آشنایی با کریک، ماسوله جنوب ایران

در ادبیات معماری ایران روستای «کریک» را روستای ماسوله ای می نامند، که از این تیپ معماری در چهار گوشه ایران زمین می توان نمونه های بسیاری را مشاهده کرد. مردمان روستای «کریک» مردمانی لر زبان و از زاگرس نشینان جنوبی هستند.

روستای «کریک» زمستانی سخت پر برف و بارانی دارد و تابستانی خنک و دلنشین که درختان سیب، انگور، هلو و سپیدارهای سر به فلک کشیده، خود زیبایی دو چندانی به روستا بخشیده است. معماری روستای «کریک» به شکل پلکانی است طوری که بام هر خانه حیاط خانه بالایی است و به ماسوله جنوب ایران اسلامی معروف است.

در روستا یک رشته قنات قدیمی وجود دارد که جزو آثار تاریخی و فرهنگی استان است. وجود مزارع کشت برنج و وجود دره ای با چشم انداز طبیعی بکر و زیبا که در آن رودخانه ای از ارتفاعات دنا سرچشمه می گیرد به آن جلوه ای زیبا و خاص بخشیده است. روستای «کریک» تنها یک روستای گردشگرپذیر نیست بلکه قطب کشاورزی و اقتصادی نیز است زیرا احداث سطح وسیعی از باغ های میوه و چند نیروگاه برق آبی کوچک موقعیت ویژه ای را به آن داده است و در آینده نیز می تواند شکوفایی اقتصادی ملی بیشتری را نیز شاهد باشد. منطقه «کریک» متشکل از چند پاره روستا است که هر یک زیبایی و چشم انداز خاص خود را دارد.

گردشگران برای رسیدن به روستای «کریک» قدیم باید از میان حصارهای سبز باغات جایی که دالان های سبز دل فریب و مناظر رویایی آن چشم نوازترین تابلوی خلقت است، عبور کرد و این تلاقی میمون آب، سبزه و طبیعت بکر ویژگی منحصر بفردی است که در کمتر جایی دیده می شود.

روستای «کریک» در تنگه ای در پایین دست شهر توریستی «سی سخت» واقع است و سرازیرشدن آب کوه های سر به فلک کشیده دنا بهشتی از نشاط و زیبایی را در پایین دست خلق کرده است. بافت تاریخی خانه های پلکانی روستای «کریک» وجود ضریح مطهر امامزاده اسحاق از نوادگان امام زین العابدین(ع)، امامزاده شاه عسکر(ع) و احاطه شدن چشم انداز روستا در میان باغات بر جنبه گردشگری و ساحتی این روستا افزوده است. بوی شالیزارهای چمپای عنبربو روستای کریک شامه ی هرتازه واردی به این منطقه را می نوازد و طعم و بوی میوه و صیفی جات تولیدی این منطقه از جمله خیار سبز کریک مثال زدنی است.

علیرضا ایزدی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص روستای نمونه گردشگری استان، روستای «کریک»می گوید: روستای «کریک» بافت ارزشمندی دارد و معماری آن از نوع پلکانی است که در شمال و مجموعه «اورامانا» شاهد این معماری هستیم .وی می افزاید: مصالحی که در این روستا به کاررفته خشت و گل است که چشم انداز زیبا و بی نظیری دارد و وجود دو بقعه متبرکه در این روستا پتانسیل مناسبی ایجاد کرده است.

روستای گردشگری «کریک» که در شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده دارای رودخانه، کشاورزی و باغات منحصر به فرد است و روستای «کریک» روستای نمونه گردشگری استان است و می تواند در جذب گردشگران و توریست ها به استان نقش موثری داشته باشد.

ایزدی ادامه می دهد: روستای گردشگری «کریک» پتانسیل خوبی دارد و با این روند اعتبارات که امسال به آن اختصاص داده شده کف سازی آن انجام می شود. وی با بیان این مطلب که سالانه گردشگران و توریست های قابل توجهی از روستای «کریک» بازدید می کنند، افزود: سالانه ۱۵۰ هزار نفر گردشگر و توریست از این روستا دیدن می کنند که با اقدامات انجام شده این میزان افزایش چشمگیری خواهد یافت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ادامه می دهد: با وجود اختصاص اعتبارات در سال های پیش امسال نیز ۱۰۰ میلیون تومان برای ساماندهی روستای گردشگری «کریک» اختصاص یافت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.