چطور مشتری های خود را حفظ کنید؟

این روزها هر مشتری، مهم است و به راحتی نمی توان حتی یکی از آنها را نادیده گرفت. به همین خاطر از شرکت های بزرگ گرفته تا کسب و کارهای کوچک همواره تلاش می کنند تا مشتری های خود را حفظ کنند اما برای اینکه مشتری ها شما را دوست داشته باشند و بیشتر از شما خرید کنند، باید به سختی تلاش کنید و البته موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید.

۱) هرگز خیال پردازی نکنید
شما ممکن است تصور کنید که نسبت به خواسته ها و نیازهای مشتری آگاهی دارید اما اگر اینطور نباشد چطور؟ اصلی ترین دلیلی که باعث می شود بسیاری از کسب و کارهایی که تازه راه می افتند خیلی زود شکست بخورند و تعطیل شوند این است که آنها تلاش می کنند تقاضایی را به سوی خود جلب کنند که اصلا وجود ندارد.
آنها تنها ایده هایی در ذهن پرورانده اند که صحت آنها نه امتحان شده و نه اثبات. البته صاحبان این کسب و کارها پس از مدتی به خوبی خواهند فهمید که با خیال پردازی نمی توان مشتری به دست آورد و فروش را افزایش داد و البته آن زمانی است که بخش مهمی از سرمایه خود را از دست داده اند. شما سعی کنید که چنین اشتباهی را مرتکب نشوید. از آزمون های کوچک شروع کنید تا ایده های خود را در معرض آزمایش قرار داده باشید. این کار نه تنها باعث می شود که فهم بهتری نسبت به نیازهای مشتری پیدا کنید بلکه چنین رفتاری به شما در یافتن راه هایی برای حل مشکلات آتی نیز یاری خواهد رساند.

۲) همواره پیگیر باشید
برای اینکه باعث شوید یک مشتری به شما مراجعه کند باید همواره پیگیر مسائل او باشید و البته در این کار زمانبندی را نیز رعایت کنید. اگر مشکلی پیش آمد، فورا به مشتری اطلاع دهید و برای او شرح دهید که چگونه قصد دارید مشکل را حل کنید. سپس کار را پیگیری کنید تا همانطور که به مشتری وعده داده اید و در زمان مقرر به انجام برسد. حتی بسیاری از بنگاه داران سیستمی را طراحی می کنند که پیگیر اجرا و به سرانجام رسیدن خواسته های مشتری باشد.

۳) برنامه ای برای وفادار ساختن مشتری ها داشته باشید
برای اینکه نسبت به وفادار بودن مشتری اطمینان حاصل کنید باید یک برنامه مشخص و استراتژی داشته باشید. برای طراحی چنین برنامه ای وقت کافی صرف کنید و به زیردستانتان نیز توضیح دهید که اجرای درست این طرح تا چه حد برای تان اهمیت دارد. حتی می توانید برای مشتری های اصلی خود که میزان زیادی از شما خرید می کنند، برنامه ویژه ای ترتیب بدهید. بر اساس اینکه مشتری های برتر بیشتر پول خود را صرف چه نوع خریدهایی از شما می کنند، می توانید با سلیقه آنها آشنا شوید و بر این اساس برای آنها امتیازاتی را در نظر بگیرید.

۴) کارمندانتان را آموزش دهید
از برنامه های آموزشی برای ارتقای سطح کارمندان غافل نشوید. حتی باتجربه ترین فروشنده نیز از آموزش بی نیاز نیست. برای این کار به طور مرتب جلسات آموزشی را برای فروشنده هایتان برگزار کنید تا آنها بیش از پیش در مورد چگونگی بهبود شهرت کسب و کار، جلب اعتماد مشتری، انعطاف پذیری و ارتباط کلامی بیاموزند. فراموش نکنید هر بار که یک مشتری با شما ارتباط برقرار می کند، فرصتی است که شهرت کسب و کارتان را بهبود ببخشید یا آن را خراب کنید.

۵) تشکر کنید
به نظر واضح می آید، با این حال آخرین باری که از یک فروشنده یادداشت تشکر بابت خرید دریافت کردید، کی بود؟ معمولا بسیاری از کسب و کارها از تاثیر تشکر مطلع هستند اما کمتر کسی به آن عمل می کند. پس شما سعی کنید چنین اقدامی را فراموش نکنید. دریافت یک نامه تشکر آن هم پس از این که مشتری پول را پرداخت کرده، تاثیر بسیاری بر نگرش او نسبت به شما می گذارد، تاثیری که بار دیگری که قصد خرید داشته باشد، برای شما سودمند خواهد بود.

۶) در تماس باشید
تلاش کنید تا ارتباط خود با مشتری ها را حفظ کنید. البته اینکه دوره زمانی برقراری ارتباط چگونه باشد بستگی به شناخت شما از مشتری ها دارد، برای مثال شاید هر سه ماه یک بار زمان مناسبی باشد. می توانید از طریق ایمیل یا پست، مشتری را در جریان محصولات یا تخفیف های جدید قرار دهید. یادآوری کردن خود به مشتری هم از سویی باعث می شود که در ذهن او ماندگار شوید و هم اینکه مشتری خواهد فهمید که او را فراموش نکرده اید.

منبع: خلاقیت

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.