آشنایی با اصول نوه داری

روانشناسان معتقدند حضور نوه ها در کنار سالمندان جوانی و شور و شوق بچه داری را به آنها بازمی گرداند و در آنان شور زندگی پدید می آورد.
وجود نوه ها در کنار پدربزرگ ها و مادربزرگ ها می تواند به سالمندان این امید را بدهد که تجربه های آنها هنوز به کار می آید و روحیه آنها را برای ادامه زندگی سالم بالا می برد و همین موضوع به بهبود وضعیت بهداشت روان آنها کمک می کند، از سوی دیگر خلأ تربیتی نوجوانان را به نوع مطلوبی جبران می کند.

مدیریت نوه داری
هر چیزی احتیاج به مدیریت دارد. نوه داری هم از این قاعده مستثنا نیست. در مدیریت نوه داری، هم فرزندان نقش دارند و هم مادربزرگ ها و پدر بزرگ ها. در اینجا می خواهیم نکاتی را به شما بگوییم که به هر دو دسته در مدیریت این روابط کمک می کند.

توصیه هایی به فرزندان
– درست است که والدین شما خوب تربیت تان کرده اند اما بچه های امروز نیاز به تربیت امروزی دارند و باید در مورد این که بچه ها چطور تربیت می شوند با هم توافق کنید.

– این که چه وقت چه چیزهایی را بخورند و چه چیزهایی را نخورند، برای بازی به کوچه بروند یا نه و چطور حرف بزنند، به چه رفتارهای کودک نباید خندید و از این دست چیزها نباید مایه کشمکش شما و والدینتان در مقابل کودک باشد. قبلا در این موارد توافق کنید.

– اگر والدین شما قبول کرده اند مدتی از روز را از فرزندان شما نگهداری کنند باید ممنون شان باشید و موقعیت و وضع آنها را هم در نظر بگیرید و بچه ها را همراه با غذا و میوه به خانه مادربزرگ و پدربزرگ بفرستید و توقع نداشته باشید هزینه ای به هزینه های زندگی آنان اضافه شود.

– مقداری لباس اضافه و بسته های پوشک در خانه والدین خود بگذارید که در صورت لزوم لباس های کودک را عوض کنند و خانواده ناچار از شست وشوی لباس کودک یا خرید چند دست لباس اضافه نشود.

– به کودک بیاموزیدمادربزرگ و پدربزرگ ناتوان تر از شما هستند و با آنان بازی های خشن و آسیب رسان نکنند و ناگهان توی بغل آنها نپرند و توقع کولی گرفتن گاه و بیگاه نداشته باشند.

– به فرزندان بزرگ تر بیاموزید که در کارهای خانه به آنان کمک کنند، مثلا در انداختن سفره و شستن ظروف و نظافت خانه یا خرید به مادربزرگ و پدربزرگ کمک کنند و خودشان را تنها با وسایلی چون کامپیوتر، لپ تاپ و موبایل مشغول نکنند.

– سر ساعتی که وعده کرده اید برای بردن فرزندان خود بروید و حتی اگر مادر و پدرتان برنامه منظمی برای حضور نوه ها دارند بازهم از آنها بپرسید برای آوردن بچه ها آمادگی دارند یا نه. شاید گاهی خسته یا بیمار باشند و آماده پذیری فرزندتان نباشند اما رودربایستی کنند و چیزی نگویند.

– هرگز بردن و آوردن بچه ها را وسیله ای برای فشار بر والدین خود نکنید. مثلا وقتی از مادر و پدر یا فرزند خود دلخورید جلوی رفتن بچه ها را نگیرید که آنها دلتنگ شوند و تحت فشار قرار بگیرند.

ملاحظات مادر بزرگ ها
– اگر می خواهید نوه های خود را نگهدارید قبل از همه به توانایی خودتان نگاه کنید و رودربایستی را کنار بگذارید.

– اگر مشکلی در مفاصل و استخوان های خود دارید نگهداری از بچه های کوچک، نوزاد و نوپا را نپذیرید و از نوه های سه سال به بالای خود نگهداری کنید. اگر بیمار شدید به فرزندتان اطلاع دهید که نوه تان را نیاورد.

– در هر مقطعی که احساس خستگی و فرسودگی کردید از فرزندتان بخواهید برنامه را عوض کند.

– در مورد نحوه تربیت بچه ها با فرزندان خود به توافق برسید.

– هیچ داروی شیمیایی یا گیاهی را بدون مشورت پزشک به کودک ندهید زیرا ممکن است برای کودک مضر باشد یا دز مصرفی آن را ندانید.

– بچه ها را وسیله تلافی مشکلاتی که با بزرگ ترهایشان دارید، نکنید و ذهن آنها را درگیر مسائلی از این دست نسازید.

منبع: پرتال آفتاب

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.