آشنایی با رفتارهای مدیران موفق

مدیریت، رفتاری آموختنی است که در طول زمان به صورت ناخودآگاه و خودکار در انسان جلوه می کند. به عنوان مثال، مدیران بسیار سریع تر از افراد معمولی می توانند در آن واحد، چندین تصمیم مهم بگیرند. بسیاری از افراد تعجب می کنند که مدیران چطور وقتی تحت فشار شدید هستند، می توانند بهترین تصمیمات را اتخاذ کنند.

توانایی این تصمیم گیری فوری، با استفاده از تجربیات گذشته، مواجه شدن با شرایط مختلف و شکست های غیرقابل پیش بینی، به دست می آید. موفق ترین مدیران، به طور غریزی تصمیم گیری می کنند و چون طی دوره کاریشان این تصمیم گیری ها را بارها انجام می دهند، در برابر فشارهای ناشی از تصمیم گیری های فوری مصون می شوند. این مساله به میزان حقوقی که مدیران دریافت می کنند، ربطی ندارد. در سال ۲۰۱۱ دریافتی ۲۰۰ مدیر عاملی که بیشترین حقوق را در جهان دریافت می کنند، تنها ۵ درصد افزایش یافته است. اگر به دنبال این هستید که قابلیت های مدیریتی خود را ارتقا دهید و یا تازه این شرایط برای شما پیش آمده که مسوولیت های مدیریتی را بر عهده بگیرید، ۱۰ راهکار وجود دارد که هر روز باید به صورت اتوماتیک آنها را انجام دهید تا مدیری موفق در محیط کار باشید:

۱) کاری کنید که دیگران از صحبت کردن احساس امنیت کنند.
بسیاری از اوقات تاثیر عنوان و قدرت مدیران به گونه ای است که وقتی وارد اتاقی می شوند، ترس و دلهره به کارمندان خود انتقال می دهند. مدیران موفق توجه را از خودشان دور می کنند و دیگران را تشویق می کنند تا نظراتشان را بیان کنند. این نوع مدیران باعث می شوند کارمندان از اظهار نظر کردن احساس امنیت کنند و دیدگاه ها و نظراتشان را با اعتماد به نفس به اشتراک بگذارند.

۲) تصمیم قطعی بگیرید.
مدیران موفق در تصمیم گیری متخصص هستند. این مدیران یا شرایط را برای اختیار دادن به کارمندانشان برای تصمیم گیری تسهیل می کنند یا خودشان تصمیم قاطعی اتخاذ می کنند. مدیران موفق هنر سیاست بافی دارند و وقتشان را برای مسائلی که آنها را از حرکت به جلو بازمی دارد، تلف نمی کنند. آنها می دانند که چگونه در ۳۰ دقیقه، ۳۰ تصمیم مختلف بگیرند.

۳) انتظارات را تکرار کنید.
مدیران موفق، به خوبی ارتباط برقرار می کنند و این مساله به خصوص در زمان بیان انتظاراتتان مفید است. آنها در انجام این کار، ارزش های اصلی و ماموریت سازمان را به کارمندانشان یادآوری می کنند. مدیری موفق است که انتظاراتی را که از گروه دارد به آنها یادآوری کند و با این کار تمرکز آنها را افزایش دهد. ارتباط با کارمندان و تکرار انتظارات از آنان، باعث می شود عملکرد تیم بهتر شود و در ضمن به مدیران کمک می کند افرادی را که نمی توانند خود را با استانداردهای مورد انتظار وفق دهند، شناسایی کنند.

۴) افراد را برای فکر کردن به چالش بکشید.
مدیران موفق، حالت ها، قابلیت ها و استعداد کارمندانشان را برای رشد کردن می شناسند و از این آگاهی برای به چالش کشیدن افراد تیم برای فکر کردن و رشد بیشتر استفاده می کنند. این مدیران می توانند استعدادهای کارمندانشان را توسعه دهند و برای آنها ابزارهای رشد کردن را فراهم می کنند.

۵) نسبت به دیگران مسوولیت پذیر باشید.
مدیران موفق به کارمندانشان اجازه می دهند که بر آنها مدیریت کنند. این بدین معنی نیست که به کارمندان اجازه دهید شما را کنترل کنند، بلکه یعنی نشان دهید در برابر نیازهای کارمندانتان پاسخگو هستید. به غیر از هدایت و کمک به کارمندان، مسوولیت پذیر بودن یک مدیر نشان می دهد او به همان اندازه که به موفقیت خود اهمیت می دهد، به موفقیت کارمندان نیز فکر می کند.

۶) عملکرد افراد را بسنجید و به آنها پاداش دهید.
مدیران بزرگ همیشه نسبت به عملکرد خوب کارمندان، واکنش نشان می دهند. مدیران نه تنها عملکرد کارمندان را با عدد و رقم و از نظر بازگشت سرمایه می سنجند، بلکه در شناخت سختکوشی کارمندان هم فعالند. مدیران موفق هیچ گاه عملکرد خوب کارمندان را نادیده نمی انگارند و به تلاش آنها پاداش می دهند.

۷) سوال بپرسید و مشورت بگیرید.
مدیران موفق همیشه از دیگران سوال می کنند و از آنها مشورت می خواهند. در حالی که ، به ظاهر به نظر می رسد اینگونه مدیران همه چیز را می دانند، اما از درون تشنه دانش بیشتر و یادگیری هستند.

۸) حلال مشکلات باشید و کارها را به تعویق نیندازید.
مدیران موفق با مشکلات رو در رو می شوند. آنها کارهایشان را به تعویق نمی اندازند و بنابراین در حل مشکلات حرفه ای می شوند.

۹) انرژی مثبت داشته باشید.
یکی دیگر از نشانه های مدیران موفق این است که فرهنگ کاری مثبت و امیدبخشی ایجاد می کنند. آنها می دانند باید از چه لحنی استفاده کنند و چه رفتاری داشته باشند تا به همکارانشان انگیزه دهند. در این صورت، به مدیرانی دوست داشتنی، قابل احترام و قوی تبدیل می شوند.

۱۰) معلم بزرگی باشید.
مدیران موفق، هیچ گاه آموزش به کارمندان را متوقف نمی کنند، چون خودشان هم انگیزه زیادی برای یادگیری دارند. بنابراین هرچه را می دانند به کارمندانشان می آموزند تا دانش آنها را به روز نگه دارند. در واقع آنها روی کارمندانی که به دنبال پیشرفت هستند، سرمایه گذاری می کنند.

مترجم: مریم رضایی
منبع: Forbes
روزنامه دنیای اقتصاد

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.