تأثیر منفی نور خورشید بر ارگان‌های مختلف بدن

وقتی در روزهای گرم و آفتابی از منزل خارج می شوید، باید حواستان به ۳ اشعه مضر آفتاب یعنی UVA، UVB و UVC باشد…

اشعه UVC اصلا به سطح زمین نمی رسد، اما دو اشعه دیگر می توانند آثار مخربی بر سلامت پوست هم داشته باشند یعنی احتمال ابتلا به چروکیدگی، پیری و بدترین نوع سرطان پوست به نام «ملانوما» در اثر تابش مستقیم و طولانی مدت نور آفتاب به پوست وجود دارد بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست باید حتما پیش از خروج از منزل در روزهای آفتابی، تمام سطح پوست خود را با کرم های ضدآفتاب مناسب بپوشانید. افرادی هم که پوست و چشمانی روشن دارند، باید زمان کمتری زیر نور آفتاب بمانند تا به آفتاب سوختگی مبتلا نشوند. با این مقدمه حتما با موضوع پوستر این هفته که تاثیر منفی نور خورشید بر ارگان های مختلف بدن است، آشنا شده اید. پس با ما همراه شوید تا این اثرها را بیشتر بشناسید.

تاثیر آفتاب بر چهره
تابش مستقیم نور آفتاب بر صورت هایی که هیچ نوع کرم ضدآفتابی آنها را نپوشانده است، باعث خشک شدن و پایین آمدن الاستیکی (خاصیت ارتجاعی) پوست آن می شود. به همین دلیل پوست صورت افرادی که عادت به استفاده از انواع ضدآفتاب ها ندارند، خیلی زودتر از سایر افراد چروک می افتد. در این حالت اپیدرم که بیرونی ترین لایه پوست است، در اثر تماس با نور آفتاب ضعیف و نازک می شود و زودتر چروک می خورد.

تاثیر آفتاب بر موها
تابش مستقیم نور آفتاب بر موها باعث خشک، شکننده و وز شدن آنها می شود. اشعه UV آفتاب باعث تخریب کراتین و ملانین موجود در کورتکس و کوتیکول موها می شود. به همین دلیل هم موی افرادی که بیشتر در معرض تابش نور آفتاب قرار می گیرند، بیشتر خشک و ضعیف می شود و دچار ریزش و ابتلا به موخوره می شوند. رنگ طبیعی موها در اثر قرار گرفتن زیر نور آفتاب، یک درجه و موهای رنگ شده در اثر تابش مستقیم نور خورشید، ۴ درجه روشن تر می شوند. ساده ترین راه برای رهایی از این مشکلات سرگذاشتن کلاه یا مصرف منظم ماسک مو است. چرب و مرطوب نگه داشتن موها با انواع سرم های مو یا روغن های گیاهی مانند روغن بادام تلخ یا روغن زیتون بدون بو هم می تواند خشکی و وز شدن مو در اثر تابش نور خورشید را کاهش دهد.

تاثیر آفتاب بر چشم ها
نور آفتاب حاوی اشعه UV است و این اشعه مضر سلامت بافت های چشم را به خطر می اندازد. نتایج تحقیقات بسیاری نشان می دهد اگر ساعت های طولانی بدون استفاده از عینک آفتابی مناسب یا کلاه لبه دار زیر نور آفتاب بمانید، احتمال ابتلا به انواع بیماری های چشمی مانند آب مروارید در شما افزایش خواهد یافت. محققان آمریکایی می گویند حتی اگر ساعت های کوتاهی هم چشم در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار بگیرد، احتمال ابتلا به اختلال های بینایی بالاتر می رود. «نابینایی نرم» هم از دیگر ناراحتی های چشمی است که در اثر تابش نور آفتاب برای چشم ها ایجاد می شود.

تاثیر آفتاب بر سیستم ایمنی
گرمای هوا اگرچه بازار استخرها را گرم می کند اما رغبت به انجام بسیاری از ورزش ها را کاهش می دهد و از آنجا که ورزش یکی از عوامل تقویت سیستم ایمنی است، می توان نتیجه گرفت که گرمای هوا به طور غیرمستقیم باعث تضعیف ایمنی می شود. همچنین محققان آمریکایی معتقدند اگر افراد بیش از حد در معرض تابش نور آفتاب قرار بگیرند، عملکرد سلول های سفید خون آنها دچار اختلال می شود و مقاومتشان در برابر ابتلا به انواع بیماری های عفونی و ویروسی کاهش پیدا می کند بنابراین چه پوست سفیدی داشته باشید و چه سبزه رو باشید، باید بدانید که نور خورشید می تواند سیستم ایمنی بدنتان را ضعیف کند.

تاثیر آفتاب بر پوست بدن
بر اساس اعلام انجمن سرطان آمریکا در سال ۱۹۹۹، سرطان پوست از شایع ترین سرطان ها در سراسر دنیاست. آمار ابتلا به سرطان پوست به مراتب از آمار ابتلا به سرطان های پستان، ریه، پروستات، روده و کلیه بیشتر است بنابراین می توان به اهمیت استفاده از کرم های ضدآفتاب، دستکش نخی، کلاه لبه دار و لباس پوشیده هنگام خروج از منزل در روزهای آفتابی و غیرآفتابی پی برد.

تاثیر آفتاب بر ناخن ها
بسیاری از افراد گمان می کنند بافت ناخن ها آنقدر سخت و محکم است که نور آفتاب نمی تواند تاثیر منفی بر آنها داشته باشد. اگرچه ناخن ها از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده اند اما اگر در برابر نور آفتاب به خوبی محافظت نشوند، سطحشان خشک و پوسته پوسته می شود و گاهی هم خط هایی عمودی روی آنها به وجود می آید. این اتفاق به ندرت و فقط در صورتی که ناخن ها مدتی بسیار طولانی در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرند، می افتد. البته حفاظت از ناخن ها با پوشیدن دستکش یا استفاده از کمی کرم ضدآفتاب می تواند از بروز این مشکلات پیشگیری کند.

منبع: روزنامه سلامت

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.