آشنایی با علائم گازگرفتگی

اگر کسی از شما بپرسد چطور می‌توانید متوجه شوید که دچار گازگرفتگی شده‌اید، چه جوابی می‌دهید؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد خیلی از قربانیان گازگرفتگی از مدتی قبل از حاد شدن وضع‌شان این علائم در آنها دیده می‌شده، اما به دلیل ناآگاهی این علائم را با خستگی، کم‌خوابی و کسل بودن اشتباه گرفته و به آن بی‌توجهی کرده‌اند.

این همان نکته مهمی است که کارشناسان فوریت‌های پزشکی نیز روی آن تاکید داشته و می‌گویند اگر شهروندان نشانه‌ها، علائم و حالات گازگرفتگی را در خود شناخته و بتوانند آن را سریع هم تشخیص دهند، شاید بتوان در همان دقایق اولیه به داد مصدومان رسید و آنها را از مرگ حتمی نجات داد.

با سرد شدن هوا و استفاده بیشتر شهروندان از وسایل گرمایی گازسوز در منازل، ضروری است خانواده‌ها از علائم شایع گازگرفتگی مطلع باشند و در صورت مشاهده این علائم، اقدامات اولیه را انجام دهند.

از آنجا که تمایل گاز منواکسیدکربن برای ترکیب با هموگلوبین خون انسان ۲۵۰ برابر بیشتر از اکسیژن است بنابراین بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق بسرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن ازجمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند که به دلیل بی‌رنگ و بی‌بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علائم مسمومیت شدید مورد بی‌توجهی قرار گیرد.

سالمندان، کودکان و زنان باردار به دلیل ضعف در سیستم ایمنی بدن، بیشتر در معرض خطر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن هستند و علائم گازگرفتگی زودتر در آنها ظاهر می‌شود.

علائم مسمومیت حاد با این گاز شامل گیجی، کرختی، سردرد و سرگیجه، تهوع و احتمالا درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغماست که در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشداردهنده باشد.

از سایر علائم مسمومیت می‌توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس،کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک چشم‌ها نیز اشاره کرد.

عوارض قلبی مانند اختلال در عملکرد عضلات قلب و نارسایی کلیه و در سایر موارد تغییر در رنگ پوست هم از علائم مسمومیت با گاز منواکسیدکربن است.

باید توجه داشت اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز منواکسیدکربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی حادی مانند فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی‌ شود، هرچند مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد.

منبع: جام جم آنلاین

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.