توصیه‌هایی برای خرید تلویزیون‌های سه‌بعدی

۱. تلویزیون های سه بعدی، به عنوان جدیدترین تکنولوژی در عرصه کالاهای صوتی و تصویری این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده اند و نمی توان منکر جذابیت محصولات مبتنی بر این تکنولوژی شد.

با توجه به محبوبیت و جذابیت این تکنولوژی است که هر روز شاهد عرضه مدل های جدید و متفاوت تری نسبت به آنچه در بازار وجود دارد هستیم و همچنین رقابت بین برندهای تولید کننده نیز در بازار این کالا روز به روز شدت بیشتری می گیرد. به همین دلیل است که در بازار شاهد عرضه نمونه های گوناگونی از تلویزیون های سه بعدی هستیم که هر کدام قابلیت های خاص خود را دارند.گستردگی تنوع این تلویزیون ها از یک سو و تبلیغات بی شمار شرکت های عرضه کننده از سوی دیگر تا حدود زیادی باعث سردرگمی خریداران برای انتخاب یک نمونه مناسب می شود و به همین دلیل نیاز به کسب اطلاعات بی طرفانه و درست را احساس می کنند. در این متن ما برخی از نکاتی که هنگام خرید یک تلویزیون سه بعدی (۳D) توجه به آن ضروری است را آورده ایم که می تواند به خریداران این تلویزیون ها کمک کند.

۲. تکنولوژی مورد علاقه خود را انتخاب کنید: هنگام انتخاب یک تلویزیون سه بعدی در وهله اول خواست و هدف خود را از خرید مشخص کنید و برای خود روشن کنید که برای شما داشتن تصویر با وضو تصویر بالا اهمیت بیشتری دارد یا سهولت استفاده و استفاده بدون دردسر!

در این مورد خاص (خرید تلویزیون سه بعدی) انتخاب نوع تکنولوژی به کار رفته در تلویزیون موضع شما را مشخص می کند. زیرا نه تنها این دو تکنولوژی تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند، بلکه با انتخاب نوع تکنولوژی به کار رفته در تلویزیون سه بعدیتان، برند تلویزیون شما هم کماکان مشخص می شود. تعجب نکنید. پاسخ این سوال را با آگاهی از تفاوت های این دو نوع تکنولوژی و همچنین اطلاع از برندهای عرضه کننده این تکنولوژی ها خواهید یافت. اگر بدانید در حال حاضر ال جی تنها عرضه کننده تلویزیون های سه بعدی مبتنی بر تکنولوژی سه بعدی پسیو و برندهای سامسونگ، سونی، پاناسونیک، بنکیو و… تولید کننده تلویزیون های سه بعدی اکتیو شاتر هستند به اهمیت انتخاب نوع تکنولوژی تلویزیون سه بعدی خود پی خواهید برد.

البته این دو تکنولوژی تفاوت های بنیادین دیگری هم با هم دارند که در این بخش ما جزء به جزء به آنها می پردازیم.

به مهم ترین ابزار رویت تصویر سه بعدی توجه کنید: عینک،فعلا مهم ترین ابزار ارتباطی ما با دنیای سه بعدی است. اینکه می گوییم فعلا به این علت است که شرکت های تولیدکننده در تدارک تولید تلویزیون های سه بعدی بدون نیاز به عینک هستند. اما به هر حال اینک عینک های سه بعدی مهم ترین وسیله ارتباطی بین کاربر و تلویزیون برای تماشای تصوی سه بعدی هستند.

