۷۰ درصد زنان خشونت فیزیکی یا جنسی را تجربه می کنند

از سازمان ملل، مجمع جهانی سازمان ملل در قطعنامه ۱۳۴/۵۴ ، ۲۵ نوامبر (۴ آذر) را روز بین المللی پایان دادن به خشونت علیه زنان نامیده است.

سازمان ملل هدف از نامیدن این روز را افزایش آگاهی عمومی علیه خشونت هایی نظیر تجاوز جنسی، خشونت خانگی و خشونت اجتماعی اعلام کرده است که اغلب با عنوان حفظ آبرو پنهان می شود.

سابقه تاریخی به سال ۱۹۶۰ و ترور سه زن از فعالان سیاسی در جمهوری دومنیکن با دستور دیکتاتور این کشور ˈرافائل تروجیلوˈ باز می گردد.

در سال ۱۹۸۱، ۲۵ نوامبر (۴ آذر) به طور رسمی به عنوان روز مبارزه با خشونت علیه زنان نامیده شد و این مناسبت در سال ۱۹۹۹ به صورت قطعنامه ای در سازمان ملل تصویب شد.

آماری که درسایت سازمان ملل و براساس پژوهش چندین سازمان بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی، بانک جهانی و بخش زنان ملل متحد به این مناسبت منتشر شده، تکان دهنده است:

– ۷۰ درصد زنان سراسر جهان یعنی از هر ۱۰ زن، هفت زن در طول عمر خود خشونت فیزیکی یا جنسی تجربه می کنند.

– ۶۰۳ میلیون زن در کشورهایی زندگی می کنند که در آنها خشونت خانگی علیه زنان، جرم محسوب نمی شود.

– از هر ۴ زن یک زن در دوران بارداری خود خشونت فیزیکی راتجربه می کنند.

– بیش از ۶۰ میلیون دختر در سراسر جهان در کودکی یعنی قبل از ۱۸ سالگی عروسی می کنند.

– حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار زن و دختر در جریان نسل کشی ۱۹۹۴ در رواندا تحت تجاوز قرار گرفتند.

– طبق اطلاعات بانک جهانی، زنان ۱۵ تا ۴۴ ساله بیشتر در معرض خطر تجاوز و خشونت خانگی قرار دارند تا ابتلا به سرطان، حوادث رانندگی، جنگ و مالاریا.

خشونت توسط همسر (مرد)
براساس این گزارش بیشترین نوع خشونتی که زنان سراسر جهان متحمل می شوند خشونت فیزیکی است که توسط همسران آنها اعمال می شود.

– مطالعات نشان داده اند که نرخ زنانی که تحت خشونت های فیزیکی همسر فعلی و یا قبلی خود قرار می گیرند از شش درصد در چین و هفت درصد در کانادا به بیش از ۴۸ درصد در زامبیا، اتیوپی و پرو می رسد.

– چند مطالعه جهانی نشان می دهند که نیمی از زنانی که بر اثر قتل جان خود را از دست می دهند، توسط همسران و شریکان زندگی خود کشته می شوند.

– طبق آمار سازمان بهداشت جهانی؛ در استرالیا، کانادا و اسراییل ۴۰ تا ۷۰ درصد از زنانی که قربانی قتل می شوند توسط شریک زندگی خود کشته می شوند.

– در آمریکا، یک سوم زنانی که هر سال به قتل می رسند توسط شریک زندگی خود کشته می شوند.

– در آفریقای جنوبی هر شش ساعت یک زن توسط شریک زندگی اش کشته می شود.

– در سال ۲۰۰۷ در هند، ۲۲ زن هر روز به دلیل مسائل مربوط به جهیزیه به قتل رسیدند.

– در گوانتانامو بطور متوسط هر روز دو زن به قتل می رسند.

خشونت های جنسی
ثبت آمار خشونت جنسی دشوار است زیرا در بسیاری از جوامع خشونت های جنسی به دلیل مسائل آبرویی و حیثیتی برای زنان و خانواده های آنها اغلب پنهان می مانند.

به عنوان مثال آماری که پلیس در زمینه تجاوز ارائه می کند به اندازه زیادی غیر قابل اعتماد است زیرا تعداد قابل توجهی از آمار تجاوز به پلیس گزارش نمی شود.

– طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، سهم زنانی که بعد از ۱۵ سالگی متحمل خشونت جنسی می شوند از کمتر از یک درصد در اتیوپی و در بنگلادش تا ۱۰ و ۱۲ درصد در پرو، سامائو و جمهوری متحده تانزانیا متفاوت است.

– در سوییس ۳/۲۲ درصد از زنان در طول عمر خود متحمل خشونت جنسی می شوند.

– همچنین نرخ ازدواج های اجباری زنان و ازدواج های ثبت نشده به دلیل آسیب پذیری زنان در حال افزایش است بطوریکه ازدواج دختران کم سن، دخترانی که قبل از ۱۸ سالگی ازدواج می کنند که خود نوعی خشونت جنسی محسوب می شود در سراسر جهان به امری عادی تبدیل شده است.

