گزارشی از آزمایشگاه سخت افزار فیس بوک

هر روز ۴٫۷۵ میلیارد مطلب مختلف توسط کاربران فیس بوک از سراسر جهان به اشتراک ( شیر , share) گذاشته می شود. کاربران عکس ها و فیلم های خود را بدون نگرانی از حجم آن بارگزاری ( آپلود , upload ) می کنند و ۴٫۵ میلیارد لایک ( like ) در طول روز به همراه ۱۰ میلیارد پیام خصوصی ارسال می شود. کمی توجه به این ارقام دیگر جای شبه باقی نمی گذارد که پشت این صفحه آبی رنگ که بسیار سریع از هر نقطه ای قابل دسترس می باشد، چه فناوری و زیرساخته پیشرفته و پیچیده ای نهفته است. صد ها هزار سرور در طول روز با تمام توان در حال پردازش اطلاعات هستند تا بتوانند چنین حجم اعجاب برانگیزی از درخواست های کاربران را بخوبی پاسخ دهند. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا گوشه ای از ابعاد این شبکه وسیع انتقال داده را بازگشایی نمائیم.

درست چند سال پیش بود که فیس بوک کار ساخت سخت افزار های خودش را آغاز نمود تا بتواند در سرور های مورد نیاز خود از سخت افزار ها و قطعات کمتر و با توان برق کمتر و همچنان با توان پردازشی بیشتر استفاده کند. سخت افزاری که بتواند از پیشنهادات IBM، HP ، Dell و سیسکو ( Cisco ) مقرون به صرفه تر باشد. پیش از این گوگل و آمازون نیزو به سراغ ساخت سخت افزار برای خود رفته اند اما این دو شرکت کاملا در مورد تولیدات خود محتاط هستند و تقریبا هیچ اطلاعاتی را در این باره منتشر نمی کنند. اما فیس بوک کاملا فضای دیگری برای این کار انتخاب کرده است. فیس بوک طراحی های خود را به رایگان به دیگران عرضه می کند! درست مفهومی مشابه متن باز ( open source ) که با آن بخوبی در دنیای نرم افزار آشنا هستیم، اما این بار برای عرضه سخت افزار. ( Open Source Hardware )

فیس بوک می خواهد که دیگر علاقمندان نیز از طراحی های آن استفاده کنند و مدل های پیشنهادی خود را نیز ارائه کنند. نزدیک به دو سال پیش پروژه پردازش باز برای به عهده گرفتن مسئولیت سخت افزار آزاد آغاز به کار نمود و آثار بسیار قابل توجهی تا با این لحظه خلق گردیده است. این پروژه می تواند نحوه تولیدات سخت افزاری سازمان های بزرگ را که بازاری به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار در سال دارد را کاملا دگرگون نماید.

در میان اختراعات و ابداعات شکل گرفته در این آزمایشگاه می توان به موارد زیر اشاره نمود:
– کیس روغنی که سخت افزار در محلول روغن قوطه ور می شود و بدین ترتیب دیگر مشکل خنک سازی سرور ها که هزینه های بسیار هنگفتی را در بردارد از میان رفته و سخت افزار بسادگی در درجه حرارت بسیار پایینی فارغ از وجود فن ها قرار می گیرد.

– چیدمان هارد درایو ها، یکی از جذابترین تولیدات این آزمایشگاه است که اتفاقا بر مبنای یک مدل پیشنهادی خارج از این مجموعه ساخته شده است. طبق این مدل در یک یونیت رکمونت ۱۵ عدد هارد قابل جانمایی است، به این ترتیب فیس بوک در یک رک ( RACK ) خود که البته این رک نیز کاملا سفارشی است و نام رک باز ( Open Rack ) را یدک می کشد، حجم اطلاعاتی نزدیک به ۳۰۰ هزار ترابایت را نگهداری می کند.

– سوار شدن قطعات، سرور ها، هارد ها و کارت ها بدون نیاز به پیج یکی از مهمترین ابداعاتی است که سرعت عمل در تعویض قطععات را به نحو بسیار چشمگیری افزایش داده است.

در مجموع فیس بوک به واسطه این اقدامات توانسته است به رکورد قابل ملاحظه یک اوپراتور برای ۲۵۰۰۰ سرور دست یابد که رقمی بسیار خیره کننده است و بدین ترتیب برای کوه سخت افزاری خود به کمترین تعداد از نیرو های متخصص نیاز خواهد داشت.

تهیه شده توسط پارس پک

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.