نکاتی برای نگهداری گیاهان آپارتمانی

نسبت به چند دهه پیش خیلی چیزها تغییر کرده گیاهان آپارتمانی در مقایسه با گذشته بسیار متنوع‌تر در دسترس مرم قرار می‌گیرند.

گیاهانی مانند پیچ‌ها، بامبو، بئوکارینا، کاکتوس، و بنفشه آفریقایی هر روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. حسن یوسف، آزالیا و سیکلامن گیاهانی هستند که محبوبیت خود را از دست نمی‌دهند. اما در دنیای گیاهان خانگی در واقع تغییرات همه جانبه‌ای رخ داده است.

گل از همه رنگ
تا چند سال پیش گیاهان محدودی را می‌توانستیم از گلفروشی‌ها خریداری کنیم. گل‌های شاخه‌ای به میخک، گلایول، شیپوری، مینا، رز، صد تومانی، و چند گونه دیگر محدود می‌شد ولی امروزه تنوع گونه و رنگ، تغییر چشمگیری را در این زمینه نشان می‌دهد. همه چیز تغییر می‌کند و هر ساله گیاهان گوناگونی از یک سوی دنیا به سوی دیگر فرستاده می‌شود و در دسترس ما قرار می‌گیرد: بنسای از چین، بامبو از تایلند، و لاله از هلند. به این ترتیب برای نگهداری گیاهان نیاز به اطلاعات بیشتری داریم.

پرورش گیاهان در آپارتمان
تا دو سه دهه گذشته، به دلیلی وجود فضای سبز در حیاط منازل، نیاز چندانی به پرورش گیاهان در فضای داخل خانه احساس نمی‌شد. با رشد آپارتمان‌نشینی استفاده از گیاهان برگی در فضای داخل خانه رایج شد. امروزه افراد تمایل بیشتری به خرید گیاهان رنگارنگ اما کوتاه عمر نشان می‌دهند حال آنکه در گذشته معمولا از این گیاهان در مراسم خاص استفاده می‌کردند.

چون هر سال میلیون‌ها گیاه از بین می‌روند، با آگاهی بیشتر از شرایط نگهداری و نیازهای خاص هر گیاه می‌توانیم مانع این کار شویم. بیشتر گیاهان در هوای تمیزتر، رطوبت بالاتر، و نور بیشتر، شاداب‌ترند. پس مراقبت یکی از عوامل نگهداری گیاهان است و نقش عوامل محیطی را نمی‌توان نادیده گرفت. هر گیاه به مراقبت‌هایی نیاز دارد و هر گونه گیاهی نیازهایی ویژه دارد.

دست شما هم سبز است
در گذشته اعتقاد داشتند که افرادی دستشان برای پرورش گل و گیاه خوب است یا دستشان سبز است. در صورتی که گیاه مناسب را انتخاب کنیم و به نیازها و روش نگهداری آن‌ها توجه کنیم، همه ما می‌توانیم گل و گیاهان معمولی را پرورش دهیم. اگر گیاهی حساس با نیازهای خاص را انتخاب کنید، گلخانه فضای مناسب نگهداری آن است.

اگر گل یا گیاهی را که خریداری می‌کنید و به خانه می‌آورید، پژمرده شد، روش نگهداری، جای گیاه یا انتخاب آن نادرست بوده است. به این ترتیب می‌بینیم که باید عوامل متعددی را برای نگهداری گیاهان آپارتمانی در نظر بگیریم. با رعایت نکات ساده زیر به خوبی از آن‌ها نگه‌داری کنید.

۱- جاهای مختلف را امتحان و در انتخاب جای مناسب دقت کنید. بهترین جای خانه را به گلدان‌ها اختصاص دهید.

۲- اگر محیط برای قرار دادن گیاهان تاریک به نظر می‌رسد، ناامید نشوید. خیلی از گیاهان مخصوص نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، به ویژه جنگل‌های استوایی بوده، در محیط‌های کم ‌نور مقاوم و پایدارند. بهترین جا برای این گیاهان، قرار دادن آن‌ها کنار یک پنجره بزرگ شرقی یا غربی است که هوا به خوبی جریان داشته باشد.

۳- گیاهان آفتاب دوست را کنار پنجره‌های شمالی یا شمال شرقی خانه قرار دهید. مقدار رطوبت خاک را مرتب چک و دقت کنید برگ‌ها در برابر نور نسوزند. به محض دیدن کوچک‌ترین علامت پژمردگی آن‌ها را دورتر از پنجره قرار دهید.

۴- اگر حمام شما آن‌قدر بزرگ و پرنور است، بعضی از گل‌ها مانند سرخس که نیاز به رطوبت دارد را داخل آن قرار دهید.

۵- به جای مستقیم آب دادن به گیاهان، زیرگلدانی را از آب پر کنید تا ریشه گیاه آب را کاملا دریافت کند. گل‌های حساس معمولا به این روش آبیاری می‌شوند. فقط کافیست ته گلدان حتما سوراخ داشته باشد، تا آب به راحتی جذب شود.

۶- گیاهان را در کنار وسایل سرمازا یا گرمازا قرار ندهید.

۷- زیاد آب ندهید. تنها زمانی که با دست زدن به خاک احساس کنید خشک است، گیاه را آب دهید. آب زیاد باعث از بین رفتن گلدان‌های آپارتمانی می‌شود. با انگشت خاک را چک کنید در صورتی که خاک به دست شما نچسبد شروع به آب دادن کنید. یادتان باشد گیاهان در تابستان به آب بیش‌تری احتیاج دارند.

۸- هر چند وقت یک‌بار روی برگ‌ها را خیس کنید. آب باید هم درجه حرارت اتاق باشد. با استفاده از اسپری گیاهانی که به خصوص در جاهای گرم و خیلی خشک قرار دارند را مرطوب کنید.

۹- به گیاه کمی کود دهید. کودهای مایع ساده‌ترین و سریع‌ترین روش کودد‌هی هستند. با توجه به دستورالعمل هر دو تا چهار هفته از کود استفاده نمایید.

۱۰- از قطعات یخ استفاده کنید. یکی از روش‌های مفید برای مستقیم آب دادن به گیاه به صورت آرام، استفاده از تکه‌های یخ است. مقداری یخ روی خاک بگذارید تا با آب شدن کاملا به ریشه گیاه برسد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.