– مطالعات نشان داده اند که بیش از ۶۰ میلیون دختر در سراسر جهان قبل از ۱۸ سالگی ازدواج می کنند که آسیای جنوبی با (۱/۳۱ میلیون) و منطقه جنوب صحرای آفریقا با (۱/۱۴ میلیون) در این موضوع سرآمد هستند.

– دختران جوانی که مجبور به ازدواج یا خشونت جنسی قرار می گیرنددر معرض خطرات سلامتی از جمله خطر ابتلا به ایدز و اچ.آی.وی قرار می گیرند.

خشونت جنسی علیه زنان در جریان جنگ
از مدت ها پیش تجاوز به عنوان تاکتیک و روشی غیر انسانی برای جنگ به شمار می رفت بطوریکه خشونت علیه زنان در جریان درگیری های مسلحانه و یا بعد از آن در هر منطقه بین المللی و یا غیر بین المللی جنگی گزارش شده است.

در جمهوری دموکراتیک کنگو تقریبا هر ماه هزار و ۱۰۰ مورد تجاوز گزارش می شود که بطور متوسط هر روز ۳۶ زن و دختر مورد تجاوز قرار می گیرند.

اعتقاد بر این است که از زمان آغاز درگیری مسلحانه بیش از ۲۰۰ هزار زن تحت خشونت جنسی قرار گرفته اند.

– تجاوز و خشونت جنسی علیه زنان و دختران در جریان درگیری در منطقه دارفور و سودان نیز فراگیر است.

– حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار زن در جریان نسل کشی ۱۹۹۴ در رواندا تحت تجاوز قرار گرفتند.

– در لیبریا نیز خشونت جنسی یک مشخصه ویژه جنگ داخلی ۱۴ ساله این کشور بود؛ در جریان این درگیری در بوسنی در اوایل دهه ۱۹۹۰ میان ۲۰ تا ۵۰ هزار زن تحت تجاوز قرار گرفتند.

قتل زنان به دلیل جهیزیه
قتل زنان به دلیل جهیزیه یک عمل وحشیانه است که در جریان آن یک زن توسط همسر و یا خانواده شوهر خود به دلیل عدم توانایی خانواده وی در برآورده کردن تقاضاهای شوهر و خانواده شوهر در تهیه جهیزیه کشته می شود.

– قتل به دلیل جهیزیه بیشتر در کشورهای جنوب آسیای اتفاق می افتد.

قاچاق زنان
گر چه تخمین مقیاس جهانی قاچاق انسان دشوار است اما تخمین زده می شود که سالانه ۵/۲ میلیون نفر برای وضعیت هایی از جمله فحشا، کار اجباری، بردگی یا بندگی قاچاق می شوند. زنان و دختران حدود ۸۰ درصد از این قربانیان هستند.

آزار و اذیت جنسی
– بین ۴۰ و ۵۰ درصد از زنان در کشورهای اتحادیه اروپا، عمل جنسی ناخواسته، تماس فیزیکی یا سایر اشکال آزار و اذیت جنسی را در در محیط های مختلف اجتماعی ازجمله محل کار خود تجربه می کنند.

– در ایالات متحده، ۸۳ درصد از دختران ۱۲ تا ۱۶، برخی آزار و اذیت جنسی را در مدارس تجربه می کنند.

مطالعات کوچک در کشورهای آسیا و اقیانوس آرام نشان می دهند که ۳۰ تا ۴۰ درصد از کارگران زن برخی اشکال آزار و اذیت کلامی، فیزیکی یا جنسی را گزارش می دهند. در برخی از کشورهای این خشونت ها حتی توسط نیروهای پلیس نیز صورت می گیرد.

هزینه ها و پیامدها
براساس گزارش سازمان ملل، هزینه های خشونت علیه زنان بسیار بالا است که هزینه های مستقیم از خدمات درمانی و حمایت از زنان و کودکان آزار دیده تا تحویل دادن مجرمان به دست عدالت را در بر می گیرد.

– هزینه های غیر مستقیم شامل از دست دادن کار و هزینه های درد و رنج انسان می شود.

– هزینه خشونت علیه زنان در امریکا به تنهایی بیش از ۸/۵ میلیارد دلار در سال می رسد ۱/۴ میلیارد دلار برای خدمات مستقیم پزشکی و مراقبت های بهداشتی می شود و حدود ۸/۱ میلیارد دلار مربوط به زیان های دیگر دراین زمینه می شود.

– یک مطالعه در سال ۲۰۰۴ در انگلستان تخمین نشان داد که کل هزینه های مستقیم و غیر مستقیم ناشی از خشونت خانگی علیه زنان، از جمله درد و رنج، به ۲۳ میلیارد پوند در سال و یا ۴۴۰ پوند برای هر فرد می رسد.

– در کانادا، هزینه های سالانه مربوط به خشونت علیه زنان ۶۸۴ میلیون دلار کانادا برای نظام عدالت کیفری، ۱۸۷ میلیون دلار برای پلیس و ۲۹۴ میلیون دلار برای هزینه های مشاوره و آموزش تخمین زده شده است که در مجموع بیش از ۱ میلیارد در سال می شود.

– در اوگاندا در سال ۲۰۰۷ هزینه خشونت خانگی علیه زنان ۵/۲ میلیون دلار آمریکا تخمین زده شد.

منبع: مهرنیوز

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.