان دانلود نسخه رایگان یک نرم‌افزار به‌عنوان پاداش برای کسانی که روی بنر شما کلیک می‌کنند را درنظر بگیرید. روی بنر تبلیغاتی درج کنید برای دریافت جایزه، محصول رایگان، تخفیف و… کلیک کنید یا مثلا آنها را به عضویت تشویق کنید: «مهلت ثبت‌نام تا سه روز دیگر».

۷- استفاده از تبلیغات قدیمی و تکراری
تبلیغ قدیمی و تکراری نمی‌تواند موجبات ارتقای نام تجاری شما را فراهم سازد. حتی ممکن است به ارزش نام تجاری‌تان آسیب نیز بزند. هرچند نام تجاری، شعار تبلیغاتی یا لوگوی‌تان می‌تواند برای سال‌ها یکسان باشد شما باید مرتبا روش‌های خلاقانه‌ای برای تبلیغات خود انتخاب کنید. تنوع و نوآوری در شکل و محتوای تبلیغ می‌تواند مانع کسالت و دل‌زدگی مخاطبان شود. پس همواره تبلیغات خود را به روز کنید و رنگ‌ها و تم‌های متنوع را به‌کار گیرید. در صورتی که طراحی و ساخت تبلیغ را در شرکت خود انجام می‌دهید، مجبور به پرداخت هزینه بیشتر نخواهید بود.

۸- گذاشتن همه‌تخم‌مرغ‌های تبلیغاتی در سبد اینترنت
از آنجایی که تمام مخاطبان شما از تبلیغات اینترنتی استفاده نمی‌کنند، توجه صرف به تبلیغات آنلاین موجب از دست دادن بخشی از مشتریان خواهد شد. بنابراین بهتر است فعالیت‌های خود را محدود به فضای اینترنت نکنید و رسانه‌های دیگر را هم در سبد رسانه‌ای خود قرار دهید. این کار سطح پوشش تبلیغات شما را افزایش می‌دهد و افراد بیشتری را با شرکت شما آشنا می‌کند. البته این امر برای آن دسته از کسب‌وکارهایی است که خارج از فضای اینترنت نیز خدمات ارائه می‌دهند و مشتری دارند؛ مانند شرکت‌ها و… .

۹- طراحی نامناسب برای تبلیغ
بهتر است از تصاویر و انیمیشن‌های مختلف که موجب حواس‌پرتی مخاطبان می‌شود، استفاده نکنید همچنین درصورتی که پیام خود را به زبان فارسی می‌نویسید مطمئن شوید تمامی کاربران به راحتی می‌توانند متن تبلیغات‌تان را مشاهده کنند. در طراحی بنرهای تبلیغاتی نیز زیبایی در عین سادگی را در دستور کار خود قرار دهید. بنرهای شما باید در کمترین زمان ممکن بیشترین پیام را به کاربر بدهد. پس اگر از بنر متحرک استفاده می‌کنید نباید زمان تحرک تصاویر بنر زیاد باشد. یادتان باشد که هدف از طراحی بنر، جذب کاربران بوده، نه ساخت تصاویر سرگرم‌کننده. در هر سایتی که بنرتان درج می‌شود چندین بنر دیگر نیز وجود دارد. کاربران هم به‌طور معمول توجهی به بنرها نمی‌کنند، مگر آنکه اصول طراحی بنر را برای جذب نگاه مخاطب رعایت کرده باشید.

۱۰- مکان نامناسب
برای اثربخشی بیشتر تبلیغات باید آنها را در مکان مناسبی قرار دهید. قبل از نمایش تبلیغ خود از محل دقیق نمایش آن مطمئن شوید. پس از این کار نتایج تبلیغ خود را مورد بررسی قرار دهید و بهترین زمان و مکان را برای نمایش تبلیغ‌تان انتخاب کنید. برای انتخاب مکان مناسب باید تصاویر، انیمیشن‌ها و سایر بنرهای موجود در صفحه را هم درنظر داشته باشید. به‌طور کلی امکان مشاهده شدن قسمت‌های بالای صفحه بسیار بیشتر از قسمت‌های پایین صفحه است. امید است شما نیز با توجه به موارد مذکور اثربخشی بیشتری از تبلیغات اینترنتی خود حاصل کنید و بتوانید تعداد بیشتری از کاربران اینترنت را با برند و مزایای محصولات خود آشنا سازید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.