مکان‌هایی که به زودی از کره زمین محو می‌شوند

دمای کره زمین در حال افزایش است، سطح آب دریاها در حال بالا آمدن است و مکان های زیادی به زودی زیر آب ناپدید خواهند شد. لیست این مکان ها بسیار طولانی است، ولی ما ۱۰ مورد از آنها را انتخاب کردیم تا به اطلاع شما عزیزان برسانیم.

۱. جزایر مالدیو
جزایر گرمسیری و بهشت گونه مالدیو که به خاطر سواحل شنی سفیدشان معروف شده اند، همواره یکی از محبوب ترین مکان های توریستی محسوب شده اند. متأسفانه گرم شدن کره زمین می تواند موجب شود که این جزایر که ۶۰۰ مایل امتداد دارند زیر آب بروند. از آنجائیکه ۸۰ درصد این کشور فقط ۳.۳ فوت بالاتر از سطح دریاست، افزایش مداوم سطح آب اقیانوس ها، زنگ خطر را برای این جزایر زیبا به صدا درمی آورد. با این سرعت بالا آمدن آب دریاها و اقیانوس ها تا قبل از سال ۲۰۵۰، جزایر مالدیو ناپدید می شوند.

۲. بانکوک، تایلند
بانکوک هم یکی از محبوب ترین مقصدهای گردشگری در کل جهان است، و البته یکی از آن مکان هایی است که به علت گرم شدن کره زمین ممکن است ناپدید شود. این شهر به علت شهرسازی سنگین بر روی زیربناهای خاکی نرم و پمپ کردن آب های زیرزمینی، نیز در حال غرق شدن است. موقعیت شهر طوری است که در معرض سیل و موسم بارندگی قرار دارد.

۳. دلتای رود می سی سی پی، ایالات متحده
این رود بزرگ آمریکایی به دلتاها، رودها و مرداب های زیبای خلیج مکزیک می ریزد. بالا آمدن آب دریا می تواند این مناظر زیبا را از بین ببرد. با این حال فقط گرم شدن زمین نیست که به این منطقه آسیب می رساند، زیرا این منطقه در معرض توفان ها و گردبادهای دریایی فراوانی قرار دارد. همه ما توفان کاترینا در نیواورلئانز را به یاد داریم.

۴. جزیره کومودو، اندونزی
اگر گرم شدن زمین ادامه یابد، زادبوم معروف ترین خزنده دنیا ممکن است در عرض چند دهه آینده زیر آب برود. آبهای اطراف این جزیره در حال بالا آمدن هستند و ممکن است موجب انقراض اژدهای کومودو شوند، ولی در عین حال اسیدی شدن فراوان هم صدمه بزرگی است زیرا دمای سحی را بالاتر می برد و در نهایت موجب کشته شدن مرجان های اطراف جزیره و نابود شدن مناظر زیر آبی می شود.

۵. سد آبسنگی کبیر، استرالیا
اکوسیستم حساس یکی از زیباترین مناطق جهان از زمانی که دمای زمین بالا رفته است، مورد تهدید قرار گرفته است. انواع مختلفی از گونه های دریایی که برای بقا به مرجان ها نیاز دارند، در این منطقه زندگی می کنند. از آنجائیکه صخره مرجانی در حال مرگ است، گیاهان و جانوران آن به سرنوشت شومی محکوم شده اند. همه اینها در اثر بالا رفتن دما در حال نابودی هستند.

۶. توکیو، ژاپن
توکیو یکی از بزرگترین کلان شهرهای دنیاست و ظاهراً شهری عالی برای زندگی است، ولی تغییرات آب و هوایی داستان متفاوتی بیان می کنند. این شهر از پدیده “جزایر گرمایی” رنج می برد که به معنای آلودگی حاصل از کارخانجات و گرمای مصنوعی ناشی از خودروهاست که تأثیر گلخانه ای ایجاد می کند. وقتی دماها افزایش می یابند، توکیو مشکلات بزرگتر و بزرگتری با گرما دارد.

۷. ونیز، ایتالیا
شاید برای بعضی ها باورش سخت باشد که شهری که روی آب است از گرم شدن کره زمین رنج ببرد، ولی پژوهش ها حرف دیگری می زنند. در واقع، این شهر در هر صورت در حال غرق شدن تدریجی است و هر ۱۰۰ سال ۹ اینچ زیر آب می رود، البته شرایط آب و هوایی اخیر همه چیز را بدتر کرده است. در حال حاضر سد جدیدی در دست ساخت است که در مقابل سیل ۱۰۰ فوتی مقاومت می کند. کارشناسان می گویند که باید سنجش های جدیدی انجام شوند تا اقدامات صورت گرفته برای نجات این شهر کافی هستند.

۸. رود تایمز، لندن
رود تایمز قرنهاست که افتخار لندن محسوب می شود، ولی امروزه تبدیل به یکی از تهدیدهای بزرگ در برابر این شهر است. از قرون وسطی به بعد این شهر در کنار این رود گسترش یافت و باعث شد که این رود باریک و باریکتر شود. یک سد بزرگ در قرن نوزدهم ساخته شد تا از سیل جلوگیری کند، ولی بالا آمدن سطح آبها ثابت کرد که این اقدام تأثیری ندارد و رود تایمز را بخشی از دریا کرده است.

۹. بیگ سور، کالیفرنیا، ایالات متحده
خط ساحلی بین لوس آنجلس و سان فرانسیسکو قطعاً یکی از زیباترین مناظر در آمریکای شمالی است. متأسفانه این احتمال هست که گرم شدن کره زمین موجب نابودی اکوسیستم و منظره این منطقه شود، زیرا دمای بالا موجب آتش سوزی های بزرگ می شود. با این حال، دولت کالیفرنیا اقداماتی برای یافتن راه حل هایی برای مسائل زیست محیطی در سال های اخیر صورت داده است که باعث می شود امیدوار شویم که بیگ سور یکی از آن مکان هایی نباشد که به علت گرم شدن کره زمین ناپدید می شود.

۱۰. کانال پاناما، پاناما
کانال پاناما از وقتیکه در سال ۱۹۱۴ باز شد، انقلابی در تجارت جهانی ایجاد کرد و چاره ای برای کشتی هایی که باید از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام می رفتند و بالعکس فراهم کرد. البته یک چالش جالب در این میان هست که کشتی ها با آن مواجهند – ۸۵ فوت اختلاف سطح بین آبهای این دو اقیانوس وجود دارد. راه حل در مقادیر عظیمی از آب شیرین کمیاب بود، البته در سال های اخیر، کمبود آب باعث شد که چندبار کانال بسته شود.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. هتل مشهد می‌گوید

    علت تمامی تغییرات زیاده خواهی انسان در تغییر است
    باید به طبیعت احترام گذاشت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.