ده میوه و سبزی برتر از نظر تغذیه‌ای

اگر یک سبد دستتان بدهند و به شما بگویند آن را با ده میوه و سبزی برتر از نظر تغذیه ای پر کنید، دست روی چه خوراکی هایی می گذارید؟ موز، سیب، گیلاس و لیموترش؟ به نظر شما این خوراکی ها باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

بیایید همراه هم به بازار میوه و سبزی برویم و از بین همه خوراکی هایی که می بینیم، ده خوراکی برتر را انتخاب کنیم. راهنمای ما در انتخاب این خوراکی های مفیدتر، انجمن بین المللی تغذیه و صنایع غذایی آمریکاست. به گفته این انجمن، از این ده خوراکی حداقل باید پنج خوراکی هر روز در سبد غذایی خانواده قرار داشته باشد.

گوجه فرنگی دشمن سرطان
رنگ قرمز زیبای آن نشان می دهد این خوراکی سرشار از یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها یعنی لیکوپن است. بنابراین مصرف این خوراکی مانع ابتلا به سرطان می شود. البته این ویژگی در دیگر خوراکی های حاوی آنتی اکسیدان نیز وجود دارد اما لیکوپن یکی از تاثیرگذارترین این خوراکی هاست. دلیل آن نیز تاثیر این آنتی اکسیدان روی رادیکال های آزاد است. این خوراکی منبع انواع ویتامین ها بویژه ویتامین C و K است. مصرف گوجه فرنگی میزان فشار خون را تنظیم می کند. بنابراین مصرف آن برای همه افراد بویژه افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار مناسب است.

میزان مصرف: روزانه دو عدد متوسط یا روزانه ده عدد گوجه گیلاسی

شیوه مصرف: به صورت خام

کلم بروکلی، دوست معده
در بین گیاهان خانواده صلیبی یا چلیپاییان، کلم بروکلی حاوی قوی ترین آنتی اکسیدان است. نکته مهم تر این که مصرف آن به طور خاص مانع ابتلا به سرطان ریه، معده و مقعد می شود. این سبزی با وجود رنگ سبزی که دارد، حاوی بتاکاروتن، پیش ساز ویتامین A، ویتامین C و فولات است. بنابراین مصرف آن باعث حفظ سلامت پوست، جلوگیری از ابتلا به زکام و سرماخوردگی می شود. فولات موجود در این خوراکی نیز برای آرامش اعصاب مناسب است. علاوه براین که فولات موجود در این سبزی باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود.

میزان مصرف: روزانه یک شاخه

شیوه مصرف: به صورت خام در سالاد یا بخارپز به عنوان مخلفات غذا

فلفل دلمه ای، دوست قلب
فلفل دلمه ای طعم خوبی دارد و باعث خوش عطر و طعم شدن غذاها می شود. فلفل دلمه ای حاوی لیکوپن و اسید فولیک است. بنابراین خوردن آن به عملکرد بهتر قلب کمک می کند. پژوهش های جدید نشان می دهد مصرف روزانه فلفل، مانع ابتلا به سرطان ریه، کولون، لوزالمعده و خون می شود. رنگ این فلفل نشان می دهد این خوراکی سرشار از انواع آنتی اکسیدان هاست. بنابراین مصرف آن علاوه برجلوگیری از ابتلا به سرطان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

میزان مصرف: روزانه نصف یک عدد فلفل دلمه ای

شیوه مصرف: به صورت خام در سالاد یا همراه غذا به عنوان طعم دهنده انواع خورشت ها، مرغ و گوشت

هویج دوست مو
شاید از شنیدن این جمله که هویج دوست مو است، تعجب کنید. به این دلیل که آن را بیشتر دوست چشم می شناسیم، اما هویج باعث حفظ سلامت موها هم می شود. این خوراکی با رنگ زیبای نارنجی اش نشان می دهد سرشار از آنتی اکسیدان کاروتن و ویتامین A است. بنابراین به سلامت چشم و پوست نیز کمک می کند و ویتامین C موجود در هویج دستگاه گردش خون را در مقابل سکته قلبی بیمه می کند.

میزان مصرف: روزانه یک تا دو عدد متوسط

شیوه مصرف: به صورت خام در سالاد یا بخارپز به عنوان مخلفات غذا

کدوحلوایی، ضدالتهاب
کدو حلوایی یا همان کدو تنبل، سبزی حاوی بتاکاروتن و ویتامین C است.این دو ترکیب ضد التهاب است. بنابراین مصرف روزانه کدو حلوایی مانع التهاب بافت های بدن شده و در صورت بروز چنین مشکلی، مصرف کدو حلوایی تا حد زیادی می تواند التهاب بافت ها را از بین ببرد. کدو حلوایی به دلیل ترکیب های ضدالتهابی به کنترل نشانه های آسم نیز کمک می کند و مصرف آن مانع ابتلا به پوکی استخوان می شود. کدو تنبل حاوی پتاسیم، منیزیم و فیبر است.

