آشنایی با دارچین و خواص آن

دارچین درختی است کوچک، همیشه سبز، به ارتفاع ۵ تا ۷ متر که از تمام قسمت های آن بویی مطبوع استشمام می شود.

گل های آن در فاصله ماه های بهمن تا اوایل فروردین ظاهر می شود. برگ این درخت سبز تیره و دارای گل هایی به رنگ سفید است.

نام علمی این گیاه Cinnamomum zeylanicum می‌باشد.

اسانس دارچین که تنها قسمت مهم دارچین است به مقدار یک درصد در پوست درخت مذکور وجود دارد و از تقطیر آن با آب نیز حاصل می‌شود.

این اسانس در صورت تازه بودن به رنگ زرد روشن است، ولی به مرور زمان و به علت اکسیده شدن به رنگ های زرد طلایی و سپس قهوه‌ای مایل به قرمز درمی‌آید.

دارچین اولین بار در سری‌لانکا یافت شد و بعد از آن، تمام دنیا این چاشنی را شناختند و برای طعم بهتر غذاها استفاده کردند.

یک قاشق چای خوری دارچین، حاوی ۲۸ میلی گرم کلسیم، ۱ میلی گرم آهن و بیشتر از ۱ گرم فیبر و مقدار زیادی ویتامین های C و K و منگنز است. همچنین مقدار ۲/۱ گرم کربوهیدرات دارد.

دارچین بومی سری‌لانکا و جنوب هند است و پوست درختچه آن کاربرد فراوانی به عنوان ادویه دارد.

برای تهیه دارچین، پوست این درختچه را جدا کرده و معمولا پودر می کنند و در غذا یا چای از آن استفاده می کنند. دارچین یکی از ادویه‌های بسیار مقوی است که می‌توان آن را در هر خانه‌ای پیدا کرد؛ بسیاری از ما تا اسم دارچین را می‌شنویم ناخودآگاه به یاد حلیم می‌افتیم؛ در این مطلب نگاهی داریم به مهمترین خواصی که دارچین و اینکه چگونه می‌توانیم از آن بهترین نتیجه را بگیریم:

۱- این ادویه معطر سیستم ایمنی بدن را تحریک و تقویت می‌کند
یک قاشق چای‌خوری دارچین و دو عدد چوب میخک را در یک فنجان آب گرم بریزید؛ در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید بجوشد؛ سپس از روی شعله برداشته و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد؛ به این محلول آب نصف لیموترش و یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید؛ هر روز یک تا دو بار از این محلول میل کنید تا سرماخوردگی‌تان درمان شود.

۲- دارچین نفخ را از بین می‌برد
همان طور که گفتیم دارچین خواص ضد عفونی‌ کنندگی دارد و برای همین از فلور روده محافظت می‌کند. دارچین گرفتگی عضلات معده و روده را برطرف می‌کند و با نفخ مقابله کرده و اسهال را رفع می‌کند.

۳- دارچین خستگی تان را رفع می کند
دارچین انرژی‌ زاست و روی جسم و روح ما تأثیر گذاشته و انرژی‌مان را بالا می‌برد؛ برای همین اگر احساس خستگی و کسالت می‌کنید به سراغ دارچین بروید.

۴- دارچین میزان تری‌گلیسیرید و کلسترول را پایین می‌آورد
دارچین میزان گلیسمی خون را پایین می‌آورد و به همین دلیل میزان کلسترول خون و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد؛ نتایج یک پژوهش پاکستانی نشان می‌دهد مصرف روزانه یک تا ۶ گرم دارچین به مدت ۴۰ روز میزان تری گلیسیرید را ۲۳ تا ۳۰ درصد و میزان ldl را به میزان ۷ تا ۲۷ درصد کاهش می‌دهد.

۵- دارچین با پیری مقابله می‌کند
دارچین حاوی میزان قابل توجهی تانین است که قدرت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد و به همین دلیل با رادیکال‌های آزادی که باعث پیری سلول‌ها می‌شود مقابله می‌کند؛ روزانه یک قاشق چای‌خوری به غذاهای خود اضافه کنید؛ توجه داشته باشید که در مصرف دارچین نیز دچار افراط نشده و بیش از یک قاشق در روز از این ادویه استفاده نکنید.

۶- دارچین میزان گلیسمی را پایین می‌آورد
دارچین با افزایش گلیسمی بعد از صرف غذا مقابله می‌کند و به همین دلیل باعث می‌شود افراد دیابتی برای صرف غذا کمتر دچار مشکل شوند؛ نتایج یک پژوهش پاکستانی که در سال ۲۰۰۳ انجام گرفته است نشان می‌دهد مصرف روزانه یک تا ۶ گرم دارچین به مدت ۴۰ روز میزان قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به میزان ۱۸ تا ۲۹ درصد کاهش می‌دهد.

۷- دارچین اشتها را افزایش می‌دهد
دارچین تحریک کننده غدد بزاق و غشای مخاطی معده محسوب می‌شود؛ این ادویه معطر تشکیل شده از یک ترکیب قوی به نام آلدئید سینامیک است که به طور طبیعی اشتها را افزایش می‌دهد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.