اصول رسیدن به خوشبختی

برخلاف آنچه از گوشه و کنار می‌شنویم، خوشبختی با شانس و سحر و جادو هیچ ارتباطی ندارد. حتی چیزی نیست که برای شما اتفاق بیفتد، بلکه حسی است که شما باید آن را ایجاد کنید. پس منتظر چه هستید؟ از همین الان خوشبختی را جستجو کنید.

علم چه می‌گوید
تنها حدود‌ ۱۰ درصد علت خوشبختی افراد به شرایط و موقعیتشان برمی‌گردد. آنچه بیشتر از همه خوشبختی شمارا تعیین می‌کند، شخصیت و پس از آن افکار و رفتار شماست. پس نگران نباشید، شما می‌توانید خوشبخت بودن یا حداقل خوشبخت‌تر بودن را بیاموزید. ممکن است خیلی از شما فکر کنید افرادی خوشبخت هستند که ثروتمند یا زیبا متولد شده‌اند یا زندگی بدون استرسی دارند. اما واقعیت این است که بقا و دوام خوشبختی با این چیزها حاصل نمی‌شود. در واقع، خوشبختی نمی‌تواند در یک یا چند چیز خلاصه شود.سعادت مجموعه‌ای از انتخاب‌های شما در زندگی است. مردمی که از زندگی‌شان رضایت دارد اینها را حس کرده‌اند و زندگی‌شان براساس این اصول بنا شده است:

اختصاص وقت به خانواده و دوستان

قانع بودن

خوش بین بودن

هدف داشتن

زندگی در زمان حال

تمرین کنید
نکته مثبت این است که انتخاب‌ها، افکار و اعمال شما می‌تواند بر میزان حس خوشبختی شما تاثیر بگذارد. این کار خیلی راحت نیست، اما شما می‌توانید سطح خوشبختی خود را بالا ببرید. این توصیه ها به شما کمک می‌کند تا گام برداشتن به سوی خوشبختی را آغاز کنید.

روابط‌تان را گسترش دهید
با افراد خوشحال و سرزنده معاشرت کنید. ارتباط با افرادی که از زندگی‌شان راضی هستند، شما را سرحال و خوش‌بین می‌کند و این حس دوباره به اطرافیان‌تان برگردانده می‌شود.

قدرشناس باشید
قدرشناس‌بودن چیزی بیشتر از تشکر‌کردن است. باید حس شگفتی‌، تشکر و قناعت به زندگی داشته باشید. متاسفانه در بیشتر مواقع باید حتماً یک بیماری جدی یا اتفاق ناخوشایند پیش بیاید تا افراد تلنگری بخورند و قدر نعمت‌هایی را که دارند بدانند. پس منتظر چنین اتفاقی نباشید تا شکرگزار شوید.
بـرای اینکه قدر داشته‌هایتان را بدانید یک تعهد برای خود ایجاد کنید. هر روز حداقل یک نکته مثبت در زندگی‌تان پیدا کنید. اگر فکرتان به سمت چیزهای ناخوشایند می‌رود، افکار خوشایند را جایگزین آن کنید. برای مثال «خواهرم همیشه هنگام سختی‌ها کنار من بوده» را جایگزین «خواهرم تولدم را فراموش کرده» کنید. همیشه کاری کنید رضایت و خرسندی آخرین چیزی باشد که قبل از خوابیدن به آن فکر می‌کنید و همین طور اولین حسی که صبح‌ها هنگام بیداری به سراغتان می‌آید.

بیشتر خوش‌بین باشید
خودتان را عادت دهید که همیشه جنبه مثبت هر چیزی را ببینید. لازم نیست ناراحتی‌ها و شکست‌ها را به کلی انگار کنید، فقط اجازه ندهید که این مسائل بر نگرش کلی شما نسبت به زندگی تاثیر بگذارد. به یاد داشته باشید که تقریباً همیشه داشته‌هایتان بر نداشته‌هایتان غلبه می‌کند.

اگر به‌طور ذاتی انسان خوش‌بینی نیستید، ممکن است برای تغییر افکار بدبینانه‌تان به زمان احتیاج داشته باشید. ابتدا افکار منفی‌تان را بشناسید، سپس یک قدم به عقب برگردید و از خودتان این سوال‌ها را بپرسید:

واقعاً این وضعیت به اندازه‌ای که من فکر می‌کنم بد است؟

می‌توان از زاویه دیگری به این شرایط نگاه کرد؟

از این تجربه چه چیزی می‌توان فرا گرفت که در آینده مفید باشد؟

هدف‌تان را مشخص کنید
افرادی که تلاش می کنند تا به هدفی برسند یا کاری را با موفقیت انجام دهند – حتی اگر پرورش یک گیاه یا تربیت یک کودک باشد – از افرادی که چنین انگیزه و محرکی را ندارند، خوشبخت‌تر هستند. داشتن یک هدف ایجاد انگیزه می‌کند، اعتماد به نفس را افزایش می دهد و افراد را از انزوا خارج می‌کند. چیستی هدفتان مهم نیست، معنی‌دار‌بودن آن است که اهمیت دارد.
تلاش کنید فعالیت های روزانه‌تان را با هدف بلندمدت زندگی‌تان در یک راستا قرار دهید. تحقیقات نشان می‌دهد روابط با دوستان و خانواده بیشترین معنا را در زندگی ایجاد می‌کند. پس با دیگران روابط بامعنا و هدف‌مند برقرار کنید.

در لحظه زندگی کنید
هیچ‌وقت تفریح و خوشی را به روزی که کمتر مشغله و استرس دارید موکول نکنید؛ چنین روزی ممکن است هیچ‌گاه نرسد. در عوض دنبال فرصت‌هایی باشید که بتوانید از کوچک‌ترین لذت‌های زندگی استفاده کنید. بر روی نکات مثبت فعلی زندگی‌تان تمرکز کنید و وقت خودتان را با فکر‌کردن به مشکلات گذشته و نگرانی از آینده هدر ندهید.

منبع: وبلاگ سپیده دانایی

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.