میزان مصرف: روزانه یک فنجان خرد شده

شیوه مصرف: به صورت خام همراه با ماست

هضم غذا با سیب زمینی شیرین
این خوراکی پرخاصیت حاوی ترکیب های ضد سرطان یعنی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A، C و منگنز است. این خوراکی برای افراد کم خون نیز مفید است به این دلیل که سرشار از آهن است. فیبر موجود در سیب زمینی نیز به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می کند. از طرفی ساختار و بافت سیب زمینی به هضم بهتر غذا کمک می کند. البته بعضی از پژوهشگران دلیل آن، یعنی تاثیر سیب زمینی در هضم بهتر غذا را به شیرینی طبیعی آن نسبت می دهند.

میزان مصرف: روزانه نصف سیب زمینی متوسط

شیوه مصرف: به صورت آب پز همراه غذا، به عنوان شام همراه با گوجه فرنگی و پنیر و سوپ سیب زمینی و هویج و آب مرغ

اسفناج، دوست کم خون ها
اگر دنبال منبع انواع ویتامین ها هستید، علاوه بر کلم بروکلی می توانید اسفناج مصرف کنید. این سبزی ویژه حاوی انواع ویتامین هاست. ازطرفی اسفناج حاوی آهن است؛ بنابراین مصرف آن برای افراد کم خون مناسب است. فیبر موجود در اسفناج باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود و مصرف آن به دلیل ترکیب هایی که دارد مانع ابتلا به سرطان روده و پوکی استخوان می شود.

میزان مصرف: روزانه یک فنجان

شیوه مصرف: سالاد اسفناج، بورانی اسفناج، به صورت بخارپز به عنوان مخلفات غذا و به عنوان سبزی آش

کلم بروکسل ویژه مادران باردار
اگر قرار باشد یک خوراکی خاص از بین سبزی ها هر روز در برنامه غذایی مادران باردار قرار گیرد، آن کلم بروکسل است. این خوراکی کپسول طبیعی حاوی اسید فولیک و ویتامین B است. در دوران بارداری یکی از نیازهای ضروری مادران باردار مصرف مکمل اسید فولیک و مواد غذایی حاوی این ترکیب مهم است. این سبزی حاوی ویتامین K است. بنابراین مصرف آن برای درمان اختلال های کبدی موثر است. ویتامین C موجود در این خوراکی نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و بدن را در مقابل تاثیر منفی عوامل بیماری زا بیمه می کند. پتاسیم موجود در این خوراکی نیز برای قلب مفید است. فیبر موجود در کلم بروکسل به عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند و مانع ابتلا به یبوست می شود. این سبزی منبع اسید چرب امگا۳ گیاهی است. بنابراین مصرف کلم بروکسل باعث کاهش و کنترل میزان چربی خون می شود.

میزان مصرف: روزانه ده عدد

شیوه مصرف: به صورت خام در سالاد یا همراه ماست یا به صورت بخارپز به عنوان مخلفات غذا

بادمجان، خوراک مغز
در نگاه اول این خوراکی بی خاصیت به نظر می رسد، اما بادمجان حاوی نوعی آنتی اکسیدان خاص به نام نازونین یا ناسونین است. این آنتی اکسیدان به صورت خاص پیری سلول های مغز را به تعویق می اندازد. بنابراین مصرف بادمجان مانع از ابتلا به آلزایمر می شود. این خوراکی حاوی فیبر فراوانی است. بنابراین خوردن آن هرچند باعث بروز نفخ می شود، اما به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک کرده و مانع چسبندگی روده می شود. بادمجان حاوی پتاسیم است. بنابراین مصرف بادمجان مانع سکته مغزی و قلبی و زوال عقل می شود.

میزان مصرف: روزانه یک عدد متوسط

شیوه مصرف: به صورت کبابی همراه با نان و به صورت کبابی همراه با ماست یا تهیه خورشت بادمجان به شرطی که بادمجان ها کبابی شده باشد.

پیاز، دوست استخوان ها
خوراک خوشبویی نیست، اما اگر بدانید چه ویژگی خاصی دارد، خوردن آن را ترک نمی کنید. پیاز حاوی ترکیبی است که روند از دست دادن کلسیم در بدن را کند کرده و مانع پوکی استخوان می شود. بنابراین مصرف آن برای همه افراد بویژه زنان پس از شروع دوره یائسگی بسیار مفید است. ویتامین C و فولات موجود در آن بدن را در مقابل ابتلا به پوکی استخوان بیمه می کند.

میزان مصرف: روزانه نصف عدد متوسط

شیوه مصرف: به صورت خام همراه با غذا، به عنوان طعم دهنده انواع غذاها و خرد شده همراه با ماست و خیار.

مهتاب خسروشاهی، کارشناس علوم و صنایع غذایی
منبع: روزنامه جام جم

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.