راهنمای تهیه آبگوشت زیره

آبگوشت از غذاهای اصیل ایرانی است. یکی از عوامل این مسئله، شیوه کوچی و عشایری زندگی نیاکان ایران، برپایه فرهنگ دامپروری است. آبگوشت دارای انواعی مانند آبگوشت بزباش، آبگوشت کشک، آبگوشت گندم، آبگوشت بلغور و آبگوشت زیره… است که در شهرها و مناطق مختلف با محتویات متفاوت چون ادویه‌ها و غیره پخته می‌شوند. کرمانی‌ها با زیره مخصوصی که دارند غذاهای خوشمزه و مقوی درست می‌کنند. یکی از این غذاها آبگوشت زیره است که با همه آبگوشت‌ها فرق می‌کند. هیچ خبری از نخود و لوبیا و سیب‌زمینی در آن نیست. فقط گوشت و زیره و کمی سیر است. اگر دلتان می‌خواهد یک آبگوشت ناب، قدیمی و سنتی بخورید حتماً مدل زیره ای آن را امتحان کنید.

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر:
گوشت آبگوشتی: ۴۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد
سیر: ۳ حبه
پودر زیره سیاه: ۱ قاشق سوپ خوری
رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق سوپ خوری
نمک، فلفل و زردچوبه: به‌اندازه لازم

طرز تهیه آبگوشت زیره:
۱- پیاز را نگینی خردکنید و با گوشت کمی تفت دهید. لازم نیست روغن بریزید. گوشت با چربی خودش کمی تفت می‌خورد.

۲- سیر را رنده کنید و با گوشت،پودر زیره، رب گوجه‌فرنگی، فلفل،زردچوبه و ۴ لیوان آب به مدت۳ ساعت با شعله کم بپزد.

۳- وقتی گوشت خوب پخت و آب آن کم شد، نمک را اضافه کنید و بعد از یکی دو جوش، آن را از روی حرارت بردارید.کرمانی‌ها گوشت این غذارا با نان میل می‌کنند و درون آب آن نان خشک محلی ترید می‌کنند.

نکته:
– برای خوش‌طعم کردن آب‌گوشت می‌توانید از مرزه خشک یا ترخون خشک استفاده کنید. البته بعدازاینکه آبگوشت پخت از این سبزی‌های معطر استفاده کنید تا این سبزی‌هاغذای تان را تلخ نکند.

– کرمانی‌های قدیمی از رب گوجه استفاده نمی‌کنند و با ادویه به آبگوشت شان رنگ می‌دهند. کرمانی‌های قدیمی از رب گوجه استفاده نمی‌کنند و با ادویه به آبگوشت شان رنگ می‌دهند.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.