طرز تهیه دونات با روکش شکلات

در بین انواع شیرینی و کیک، دونات یکی از پرطرفدارترین و دوست داشتنی ترین نان های شیرین دنیاست که با طعم و روشی تقریبا یکسان در همه جا تهیه و تولید می شود.کم تر شیرینی است که در سراسر جهان در کارخانه های بزرگ در حجم بالا تولید شود و در همه مغازه ها پیدا شود. بااین حال بدون شک تهیه خانگی هر غذا، شیرینی و نانی در خانه بهتر و مطمئن تر است به شرطی که راز و رمزهای تهیه یک دونات خوشمزه و حرفه ای را بدانید.

مواد لازم برای تهیه ۲۰ عدد دونات با سایز متوسط:
آرد: ۵۰۰ گرم (حداقل ۳-۴ بار الک شده)
شکر: ۱۰۰ گرم
کره: ۷۵ گرم (آب کرده)
شیر کم چرب و ولرم: ۱ لیوان
تخم مرغ: ۲ عدد (متوسط)
پودر خمیر ترش: ۲ قاشق سوپ‏خوری (سر صاف)
نمک: ۴/۱ قاشق چای‏خوری
وانیل:۸/۱ قاشق چای‏خوری
روغن مخصوص سرخ کردن: به مقدار لازم

مواد لازم برای تزئین روی دونات:
شکلات کاکائویی: ۱۰۰ گرم
شکلات شیری: ۵۰ گرم
پودر قند: به مقدار لازم
پودر گردو یا پسته: به مقدار لازم

طرز تهیه دونات خانگی:

حوله ای را با آب گرم مرطوب کنید و دور جدار خارجی ِ یک کاسه ‏ی بزرگ و جادار بپیچید. تخم‌مرغ‏ها را یکی یکی داخل کاسه بشکنید و با همزن دستی بزنید تا مخلوط شوند. شیر را کم کم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً با تخم‌مرغ‏ها مخلوط شود. نمک، شکر، پودر خمیر ترش و وانیل را با هم مخلوط کرده و دوبار از الک رد کنید تا یک‏دست شوند و به مواد اضافه کنید. کره‏ ی آب کرده (به روش بن ماری – در ادامه توضیح داده خواهد شد-) را که خنک شده و به دمای محیط رسیده، به مواد اضافه کنید و هم بزنید. وقتی مایع کاملاً یک‏دست شد، یک الک مناسب را روی کاسه بگذارید و آرد را کم کم داخل مواد الک کنید هر بار به اندازه ی یک پیمانه. هنگام اضافه کردن آرد، مایه را مرتباً با دست ورز دهید تا آرد به طور کامل جذب مواد شود. بعد از تمام شدن آرد، خمیر را آن‏قدر ورز دهید (حدود ۴۰ دقیقه) تا کاملاً لطیف و یک‏دست شود و به دست نچسبد.
خمیر را داخل کاسه رها کنید و یک حوله نم‏دار ولرم روی آن قرار دهید و به مدّت یک ساعت و نیم آن را در دمای محیط قرار دهید تا استراحت کند. طی این مدّت، هر ۱۵ – ۲۰ دقیقه یک‏بار حوله را از روی خمیر بردارید و قدری آن را ورز دهید تا در انتها دونات‏ های سرخ شده، سطحی کاملاً صاف و بدون حباب داشته باشند (بعد از طی زمان استراحت خمیر، حجم خمیر به دست آمده حدود دو برابر حجم خمیر اوّلیه خواهد بود).
سطح تخته ی کار را با مقدار کمی روغن مایع چرب کنید یا روی آن آرد بپاشید و خمیر را با وردنه روی آن باز کنید. سپس با قالب‏ های مخصوص دونات یا با یک نعلبکی خمیر را قالب بزنید و روی یک سینی که کف آن را آرد زده ‏اید با فاصله بچینید و روی آن را با سلفون محافظ مواد غذایی بپوشانید و به مدّت ۳۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا آماده شوند.
داخل یک قابلمه‏ ی کوچک گود، تا نصف روغن مخصوص سرخ کردنی بریزید و روی حرارت متوسّط قرار دهید تا داغ شود. دقّت کنید که حرارت زیر ظرف زیاد نباشد؛ در این صورت دونات‏ ها سریع می‏سوزند. سپس دونات‏ ها را یکی یکی داخل روغن بیندازید و کنترل کنید که تمام سطح دونات داخل روغن قرار گرفته باشد و آن‏ها را به مدّت ۲-۳ دقیقه سرخ کنید تا زمانی‏ که به رنگ مطلوب برسند. دونات‏ های سرخ شده را روی توری فلزی قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته شود و کمی خنک شوند.
برای تزئین دونات‏ ها، دو نوع شکلات را جداگانه به روش بَن ماری ذوب کنید و سطوح دونات را با آن بپوشانید و یا دو طرف دونات را با پودر قند یا پودر پسته بپوشانید.

