معلولان و دغدغه های آنان در جامعه امروز

کم‌توان​ یا معلول به کسی گفته می‌شود که بر اثر نقص جسمی یا ذهنی، اختلال قابل توجهی به طور مستمر بر سلامت و کارایی عمومی، و یا در شئون اجتماعی، اقتصادی و حرفه‌ای او به وجود آید، به طوری که این اختلال، از استقلال فردی، اجتماعی و اقتصادی وی بکاهد. این گروه، شامل حسی تظیر مانند ناشنوا و نابینا، و همچنین معلول جسمی و معلول ذهنی می‌باشد. یکی از اقشاری که این روزها با بی‌مهری مواجه شده و مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرند، قشر معلولان در جامعه هستند که یا به دلایل مادرزادی یا در اثر سانحه و حادثه دچار معلولیت شده‌اند. اما نباید فراموش کرد که تنها تفاوت این افراد به یک نقص ژنتیکی یا عصبی مربوط می‌شود که از نظر اندازه در حد ابسیلون است یعنی مرز بین سلامتی و معلولیت همین یک ابسیلون است.

اما در برخی موارد در جامعه شاهد بی‌توجهی یا کم‌توجهی به این قشر هستیم چه بین مدیران و چه در جامعه و میان مردم و همین موارد باعث شده است افراد معلول جامعه کنونی ما احساس ناخوشایندی داشته باشند و با خود فکر کنند که چون کسی به آنان توجه ندارد و به نوعی از اجتماع جدا شده‌اند به این دلیل است که با دیگران اختلاف زیادی دارند.

به هر حال این نوع از برخورد با قشر معلول جامعه به هیچ وجه پسندیده نبوده و لازم است همگی ما به عنوان شهروندان این جامعه بیشتر در این موضوع تامل کنیم. به همین منظور ۵ مشکل عمده و در حقیقت ۵ دغدغه معلولان در جامعه امروزی را در این نوشتار یادآور می‌شویم. امید است با در نظر گرفتن این موارد بیش از گذشته برای رفع مشکلات معلولان در کشور گام برداریم.

۱- یکی از مشکلات افراد دارای معلولیت، برخورد و نگاه‌های ترحم‌آمیزی است که متاسفانه ریشه فرهنگی دارد و در ردیف اولین مشکلاتی است که معلولان از دوران کودکی با آن مواجه هستند و حتی مشاهده می‌شود که مدیران مراکز آموزشی از پذیرش این عزیزان برای تحصیل در مرکز تحت مدیریت خودشان ممانعت می‌کنند.

۲- مشکل دوم کاریابی و اشتغال افراد دارای معلولیت است. به دلیل مشکلات جسمی – حرکتی این افراد، بیشتر مدیران دستگاه‌های دولتی و خصوصی با وجود قوانین موجود که ملزم به استخدام افراد دارای معلولیت هستند باز هم از پذیرش این عزیزان خودداری می‌کنند.

۳- مشکل سوم مناسب نبودن زیرساخت‌های محیط‌های شهری، معابر عمومی، اماکن عمومی و سیستم حمل و نقل شهری و بین‌شهری است که متناسب با استاندارد‌های جهانی ویژه افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی نشده‌اند. با وجود قوانین محکم مثل قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که در ماده ۲ و۴ آن موضوع مناسب‌سازی محیط‌های شهری و اماکن عمومی تاکید شده اما همچنان این مشکل به قوت خود باقی است.

۴- مشکل چهارم عملکرد نامناسب دستگاه‌های حمایتی است. همیشه افراد دارای معلولیت را آنطور که هستند و با توانمندی‌هایی که دارند معرفی نمی‌کنند و بیشتر برای جلب مشارکت‌های مردمی نقاط ضعف معلولان را مانند معلولان ذهنی که در اقلیت هم هستند مطرح می‌کنند و مانع رشد و تکامل سایر معلولان می‌شوند.

۵- از جمله مشکلات دیگر معلولان جامعه ما موضوع ازدواج است که وجود همین نگاه‌های تبعیض‌آمیز و دلایل گوناگون دیگر از جمله مشکلات فرهنگی و وجود سلیقه‌های سنتی، باعث شده معلولان در انجام ازدواج هم مشکلات فراوانی داشته باشند.

منبع: وطن امروز

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.