طرز تهیه آش ماست

آش ماست غذای محلی چندین شهر در ایران از جمله استان زنجان و استان آذربایجان و بسیاری دیگر از شهرها است. آش ماست از غذاهایی است که نه‌تنها ایرانی‌ها بلکه مردم افغانستان و حتی ترکیه نیز آن را طبخ و میل می‌کنند با این تفاوت که به آن تخم مرغ می‌زنند یا آن را با لوبیا سفید تهیه می‌کنند. در ایران نیز مردم تبریز بیش از همه این آش را می‌پزند و آن را در ایام خاص مانند ماه رمضان بیشتر میل می‌کنند. البته برخی در آن بلغور می‌ریزند و معتقدند افزودن نصف به نصف برنج و بلغور طعم بهتری به این غذا خواهد داد.

موادلازم برای ۶ تا ٨ نفر:
برنج: ٢ فنجان چایخوری
سبزی های معطر (نعناع، جعفری، گشنیز و تره): ١ کیلو
پیاز: نیم کیلو
لپه: نصف لیوان
نعناع خشک: ۱ قاشق سوپ خوری
زرد چوبه: ۱ قاشق مربا خوری
روغن: ۲ استکان
نمک و فلفل: به اندازه
ماست: ۱ کیلو

دستور پخت آش ماست:
برنج را پاک کنید و بشویید. سبزی ها را پاک کنید و بشویید و ریز خرد کنید. لپه را پاک کنید . پیاز را پوست بگیرید و خلال کنید و در نیمی از روغن سرخ کنید.

قابلمه بزرگی را روی حرارت بگذارید و ٨ لیوان آب سرد توی قابلمه بریزید و برنج و لپه و پیاز و سبزی ها را اضافه کنید. وقتی آب جوش آمد حرارت را کم کنید و بگذارید مواد آش مدتی (اقلا یک ساعت و نیم) آهسته آهسته بجوشد تا لپه و برنج آن بپزد و آش لعاب پیدا کند.

آش را گاه به گاه هم بزنید و مواظب باشید ته نگیرد. در مدتی که منتظر پختن برنج و لپه هستید، نعناع داغ را حاضر کنید. ماهیتابه کوچکی را روی حرارت متوسط بگذارید، توی آن روغن برزید و نعناع خشک را به همراه زرد چوبه در روغن سرخ کنید.

مواد آش که پخت دیگ را از روی حرارت بردارید، آش را بچشید و نمک و فلفل آن را اندازه کنید و صبر کنید تا آش قدر خنک شود. در این وقت ماست را به آش اضافه کنید و هم بزنید. اگر ماست را با آش خیلی داغ مخلوط کنید ممکن است ماست ببرد. پس از اضافه کردن ماست، آش را در ظرف مناسبی بکشید، روی آن نعناع داغ بدهید و سر سفره ببرید.

مقدار کالری آش ماست:
مجموع این مواد غذایی ۱۳۳۵ کیلوکالری انرژی دارد و اگر از این مقدار ۱۰ لیوان آش به دست آید، هر لیوان تقریباً دارای ۱۳۳ کیلوکالری انرژی خواهد بود و با مصرف هر لیوان به همین میزان کالری دریافت می‌شود. در صورت خوردن آش با برش‌های نان یا ماست بیشتر، مقدار انرژی یادشده حداقل ۸۰ کیلوکالری دیگر نیز اضافه خواهد شد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.