روش بن ماری:
در این روش برای ذوب کردن مواد آن‏ها را مستقیماً روی شعله قرار نمی‏دهیم بلکه ماده‏ ی مورد نظر را داخل پیش‏دستی قرار داده و روی کتری گذاشته تا با بخار آب ذوب شوند.
نکات:
۱- هر ۱۰۰ گرم تقریباً معادل یک پیمانه پر است.
۲- بهتر است تخم مرغ‏ها را نیم ساعت قبل از استفاده از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند.
۳- توجّه داشته باشید که هرچه دفعات الک کردن آرد (حداقل ۳-۴ بار و حداکثر ۸-۱۰ بار) بیشتر باشد خمیر به دست آمده لطیف‏تر خواهد بود. الک کردن یا هوادهی آرد هنگام تهیه دونات تأثیر مهمّی در پف کردن دونات ‏ها در انتهای کار دارد.
۴- پودر خمیر ترش در انواع مختلفی موجود است که بسته به نوع آن طرز استفاده از آن متفاوت است. اگر پودر خمیر ترش با دانه‏ های ریز و رنگی روشن است می‏توان آن را مستقیماً با مواد ترکیب کرد. امّا اگر به شکل دانه ‏های درشت و قهوه‏ای رنگ است؛ بهتر است این خمیرمایه‌ را همراه با یک قاشق غذاخوری شکر به یک لیوان آب نیم‏ گرم (طوری که دست را نسوزاند) افزوده و ۱۵ دقیقه فرصت می‏دهیم تا خمیر مایه عمل کند. توجّه داشته باشد اگر از این نوع پودر خمیر ترش استفاده می‏کنید به دلیل اضافه شدن یک لیوان آب به مواد یک پیمانه‏ی دیگر آرد به مواد اولیه اضافه کنید.
۵- استفاده از وانیل در تهیه ی خوراکی که از تخم مرغ در آن استفاده شده است برای خنثی کردن بوی بد تخم مرغ است. لذا مقداری کم و زیاد شدن وانیل در این دستور زیاد مشکل ساز نیست.
۶- توجّه داشته باشید هنگامی که از پودر خمیر ترش برای به عمل آوردن خمیرها استفاده می‏کنید، هنگام استراحت، خمیر را به هیچ وجه داخل یخچال نگذارید. در ضمن هنگامی که از پودر خمیر ترش استفاده می‏کنید نیاز به استفاده‏ از بیکینگ پودر یا سایر افزدونی‏های معمول نیست.
۷- هنگامی که بسته‏ بندی پودر خمیر ترش را باز کردید، تا انتهای زمان انقضای این محصول، حتماً باید محصول فوق را در یخچال نگه‏داری کنید (در قسمتی که بالاترین دما را داراست؛ یعنی گرم‏ترین قسمت یخچال).
۸- خمیر دونات را حدّاکثر به ضخامت یک سانتی‏متر باز کنید. بعد از ۳۰ دقیقه استراحت ضخامت خمیر به حدود ۲ سانتی‏متر خواهد رسید و بعد از سرخ شدن ضخامت آن حدود ۴-۵ سانتی‏متر خواهد شد.

مطالب مرتبط:
طرز تهیه شیرینی فندقی

طرز تهیه شیرینی کلمپه

طرز تهیه کرابیه ترکدار

طرز تهیه بسبوسه کاروهات؛ شیرینی عربی

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.