علائم و نشانه‌های سرطان پستان

سرطان سینه، رشد بدخیم سلول های سرطانی در بافت پستان است. در بیماری سرطان، سلول ها به صورت کنترل نشده ای رشد می کنند. دومین عامل مرگ و میر در بین زنان، سرطان و شایع ترین آن سرطان پستان است که متأسفانه سن شیوع آن در بین زنان جوان کشورمان قابل تأمل است.

متأسفانه در کشور ما اوج فراوانی سرطان پستان در بین زنان در دهه چهار و پنج عمرشان است که طبق گفته بسیاری از پزشکان یک دهه پایین ‌تر از آمارهای جهانی ست. به همین دلیل توصیه می‌شود تمام زنان زیر ۴۰ سال به فاصله یک تا دو سال توسط پزشک معاینه شوند و از این سن به بعد هر سال به پزشک مراجعه کنند. در واقع از چهل سالگی به بعد باید علاوه بر معاینات، ماموگرافی (تصویربرداری از پستان) هم، سالانه انجام شود تا با تکرار این بررسی‌ ها به صورت منظم، بتوان سرطان پستان را در مراحل اولیه شناسایی و نسبت به درمان قطعی آن اقدام نمود.

البته ناگفته نماند خوشبختانه این سرطان از جمله سرطان های قابل پیشگیری و قابل تشخیص زودرس است که با ارائه راهکارهای ویژه، می توان به کاهش مراجعه دیرهنگام و ارائه درمان مؤثر به منظور افزایش بقاء، کاهش مرگ و ارتقاء کیفیت زندگی بیماران کمک شایانی کرد.

اما در حال حاضر سرطان پستان علت اصلی منتهی به مرگ در سنین ۷۹ـ۴۰ سالگی در زنان است که نقشی مشابه بیماری های قلبی عروقی در مردان بازی می کند. گرچه واضح است که ابتلا به این بیماری به دلیل صدمه روانی حاصل از ابتلا به بیماری صعب العلاج سرطان، برای بیماران بسیار ناراحت کننده خواهد بود؛ اما همان طور که پیش از این هم به آن اشاره شد خوشبختانه امروزه با استفاده از روش های غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری و همچنین پیشرفت های درمانی تحول بزرگی در معالجه این بیماری ایجاد شده است.

علائم و نشانه های سرطان پستان عبارتند از:
– توده های جدید (بیشتر زنان به طور طبیعی دارای پستان های توده ای می باشند)، ضخامت در پستان یا زیر بغل.

– حساسیت نوک پستان، ترشحات یا تغییرات فیزیکی (از قبیل فرورفتگی نوک پستان ، درد مداوم یا تغییراتی در اندازه و شکل پستان).

– تحریک پوست یا تغییراتی مثل چروک شدن، فرو رفتن، پوسته پوسته شدن یا چین و چروک جدید.

– گرمی، قرمزی و تورم پستان همراه با بثورات شبیه به پوست پرتقال.

کنترل سرطان سینه
– بارداری و شیردهی: بارداری قبل از سن سی سالگی و شیردهی، تعداد دفعات قاعدگی را کم می کند که یکی از دلایل کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه می باشد. هورمون استروژن، ایجاد ۸۰ درصد سرطان های سینه را تحریک می کند. بارداری و شیردهی باعث کاهش میزان این هورمون می شود.

– هورمون درمانی: استفاده از هورمون درمانی (مثلا برای مشکلات یائسگی) باعث بروز مشکلات قلبی و سرطان سینه می شود، در حالی که هورمون درمانی برای سلامت استخوان ها خوب است و جلوی سرطان روده بزرگ را می گیرد.

– الکل: نوشیدن الکل ممکن است میزان هورمون های زنانه را تغییر دهد و باعث بروز سرطان سینه گردد.

– سیگار: سیگار دارای مواد شیمیایی می باشد که باعث بروز سرطان می شود. این مواد شیمیایی جذب بدن شده و بر سلامت کنونی و آینده فرد اثر می گذارد.

– رژیم غذایی: انواع کلم ها دارای ترکیبات سولفور هستند که با سرطان می جنگند. دانه سویا دارای ایزوفلاون جنیستین می باشد که با سرطان سینه می جنگد. پیاز و سیر، ادویه ها، توت ها و میوها، دانه ها و غلات، ماهی ها، چای و قهوه بدون کافئین، آب و آبمیوه نیز موادغذایی ضد سرطان می باشند.

– ورزش: ۳ تا ۵ ساعت در هفته، پیاده روی تند کنید تا خود را در مقابل سرطان سینه محافظت نمایید.

– وزن: وزن خود را با ورزش و تغییر عادات غذایی متعادل کنید تا از سرطان در امان مانید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.