معرفی ژان دواورمسون؛ رمان نویس و روزنامه نگار فرانسوی

کنت ژان دواورمسون، رمان نویس و روزنامه نگار فرانسوی در شانزدهم ژوئن ۱۹۲۵ میلادی در پاریس متولد شد. پدرش سیاستمدار بزرگی بود که ژان را واداشت تا در رشته ی فلسفه تحصیل نماید و وی پس از اتمام تحصیلاتش در دانشسرایعالی و انستیتوی فلسفه، در موسسه فرهنگی “یونسکو” به کار پرداخت و در همان اوقات با نشریات “لوموند” و “اخبار ادبی” نیز همکاری نمود. او سپس به داستان نویسی روی آورد و در سال ۱۹۷۱ به خاطر رمان زیبای “افتخار امپراتوری” برنده ی جایزه ی بزرگ رمان آکادمی فرانسه گردید.
ژان دواورمسون از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۴ سرپرستی انتشاراتی مهم “گالیمار” را بر عهده گرفت و از سال ۱۹۷۴ مدیریت روزنامه “فیگارو” بر عهده وی نهاده شد و او تا سال ۱۹۷۷ این مسئولیت را عهده دار بود. لیکن در سال ۱۹۷۷ به دلیل کناره گیری “ریمون آرون” از این نشریه، وی نیز فیگارو را ترک گفت، ولی با وساطت دیگران و به عنوان سر مقاله نویس، پس از چند هفته همکاری خود را با فیگارو از سر گرفت. وی در سال ۱۹۷۳ به عضویت آکادمی فرانسه در آمد و علاوه بر فیگارو، با “پاری ماچ” و “فرانس سوار” نیز همکاری می کرد.
برخی آثارش عبارتند از: عشق یک لذت هست (۱۹۵۶)، سربالایی خانه ژان (۱۹۵۹)، عشقی برای هیچ (۱۹۶۰)، درباره ی تجدید دیدار و تشکر (۱۹۶۶)، پنداری درباره دریا (۱۹۶۸)، خواهشی از خدا (۱۹۷۴)، چتر سوراخ (۱۹۷۸)، خدا- زندگی من- آثار من (۱۹۸۱)، واپسین رویای من برای شما (۱۹۸۲).

منبع: فرهنگ ادبیات جهان؛ دکتر حسن خزائل

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.