این عینک ها وجه تمایز بین دو تکنولوژی اکتیو شاتر و پسیو هستند. چرا که عینک های مبتنی بر تکنولوژی پسیو دارای لنزهای دو قطبی هستند و به این ترتیب هنگام استفاده از این عینک ها، فریم های تناوبی تصویر برای هر چشم به صورت مجزا به نمایش درآمده و برای هر چشم یک تصویر سه بعدی جداگانه تولید می شود. عینک های پسیو برخلاف عینک های اکتیو شاتر ارزان قیمت بوده و کاربران می توانند از همان عینک هایی که در سینما برای تماشای فیلم های سه بعدی استفاده می کنند، در خانه و برای تماشای فیلم ها با تلویزیون های سه بعدی هم استفاده کنند. طراحی سبک و راحت، عدم نیاز به شارژ کردن عینک و همچنین امکان سوار کردن این عینک ها روی عینک طبی از دیگر ویژگی های این تکنولوژی است. در مقابل عینک های تلویزیون های مبتنی بر تکنولوژی اکتیو شاتر دارای یک باتری کوچک بوده و از لنزهای LCD بهره می برند که با فریم های متناوب تصویر در تلویزیون هماهنگ و همزمان می شوند. عینک های مبتنی بر تکنولوژی اکتیو شاتر در حال حاضر با قیمتی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان دارند. این عینک ها بسیار سنگین و آسیب پذیر هستند و باید هنگام استفاده از آنها مواظب اتمام شارژ آنها باشیم.

۳. مشخص کنید به دنبال سهولت استفاده هستید یا وضوح تصویر؛ با توجه به آنچه در بخش عینک های سه بعدی گفته شد، باید هنگام انتخاب تلویزیون سه بعدی از بین دو فاکتور کیفیت تصویر و سهولت استفاده یکی را انتخاب کنید.

به عبارتی باید مشخص کنید که شما به دنبال یک تلویزیون سه بعدی هستید که رابط شما با تصویر سه بعدی یک عینک سبک و راحت و بدون نیاز به شارژ باشد یا اینکه به دنبال تلویزیونی هستید که اگر چه عینک آن سنگین است و نیاز به شارژهای مداوم دارد،اما تصویر باکیفیت تری به شما ارائه می دهد. پس اگر به دنبال سهولت استفاده هستید به سراغ نمونه های پسیو و اگر به دنبال کیفیت بالاتر تصویر هستید به سراغ نمونه های اکتیو شاتر بروید؛ زیرا تلویزیون های سه بعدی مبتنی بر تکنولوژی اکتیو شاتر می توانند تصاویر را با وضوح تصویر full HD و برابر ۱۰۸۰ پیکسلی را برای هر چشم ارائه کند و به این ترتیب این تلویزیون ها می تواند تصاویر سه بعدی را با کیفیت بالا یا full HD ۳D برای کاربرانش نمایش دهد. در مقابل تلویزیون های سه بعدی مبتنی بر تکنولوژی پسیو این امکان را به کاربر می دهند که در حالت خوابیده یا هر حالتی تصاویر سه بعدی را نمایش دهند .در حالی که چنین امکانی در تلویزیون های اکتیو شاتر وجود ندارد.

۴. با توجه به فضای موجود،سایز تلویزیون را انتخاب کنید: برای لذت بردن از تماشای فیلم های سه بعدی نیاز به صفحه نمایش بزرگ و فاصله زیاد از تلویزیون دارید. همچنین باید به اندازه کافی از تلویزیون سه بعدی تان فاصله بگیرید تا دچار سردرد، حالت تهوع و … نشوید. به همین دلیل است که اکثر تولیدکننده های تلویزیون های سه بعدی سایز کوچک تر از ۴۲ اینچ را تولید نمی کنند. از طرف دیگر فاصله شما تا تلویزیون نیز براساس سایز تلویزیون و وضوح تصویر آن متفاوت است. برای به دست آوردن این فاصله در تلویزیون هایی با وضوح تصویر بالا باید سایز تلویزیون را در عدد ۵۶/۱ ضرب کنید و برای تلویزیون با وضوح تصویر متوسط باید سایز تلویزیون را در عدد ۳/۲ ضرب کنید. عدد حاصل فاصله مناسب شما از تلویزیون خواهد بود. برای نمونه اگر قصد خرید تلویزیون ۴۲ اینچ با وضوح تصویر بالای ۱۰۸۰P را داشته باشید باید آن را در اتاقی قرار دهید که بتوانید حداقل ۶۶/۱ متر از آن فاصله بگیرید. پس هنگام خرید تلویزیون سه بعدی دقت کنید که تلویزیونی متناسب با فضای خانه تان خریداری کنید تا دچار دردسر های بعد از خرید نشوید.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.